Hvordan lage yngelfór hjemme (side 3)

Oki. Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve meg på klekking på onsdag.
Anbefaller du noen spesiell type egg?
Bodilire
Oki. Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve meg på klekking på onsdag.:) Anbefaller du noen spesiell type egg?


Det er iallefall best å kjøpe i forpakninger som er "hermetisk lukket" eller pakket i vakuum. Dvs ikke kjøp løsvektspakker i ziplock-poser og sånt.

Som oftest er kvaliteten på eggene i samsvar med prisen... Det betyr at billige egg gir gjerne lavere klekkeprosent.

Det er vanskelig å si noen spesiell type egg, men det sies at egg fra Great Salt Lake i USA skal være veldig bra og blant det beste. I den sjøen er det stor industri og levebrød for en rekke firmaer å høste inn artemiaegg. Hvordan eggene er gradert etter klekkeprosent og pris ser du et eksempel på her (amerikansk nettbutikk).

Du finner artemiaegg fra Salt Lake blant annet hos Aquamanias.

Angelsplus, stor-oppdretter av scalarer i USA, skriver også litt om hvordan man best klekker dem her.

Jeg pleier å kjøpe mine artemiaegg i litt stor hermetikkboks (ca 450 gram) fra en tysk akvarienettbutikk jeg bruker ofte. Disse som jeg kjøper er fra Salt Lake. Men det er disse også, men merket er ukjent for meg.

Kort sagt; du må bare velge noen, og prøve deg frem. Etterhvert (hvis du fortsetter å klekke dem) vil du finne dine favorittmerker.
De eggforpakningene jeg har hatt dårligst utbytte av er de som selges i små, sølvfargede vakuumpakker på under 100 gram. Det er ofte litt dårligere kvalitet på slike, de er jo billige, men de er helt ok å starte med (jeg gjorde det)
Du kan jo prøve [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3494&HKatID=]denne lille pakken fra Ocean Nutrition[/URL] hos Webzoo, til bare en hundrelapp? Eller slå på stortromma og kjøpe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3495&HKatID=]en hermetikkboks[/URL] med det samme, og så heller selge resten om du ikke vil ha alt selv.

NB! Uansett hva du velger, ta bare ut en liten porsjon og legg resten i fryseren i en HELT tett forpakning eller boks! Fuktighet under lagring ødelegger eggene.
:)
Tusen takk for flott svar Mona Når jeg kommer hjem på onsdag skal jeg gå i dyrebutikken og se hva slags type egg de har der, så skal jeg prøve meg på de først Så skal jeg heller kjøpe noen andre hvis det er dårlig kvalitet på de

Men er det sånn at uansett type jeg kjøper f.eks vakum eller hermetikk, så må de i tett boks e.l. og ned i fryseren?
Sjekk ut denne instruksjonsvideoen jeg fant på en nettside for barn. Tror dere det er mulig å holde liv i vanlig artemia som vi bruker til mat på denne måten? Uten lufttilførsel? Det så jo veldig enkelt ut dette her da..
Hei!
Tenker å prøve meg på artemiaklekking om det skulle komme yngel etterhvert.. Da er det jo kjekt å ha utstyret klart.. Ser at du Mona bruker litermål, perfekt for meg som husmor. Tenker på Eheim 100 luftpumpe. Bruker jeg brusestein eller bare slange? Må jeg ha tilbakeslagsventil? Og vil da denne, Tetratec sin kunne fungere på slangen til luftpumpen?

http://d1409711.hosted83.edistribusjonnorge.com/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1231&HKatID=

He he, praktiske løsninger er ikke min sterkeste side
Andre gode råd før jeg prøver meg?
Lillemeg26
Ser at du Mona bruker litermål, perfekt for meg som husmor. ;) Tenker på Eheim 100 luftpumpe. Bruker jeg brusestein eller bare slange? Må jeg ha [URL=http://d1409711.hosted83.edistribusjonnorge.com/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1231&HKatID=]tilbakeslagsventil[/URL]? Og vil da denne, Tetratec sin kunne fungere på slangen til luftpumpen?


Jeg bruker ikke noen luftestein, tror ikke det er noen vits. Jeg bare stikker enden av luftslangen ned i bunnen av litersmålet og holder den på plass med en klype på kanten. Se bildene i artikkeltråden, så ser du hva jeg mener.
Husk at enden av luftslangen må gå ned i bunnen, slik at ingen egg blir liggende der. De skal virvle godt rundt og luftes, ellers klekker de dårlig.
Tilbakeslagsventil kan du bruke om du vil, eller du kan plassere luftpumpen høyere enn artemiaklekkeren. Da kan ikke vannet renne bakover i slangen uansett Jeg henger luftpumpen ofte på veggen, jeg. Grei løsning om man får lov å slå en spiker i veggen av de som bestemmer i huset, hehe (her i huset er det jeg, så jeg spikrer ivei *knegg*)

Lillemeg26
Andre gode råd før jeg prøver meg?


Sett artemiaklekkeren et sted du ikke hører den så godt Lyden av det, bobling og putring, er ganske høyt. Kan være litt sjenerende for noen.

Og sjekk temperaturen på artemiaklekkeren med et termometer når den har putret i ca 12 timer, så du vet om det er passe for artemiaeggene. Skal være 28-30°C i vannet.
Mona, takk for veldig kjapt og utfyllende svar!
Og en ting til... Ville du kjøpt Eheim 100 eller 200?
Eheim 200. Det kan jo hende du vil bruke den til andre ting senere.
Velger du Eheim 200 kan den brukes til litt større luftesteiner o.l. senere. Modell 200 har mere "trøkk" i lufta den presser ut, altså. Har opplevd at den minste modellen, Eheim 100, ikke greier å trøkke luften ut gjennom litt større luftesteiner, det er ikke nok kraft i pumpa. 100-modellen greide ikke drive to luftesteiner jeg hadde på en gang (man kan, ved behov, sette på en toveis-grenfordeler på slangen, så det blir to utganger).
Da går jeg for Eheim 200
Hadde nemlig en følelse av at det kunne være lurt om ikke den ble for heftig for artemiaklekking.
Og kanskje et litt underlig spørsmål... Er det mulig å klekke artemia med ett uttak og holde et 20 liters yngelakvarium gående med den andre...
Lillemeg26
Da går jeg for Eheim 200 :) Hadde nemlig en følelse av at det kunne være lurt om ikke den ble for heftig for artemiaklekking.

Eheim pumpene kan justeres. Det er en svart bryter på toppen av dem, der man skrur opp eller ned mengden luft den skal pumpe.

Lillemeg26
Og kanskje et litt underlig spørsmål... Er det mulig å klekke artemia med ett uttak og holde et 20 liters yngelakvarium gående med den andre... :D

Kanskje det. Men jeg vet ikke om den modellen er sterk nok til det. Det har med motstand å gjøre, i det materialet den skal dytte luften gjennom. En filtersvamp i tillegg til luft til artemiaklekkeren blir kanskje litt for mye? Nei, jeg vet ikke sikkert, men det er jo lov å prøve
Jeg tror den skulle klare det.
Takk igjen, Mona
Hmmm. Har en følelse av at jeg kommer til å spørre deg til råds en del i tiden fremover...
Du har forresten en artig og engasjerende skrivemåte på profilen din Flott akvarierom!
Første artemiaklekking! :)
Nå har jeg greid det, selv om nok ikke klekkeprosenten var enorm, mistenker jeg.. ;D Men guppy og sverddrager yngel ble helt ville av det nye fòret
Så lurer jeg på, jeg kan jo høste dette i ett døgn, ikke sant? Men skal varme, lys og lufttilførsel være slik som ved klekking?
Kort og enkelt svar: ja. Lyset er etter sigende ikke så viktig etter at de har klekket, men det koster jo ikke all verden å la det stå på heller. Men lyset er valgfritt. Lufttilførselen må de ha.
Dere har gjort en kjempejobb her
med å lage disse flotte artikklene om microorm og artemia.
Jeg satt en hel ettermiddag å skrev ut fra pc`n, da d klabbet seg og den selvfølgelig startet utskrivingsprosessen på nytt...Men poenget er at jeg satte i gang prosessen av både d ene og d andre, da coryene mine har fått d for seg å legge egg omtrent til hver helg. Det tok litt tid før jeg fikk microorm,som jeg kjøpte fra ei grei jente her på nett. Så jeg startet med artemiaen, som desverre viste seg å ikke fungere særlig, d eneste jeg fikk tak i var en bitteliten boks... så i alle fall sultet småttisan ihjæl før jeg fikk gitt de noe, det lille jeg fikk frem så jeg jo snart at jeg ikke hadde mulighet til å få silt saltvannet av...artemiasil hadde de aldri hørt om der jeg kjøpte egg?!
Jeg ba de bestille d inn fortere enn svint, for jeg fant aldri noe så "finmasket"som kunne duge i stedet.
Vurderer i kveld å sette opp en ny beholder til klekking- å håpe de har fått inn siler, for i overmorgen trenger nye yngel mat.
Men nå har jeg hatt microorm noen uker,tenkte egentlig å holde meg til de først,men er de ikke for store for nyklekket yngel? må jeg krasje de , er de rett og slett beregnet for større yngel?
De er jo små, jeg ser jo d- men jeg synes yngelen er enda mindre- eller er det noe jeg innbiller meg?
Jeg har matet all nyklekket coryyngel med mikroorm, og det fungerer kjempebra - de slurper den i seg som en spaghetti

Begynner å mate de ca 3 dager etter klekking, når plommesekken er oppbrukt, og da bruker jeg mikroorm hver morgen, og artemia hver kveld. Enkelte ganger har de fått mikroorm både morgen og kveld

Har lagt ved et (utydelig) bilde av 8 dager gammel coryyngel med hvite mager av mikroorm

[External Image]

PS! Får du ikke tak i artemiasil med en gang, kan du sile ved hjelp av et kaffefilter. Men veldig forsiktig, de blir ødelagt veldig fort. Men er du forsiktig går det i nødstilfelle frem til artemiasilen er i hus
"Men nå har jeg hatt microorm noen uker,tenkte egentlig å holde meg til de først,men er de ikke for store for nyklekket yngel? må jeg krasje de , er de rett og slett beregnet for større yngel?"

Svar:Jeg bruker mikroorm hele tiden i et lite oppdrettskar,der kommer det egg jevnlig som jeg plukker fra andre akvarium og klekkes der og det er eldre søsken som bor der(opp til ca 2 cm i størrelse)
Det går fin fint med mikroorm til alle sammen

Å hvor bra, begynte å tro d ville skjære seg igjen,microorm har jeg i bøtter å spann nå, og bruker det til den voksne fisken bare for å ikke sløse d bort, og d var "mega" lurt d med kaffefiltret, har spekulert sett og tatt på alt jeg kom overfor å finne en annen løsning- men kaffefiltre har jeg ikke tenkt på.
Må bare få inn at jeg er så imponert over bildene dere klarer å ta, er jo enda litt i sjokk over at mannen min har "klart" å observere de nyklekkede yngelen min i dag med d "blotte" øyet,å dere får de fotografert))
Takk til dere
Lager mikroorm for første gang...
hei,jeg skal lage mikroorm for første gang,men jeg fikk bare kjøpt havre grøt med banan-aprikos... funker det?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap