Trenger litt hjelp til avklimtiseringsplan for ildtetra. skal kjøpe i dag.

Hei!
Jeg har 5 ildtetra i karet mitt nå (110L). De kom for 2 uker siden. Den gangen kjøpte jeg meg 20stk og 15 døde. Vet ikke helt hvorfor, for vannprøvene som ble tatt etter vannbytte var helt fine, men mulig et amoniakk-hopp. Derfor skal jeg være svært forsiktikg i dag!

Jeg har tenkt å bruke flere timer på avklimatiseringa. Men jeg synes det er greit å ha en "plan" å gå etter. Vanskelig å forklare, og høres helt dumt ut, men om noen kan skrive forslag blir jeg glad!
Det jeg pleier å gjøre er å tømme forsiktig posens innhold, fisk og vann, over i en passende stor beholder. Jeg bruker en blank, gjennomsiktig plastboks slik som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2397&HKatID=]denne[/URL]. Den har jeg kjøpt der hos Webzoo

Boksen må ikke være så stor at vannstanden blir for lav i den, det er jo ikke mye vann i en pose. Så har jeg fiskene i denne mens jeg driver akklimatiseringen (og nei, det er ingenting som heter AVklimatisering ). Denne boksen jeg bruker, er kun til dette bruk, og det har aldri vært noe "muffens" i den. Kun vann.

Boksen jeg bruker henger på akvariet, og så hvert femte til tiende minutt eller så, tar jeg en liten dært (noen ml) med vann fra akvariet og over i boksen. Litt og litt. Etterhvert, når boksen får litt mye vann i seg, tar jeg ut litt vann fra den først og sprøyter det vekk i en bøtte, før jeg tar mer vann fra akvariet oppi akklimatiseringsboksen.

Et par timer burde holde.

Jeg tar vann fra akvariet over i akklimatiseringsboksen relativt ofte, fordi jeg tar så små vanndoser hver gang. Tar man større doser, bør man vente lenger mellom hver gang.

Du har sikkert ikke en slik boks å henge på akvariet, men da kan du sette den på benken eller bordet ved siden av akvariet istedet, evt om det går; la den flyte i akvariet (men det skal vel godt gjøres at den ikke velter etterhvert, så ikke prøv)

Å akklimatisere fiskene i posene gidder jeg aldri. Det er så klønete og mye plunder med de plastposene som klistrer seg sammen o.l., så jeg flytter dem alltid over i akklimatiseringsboksen eller et plastkar i stedet.

Hvis du har et helt rent litersmål, kan du bruke det til akklimatiseringen i dag?
Du kan jo ta med litt vann fra karet ditt, og la butikken ta en test av ditt vann, og la de teste vannet tetraene går i, og sjekke forskjellen... kanskje det er en vesentlig forskjell! i så tilfelle kan du vente litt med å kjøpe fisk, og gjøre vannet litt mer likt karet som de er vant med...
Monas metode er finfin, spesielt det med å tilsette littetgranne av vannet fra det nye karet av gangen.
Jeg tror Mona har samme romtemp som vannet i karene sine. Du bør derfor vurdere om det er best for deg å ta akklimatiseringen "på benken" eller nedsenket i det nye karet, avhengig av romtemperatur.
Jeg bruker enten posen fisken kom i eller en liten plastboks. Boksen pleier å tippe over, men det blir aldri så stor slagside at den tar inn vann.
Når jeg satte ut min andre batch H. amande (jeg antar at det er det du kaller Ildtetra) lot jeg de stå i posen og fylte på kvarte og etterhvert halve decilitere hvert 20-30 min. Ikke vær utålmodig og sett av et par timer til prosessen.
Blir det mye vann i posen kan du helle av litt. Det kan være litt krøll å fange så små fisker i posen med hov, så jeg pleier å helle av litt vann og så løfte de ut med en liten øse. Jeg får med litt mer av transportvannet når jeg setter ut fisken med øse enn jeg ville gjort med hov, men føler at det er mindre stress for fisken og mindre risiko for at de skal bli skviset av hoven etc.

Lykke til med en av de fineste små tetraene.
Humunukuapuaa
Blir det mye vann i posen kan du helle av litt. Det kan være litt krøll å fange så små fisker i posen med hov, så jeg pleier å helle av litt vann og så løfte de ut med en liten øse. Jeg får med litt mer av transportvannet når jeg setter ut fisken med øse enn jeg ville gjort med hov, men føler at det er mindre stress for fisken og mindre risiko for at de skal bli skviset av hoven etc..

Det er vel ikke lurt å begynne å fange fiskene med en hov i liten pose, men øse? Hvorfor ikke bare helle posen/boksen med fiskene over i hoven oppi en bøtte e.l, da havner de fint i hoven uten fare for skader og det er bare å helle hoven med fiskene oppi karet
mona o
Det jeg pleier å gjøre er å tømme forsiktig posens innhold, fisk og vann, over i en passende stor beholder. Jeg bruker en blank, gjennomsiktig plastboks slik som [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2397&HKatID=]denne[/URL]. Den har jeg kjøpt der hos Webzoo :) Boksen må ikke være så stor at vannstanden blir for lav i den, det er jo ikke mye vann i en pose. Så har jeg fiskene i denne mens jeg driver a[B]kk[/B]limatiseringen (og nei, det er ingenting som heter AVklimatisering ;)). Denne boksen jeg bruker, er kun til dette bruk, og det har aldri vært noe "muffens" i den. Kun vann. Boksen jeg bruker henger på akvariet, og så hvert femte til tiende minutt eller så, tar jeg en liten dært (noen ml) med vann fra akvariet og over i boksen. Litt og litt. Etterhvert, når boksen får litt mye vann i seg, tar jeg ut litt vann fra den først og sprøyter det vekk i en bøtte, før jeg tar mer vann fra akvariet oppi akklimatiseringsboksen. Et par timer burde holde. Jeg tar vann fra akvariet over i akklimatiseringsboksen relativt ofte, fordi jeg tar så små vanndoser hver gang. Tar man større doser, bør man vente lenger mellom hver gang. Du har sikkert ikke en slik boks å henge på akvariet, men da kan du sette den på benken eller bordet ved siden av akvariet istedet, evt om det går; la den flyte i akvariet (men det skal vel godt gjøres at den ikke velter etterhvert, så ikke prøv) Å akklimatisere fiskene [I]i posene[/I] gidder jeg aldri. Det er så klønete og mye plunder med de plastposene som klistrer seg sammen o.l., så jeg flytter dem alltid over i akklimatiseringsboksen eller et plastkar i stedet. Hvis du har et helt rent litersmål, kan du bruke det til akklimatiseringen i dag?

Tusen takk for kjempegodt svart på AKKLIMATISERINGEN! Drar innom butikken og kjøper et nytt litersmål slik at jeg er sikker på at det ikke er noen såperester
Tusen takk for hjelpepn alle sammen! Jeg er veldig glad jeg tok det opp for ingen har fortalt meg om denne fremgangsmåten før Genialt!
Jeg skal ha vannbytte først, ikke sant?
Tørrfisk
Jeg skal ha vannbytte først, ikke sant?

Tja, hvor lenge siden er det siden forrige vannbytte?
Jeg tar aldri noe ekstra vannbytte pga nye fisk skal settes inn. Med ukentlige, faste vannbytter på ca en tredjedel av vannet, holder vannet veldig flotte vannverdier. Så jeg ser ingen grunn til noe ekstra pga ny fisk. Men hvis du er nybegynner og ikke helt rutinert på dette med fôringsrutiner o.l. enda (eller bare mistenker at du egentlig overfôrer) så kan nok kanskje et ekstra vannbytte være greit.
mona o
plastboks

hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Aldri mer balansering av fiskeposer etter veggene/i akvariet mens de blir aKKlimatisert!
Tenyrafar
[QUOTE=mona o]plastboks

hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Aldri mer balansering av fiskeposer etter veggene/i akvariet mens de blir aKKlimatisert!
Ja, ikke sant! Genialt!! Burde stå i alle akvariebøker!
Hvis man har en slik poseholderboks, så husk at den fint kan henges på innsiden av akvariet også, under akklimatiseringen. Det pleier jeg å gjøre, da blir temperaturen utjevnet perfekt også
Jeg glemte å nevne det lenger opp, men jeg har akvarierom og der inne er det såpass varmt at å sette en akklimatiseringsboks utenfor akvariet hadde gått fint det også Men det gjør kanskje ikke det i en vanlig stue. Det er jo gjerne litt lavere temp. i stua enn i akvariet hos folk.

Her er en gjeng Corydoras metae yngel knipset ovenfra og ned i denne poseholder boksen. Den henger altså på innsiden av akvariet, nedi vannet

[External Image]
nå vil jeg ha yngel igjen også.. har ikke hatt siden jeg hadde et par sebraciklider som jeg følgte fra ungfisk til alderdom, ble en stor familie til slutt og munnrugere er morsomt

Apropo yngel, ser ofte meldinger som "puttet i en håndful fisker og til slutt så hadde jeg en stim"

Har fiskene noen slags naturlig restriksjon på innavl? Gjør dere som driver oppdrett noe for å unngå det?

Min kunnskap om innavl stopper ved at det skumle med det er at om man tar to individ med relativt like gener, så er sjangsen veldig stor for at dårlige gener vil komme til uttrykk i neste generasjon, mens ulike gener vil minimalisere dette. (Kanskje er en del dårlige gener recessive eller hvordan det skrives)

edit: så det kan vel legges til at innavl også er en meget vanlig måte å avle frem spesifikke egenskaper.
mona o
Hvis man har en slik poseholderboks, så husk at den fint kan henges på [I]innsiden [/I]av akvariet også, under akklimatiseringen. Det pleier jeg å gjøre, da blir temperaturen utjevnet perfekt også :) Jeg glemte å nevne det lenger opp, men jeg har akvarierom og der inne er det såpass varmt at å sette en akklimatiseringsboks utenfor akvariet hadde gått fint det også :) Men det gjør kanskje ikke det i en vanlig stue. Det er jo gjerne litt lavere temp. i stua enn i akvariet hos folk. Her er en gjeng Corydoras metae yngel knipset ovenfra og ned i denne poseholder boksen. Den henger altså på innsiden av akvariet, nedi vannet :-)

artig!
Tok det forresten lang tid før du fikk boksen når du bestilte den?

Det ble ikke noe fisk på meg i dag likevell. Heisen i bila fungerte selvfølgelig ikke (sitter i el-rullestol) Har gjort klart karet og alt, men må vel vente noen dager til da. Den som venter på noe godt venter ikke for gjeves Håper det gjelder meg også

Skal si du har mye Corydoras yngel! Det er jo en av dine spesialiteter! Jeg har lyst på slike jeg også, men jeg vet ikke om jeg har noen plass der jeg kan ha de... Det er jo så mange som blir hekta på den, så det må jo være noe spesielt med de!?!

Men en slik boks tror jeg må anskaffes!
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap