Diy co2

Satt i dag opp et hjemmesnekra co2anlegg, etter en time begynte det å putre ut noen bobler fra luftesteinen min.. en liten stund.

problem 1: ikke lenge etter så stoppet det, når jeg ristet forsiktig på flaska så startet det gjen umiddelbart.. og stoppet igjen en stund etterpå. Er blandingen min for svak? ca 250g sukker, 2teskjeer tørrgjør og 1teskje bakepulver (forhindrer visst skumming) i 1liter vann. -Eller må jeg vente lengre før det tar seg opp? Har stått i 7 timer nå

problem 2: tenkte meg at luftesteinen ville dele opp boblene i masse små bobler så det blandet seg bedre med vannet... joda den delte 1 boble opp i 2 bobler.. noen gjør-det-selv løsning på å forbedre dette? For om jeg forstår ting rett så er det tilnærmet null effekt om man ikke får "løst opp" boblene skikkelig.
Jeg var ikke imponert over luftestein i det hele tatt. Jeg ville heller koblet slangen inn på en pumpe som er mulig på de fleste pumper i dag. Da blir boblene ganske små og de virvler lenge rundt i vannet.
det var faktisk ikke en dum ide heller, men har noen en slags "gjør det selv" øh... er det diffusor det heter?
Latterlig billig på Ebay da, 5-10 dollar for noe som ser ut til å være en helt ok diffusor i glass. Jeg kjøpte min lokalt for 300 kroner, den er også ok.

Hvis jeg skulle lagd en hadde jeg brukt en ca 0,7 liters plast flaske med litt grus i bunnen og Co2 slangen inn i bunnen. Til å diffusere med hadde jeg stappet den opp med flisekryss, bioballer, plastikkleketøy, grus... Hva som helst. Noen hull i siden på flasken i tillegg for litt sirkulasjon. Korken av.

Men 10 dollar er ganske billig da...
.........jeg satt faktisk og SÅ på sånne på ebay, hvordan kunne jeg glemme det? Huff takk for påminnelsen, kreativt "gjør det selv" forslag du kom med forrestn, men jeg sier meg enig i at det er verdt å investere den skarve hundrelappen så ser det litt penere ut også i karet. Etterhvert så tror jeg at jeg vil bytte ut de ikke alt så for pene grønne slangene og delene til det utvendige filteret også med noe gjennomsiktig.. hvorfor bruker de ikke gjennomsiktige slanger etc i utgangspunktet..
Unnskyld at jeg spør, men hvor bra er det egentlig for filterbakterier som er avhengige av oksygen å bli pumpet fulle av CO²....?
Hvis du tenker på forslaget mitt om å koble slangen til pumpen så er jo den ment å kobles til helt på enden på vei ut i vannet og filtermassen blir da uberørt av dette.

Men jeg har nå holdt på i en liten måned med Co2 og de første tre ukene overdoste jeg akvariet med CO2 mange ganger slik at kirsebærrekene lå og ristet med buken i været og guppyene ville ikke spise, ikke bra og helt sikkert ikke bra for filterbakteriene heller! Nå ser det ut til at jeg har justert meg inn slik at det blir passe med CO2 og fortsatt oksygen igjen til filterbakterier, reker og fisker.

Største problemet mitt har likevel vært alger, de vokser også veldig godt med lys, næring og Co2, men nå har jeg satt ikke mindre enn hundre krisebærreker på saken, det burde hjelpe på.
rekene lå å ristet faktisk.. hørtes dramatisk ut :S

De selger pakker med TO diffusere til ca 50kr inkludert porto... og samme butikken selger varmekolber i passende størrelse til samme pris.. er det enden for norske akvariebutikker jeg ser i horisonten? det er "litt" mindre enn 250kr+ her til lands. (selv om det kanskje ikke står de samme fine kjente merkene på de.)

co2 og lys og alger, det skal vel være maks 12 timer lys (og helst bare 8?) for plantenes del, og resten går til algene? og planter gjør ingenting med co2 om natta så om jeg har co2 i bruk når jeg får i fisker så tror jeg at jeg rett å slett bare skrur av korken på flaska med satsen om natta.
Du må huske på at billig sjelden er best Man får ofte det man betaler for. Billige saker kan fort bli dyre, når man stadig må kjøpe nye :p
F.eks. varmekolber ville jeg vært veldig skeptisk til å gå for ukjente billigmerker på.... det ville vært komplett krise om kolben klikker og koker fiskene! Det kan fort bli mye penger rett i dass. Gråt og tenners gnissel også, over døde fisk... Og det er nok av akvarister som har opplevd at varmekolben bare klikker og varmer opp vannet til uante høyder.

Ikke har du noen klage- eller reklamasjonsmuligheter heller, om du kjøper varmekolber fra Taiwan eller Hong Kong.... Det vil jo selvsagt ikke lønne seg å sende en defekt varmekolbe i retur.
ja varmekolber kan være skummelt, jeg var lur å gjorde rein hele kobla engang, inkludert demontere/montere, kobberledningen var krysset, jeg satt i støpselet, puttet kolba i vannet, og idet jeg tok hendene ut av vannet så ble hele rommet mørklagt gitt.

Fine med sider som ebay er at det er feedback løsninger, og en signifikant del av elektronikk og sånt vi kjøper i norge er sannsyneligvis fra de samme fabrikkene lell :P hehe
Kom på det der med å skifte slanger på pumpene. Jeg hadde ikke skiftet til ikke-til-akvariebruk-slanger uten å sjekket med forsikringsselskapet først. Men det er andre her inne vet sikkert mer om dette.

Nettbutikker vil sikkert ikke gjøre vanlige akvariebutikker overflødige. De sa det samme om bokhandlerene da Amazon.com kom og bokhandlene ble bedre og finnes fortsatt. Jeg tipper akvariebutikkene også vil bli bedre og vi som akvarister blir mer fornøyde da vi finner mer ting vi vil ha.

Da jeg overdoste prøvde jeg to ting; det ene var å kjøre luftpumpe om natten og det fungerte fint. Den andre metoden jeg prøvde var å åpne ørlite grann på korken til satsen slik at gassen skulle gå ut i rommet og ikke i akvariet. Da ble satsen ødelagt to ganger. Skulle jeg fortsatt med å slippe gassen ut i rommet så ville jeg lagd en ventil som slapp gassen til en bobleteller eller noe sånt. Jeg løste alt dette med å gjøre diffusoren mindre effektiv så nå går den hele døgnet.

Etter de første tre-fire dagene med CO2 så kjørte jeg akvariet fullstendig tomt for næring noe bare algene kan vinne på. Så om du har godt lys og nok CO2 og en del planter så bør du sjekke at du har nok nitrat i akvariet. Jeg har ikke så god greie på det enda men plantenæring kjøpes i bulk som tørrstoff og så blander vi det ut i batterivann. Det blir billigst.
slangene er det egentlig ikke så nøye med fargene, men finnes gjennomsiktige løsninger på de ... duppedittene som er i akvariumet, la oss kalle dem innflod og utflod. :P Så de solgte dem i klart glass på ebay så det skal jeg se nærmere på i fremtiden.

Angående CO2: på mitt hjemmesnekra anlegg så har jeg to flasker: en flaske med satsen i, fra den går det en slange til en liten flaske med bare vann der slangen går ned i vannet, jeg så for meg at vannet ville rense co2'n. :P (og skulle det komme noe sats ut av hovedflaska så vil den ende opp der bare ihvertfall) -deretter går det en slange med enveisventil til akvariet. Det jeg vil gjøre om natta er bare å skru opp korken på den minste flaska.

Og det med amazon etc internetthandel er noe folk blir mer og mer bevisst på og benytter seg av med tiden, og jo flere internettkunder jo bedre gjør internettbutikkene det også, mer konkurranse, enda lavere priser, kanskje tilogmed gunstigere porto. Jeg har handlet en del på en kinesisk nettbutikk som har gratis porto og utrolig lave priser. En av mine favorittbutikker som selger fantasybøker, rollespill etc (en geekbutikk :P) her i Trondheim la nettopp ned etter mange mange år, sånne nisjebutikker lider pga internett. Til pass for dem når de ikke kan konkurrere :P
Jeg har ikke lagd meg sånt vannfilter selv ennå men det virker som en veldig god ide og det er sikkert greit å åpne det lkket om natten. Jeg har jo ikke slikt vannfilter og to ganger nå har jeg hatt hvit geleaktig sopp i reaktoren.

En ting til med CO2 og plantevekst er forholdet mellom lys og CO2. Hvis du ser på figur 3 (som riktignok ikke er figur 3 men den heter nå det) så er lys veldig viktig. Hvis skjema er noenlunde korrekt så hjelper det nesten ikke med CO2 uten at en også har godt lys. Jeg har nå 3x15 watt vekstlys med reflektorer i 70-literen.
det ser ut som en bra artikkel jeg skal ta meg tid til å lese skikkelig senere

Ja det virker logisk, co2 er jo tross alt bare byggemasse for plantene, og om det ikke er noe så stimulerer vekst så vil de ikke ta til seg noe, så om man har svak belysning så ser jeg for meg at det kan være direkte farlig for dyra i karet over tid.

Høres ut som du har veldig bra belysning i karet ditt ihvertfall, selv har jeg 2x30watt, ett av dem er vekstlys. Men om jeg ikke husker feil så spiller vel dybden på akvariumet en større rolle for hvor sterkt lys man trenger enn mengden liter man har.

Anbefaler et sånt vannfilter til de som har DIY co2 ja, om det i værste fall er overflødig så er ikke en halvliters flaske brus og en klatt silikon noe stor utgift, i beste fall så kan det forhindre stygge situasjoner i akvariet
oppdaterer denne tråden med å si at det ble mer fart i sakene når jeg valgte å tilsette en 2-3 teskjeer til med tørrgjær, er oppe i ihvertfall 3bobler i sekundet, og luftesteinen deler dem opp i 10 mindre bobler, hurra.

Også verdt å nevne at siden slangen fra satsflaska til vannfilter flaska står nedi vannet i vannfilter flaska, så fungerer denne også som en bobleteller
oppdaterer denne tråden nok en gang med å si at min forrige oppdatering ikke fungerte lenge.. og at jeg kjøpte diffusor på ebay.. ja jøss den hadde sikkert delt opp co2n veldig pent.. om noe co2 kom gjennom i hele tatt. bygde seg opp så mye trykk at en liten "eksplosjon" gjorde at slangen skyvde seg av diffusoren og begynte å pumpe sats inn i akvariet.. GJENNOM en enveis-ventil. Heldigvis ingen fisker der enda. Heldigvis har jeg ikke gitt rating til ebay selgeren enda. Håper ikke filter bakteriene går til helsike av dette? Glad jeg bestemte meg for å vente til i morgen med å ha oppi venusfiskene..
Det var da trist at du ikke fikk orden på diffusoren da, særlig siden du har ventet så lenge bare for å bli skuffet. Jeg er jo også fersk med CO2 og jeg har sannelig måttet lære en ting og tre på den tunge måten jeg også, men de siste ukene har gått som en drøm. Ja det er nesten for godt til å være sant.

Nå skal jeg en av de nærmeste dagene få kvittet en del planter for det er snart ikke vann igjen i akvariet Du kan se selv her.

jau prøve å feile er vel noe, tror jeg går for luftestein fra nå av, -og tilbake til vannfilter.
Regner med du kjøpte en glassdiffusor på Ebay, disse krever høyt trykk for å fungere. Fordelen er at Co2 boblene blir mye mindre enn du klarer med en luftestein.
Om du bruker brusflasker skal de fint klare det mottrykket som diffusoren utgjør. Er mange som lykkes bra med en slik løsning, så før du går tilbake til luftesten synes jeg du burde gjøre ett forsøk til.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap