Luftfilter

Hei!
Skal skaffe meg ett rekekar for røde krystallreker og lurer da på om ett slik luftfilter system er noe jeg bør ha istedenfor vanlig filter som fks Eheim2008 ?

Du kan godt bruk et slik filter eller du kan sette på en slik filtersvamp på innsuget til din eheimpumpe.
Jeg synes luftpumpe bråker for mye til å ha det gående hele tiden. Greit med luftpumpe til små prosjekter som yngeloppdrett etc., men ikke noe utover det. Jeg ville heller gjort en vanlig pumpe rekesikker.
Nils Vollstad
Du kan godt bruk et slik filter eller du kan sette på en slik filtersvamp på innsuget til din eheimpumpe.


Hva slags filtersvamp mener du som skal på innsuget på eheim pumpen, er det noe en kan kjøpe som er tilpasset eller noe en lager selv?
Helge
Jeg synes luftpumpe bråker for mye til å ha det gående hele tiden. Greit med luftpumpe til små prosjekter som yngeloppdrett etc., men ikke noe utover det. Jeg ville heller gjort en vanlig pumpe rekesikker.


Når det gjelder bråk så har jeg tre akvarier med luftpumper i stuen så bråk er det fra før

Har ett 54 liters kar fra før med yngel og kirsebærreker hvor jeg har en eheim 2008 som jeg har trædd en bit av en nylond strømpebukse utpå, ett tips jeg fikk her inne på forum, fungerer greit nok det, litt mer arbeid når filteret skal skiftes eller rengjørs.
Men tenkte å gjøre det "skikkelig" når jeg skal sette opp ett eget rekekar.
Ett slikt luftfilter koster en brøkdel av prisen til ett vanlig filter så utgiften vil og bli litt lavere, i og med at jeg har brukt alt for mye penger på hobbyen til nå så hadde det vært litt greit å kutt ned litt der jeg kan
Men når det er sagt så skal det ikke gå utover kvaliteten til rekene, de skal få det de trenger for å ha det bra de
Jeg har desverre en innvending til

Ett luftdrevet filter har veldig dårlig kapasitet i forhold til en Eheim 2008. En Eheim 2008 pumper ca 200-300 liter i timen mens en ett luftdrevet filter pumper kanskje 50 liter med vann gjennom svampene. På den annen side så er jo reker ganske renslige av seg så kanskje det går fint likevel.

Om du ikke bryr deg om bråket så ville jeg gått for den du har bildet av i første innlegg. Det anbefales ofte luftdrevne filter av den typen til rekekar siden de ikke kan suge inn reker eller rekeyngel. Faktisk kan rekene sitte på selve svampen å plukke uten problem. Regner forresten med at du må kjøpe selve luftpumpen utenom så prismessig så blir det vel ikke store forskjellen.

Et alternativ kan være et modifisert Fluval innvendig filter.
Ikke meningen å bryte inn her, men er det noen som har en link til luftfilter?
Er det det samme som hang-on-filter(?)?
Her kan du se, og dette kobler man til en vanlig luftpumpe. Hang on filter er som et vanlig elektrisk drevet filter, eneste er at det henger på kanten av glasset i stedefor å vær inne i karet. Og hang on filter kan du se her.
Tom Kristiansen
[URLBLOCK1] kan du se, og dette kobler man til en vanlig luftpumpe. Hang on filter er som et vanlig elektrisk drevet filter, eneste er at det henger på kanten av glasset i stedefor å vær inne i karet. Og hang on filter kan du se [URLBLOCK2].


Mulig det er jeg som er veldig treg, men hvilken luftpumpe kobler man luftfilteret til? Blir det på en måte et 2 delt pumpe med filter (høres logisk ut..), at de to er separat?

Disse hang on filterene virket jo veldig greie å ha med å gjøre. Er det et bra alternativ til vanlige pumper som er til mindre kar? Vises kanskje ikke å mye i karet da det blir på baksiden?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap