Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 13)

Nå har jeg bestilt en Malawi-bakgrunn til akvariet, så skulle det vel bli nok "klipper" bakerst. Men hva med stein og grus/sand? Har tidligere lært at man bruker rød-brun stein og grus fordi det gir bedre kontrast til planter. I tillegg gir det fiskene større ro i forhold til kamuflasje. Men malawiciklidene liker jo høy pH. Benytter man da kalkholdig stein og grus/sand? Blir ikke dette da veldig lyst i fargene for fisken? Og dersom ikke, hvordan får man opprettholdt en høy pH? Skjellsand i filteret?

Karet er jo to meter langt, så jeg må vel kunne få til litt av hvert, eller?
Rody: På dette bildet fra Malawi-sjøen så er det lys sandbunn, så det er vel naturlig for dem. Link: Undervattensbild från Otter Point.
Det er nok muligheten for å gjemme seg mellom og under steiner som er det viktigste. De trenger ikke å være der så ofte, men blir tryggere av å ha muligheten til å gjemme seg når de føler behov for det.

Angående PH så kan man f.eks tilsette bikarbonat (natron) ved vannskifte for å få PH 8 (Natron gir høyere KH-verdi som igjen fører til høy og stabil PH).
For å få "hardt" malawi-vann (GH ca 12) så brukes kalkstein, kalksand, alabastergips eller tilsetningsstoffer. Selv bruker jeg noen skjeer med AS Instant cichlid salt ved vannbytte. Så slipper jeg å ta hensyn til vannverdiene ved innredning av akvariet (bruker sand og stein som jeg finner i naturen).

raeggis: Gratulerer med lek på Rhamphocromis! De ser bra sære ut Tror nok ikke du er først ute med lek dessverre (bare se på arten i fiskebasen og på "oppdrett"), men artig allikevel
Hadde vært artig med flere bilder av dem. Gjerne av tyggende hunne (for dem tygger vel)?
Lykke til videre!
raeggis : Kjempekult klipp, utrolig fasinerende lek.
Shiramor : Hvordan er det med delfinen dine nå de leker? Hannen min snapper opp halvparten av eggene som hua legger og de har lekt gjevnlig i over 6 mnd. Tenkte først at han var uerfaren, men tror ikke det er tilfelle lenger.. Synspunkter?
Jeg har ikke sett at hannen min har tatt opp egg, nei. Har ikke hørt om det før. Spiser han dem? Har du fått til yngelkull på de?
Han forsyner seg grovt og spiser dem. Har fortsatt ikke klart å drette denne arten da hua alltid svelger avkommet en halv uke før "strippetid". De gangene jeg har prøvd å flytte henne spytter hun bare ut eggene i håven. Satt henne i eget kar med eggene i håp om at hun kansje skal plukke de opp igjen, men det skjer ikke.
De er ca 12-13cm i strørrelse, så de er jo enda små. Det bedrer seg sikkert med tiden.
Merkelig oppførsel han har da. Kan hende det ordner seg.
Hvis jeg skal ta vare på delfinyngel så venter jeg nesten tre uker med å ta henne ut, for da er yngelen kommet så langt at de overlever hvis de blir spyttet ut. Et alternativ er å ha en skillevegg som du setter ned i karet og får skilt av hua på den måten. Så kan hun bare gå der og tygge

Egentlig så spiller det liten rolle om hua svelger, har ingen planer om å fore opp delfinyngel da fokuset mitt ligger på oppdrett av mer uvanlige arter. Men det er jo sykt irriterende å ikke få til denne arten også..
Malawi og deres naturlige miljø.
Her er en nettside som har listet opp malawi-ciklider ut i fra hvilken biotop (landskap) de lever i naturlig: Arter sorterade efter sin naturliga vanor. Den er litt interessant, synes jeg.
Han som har laget den beskriver de forskjellige sonene i malawi-sjøen, og listet opp hvilke fisk som lever der. Det kan være nyttig å vite når man skal innrede et akvarium ut i fra de fiskene man vil ha, eller finne ciklide-arter som passer sammen i karet.
F.eks: Labeotropheus fuelleborni. Den er det mange som har sammen med diverse annen malawi, men i følge denne lista så lever den der det er klipper på grunt vann. Vannet er oksygenrikt pga bølgene, og den beiter på alger som vokser på bergveggen i det turbulente vannet (derfor har den også den spesielle munnen). Så vil man ha denne arten til å trives maksimalt så innreder man med store steiner, mye vannsirkulasjon og holder vannet ekstra rent og oksygenrikt. Og så finne andre arter som passer til et slikt miljø.

Andre arter vil ha mere sand og åpen svømmeplass, OSV .....
Det finnes sikkert flere nettsider om dette, og en del bøker er gitt ut om temaet. Vil bare nevne det for de som kan være interessert i malawi-hold
Her bor mine hapliser, og det er tre hu'er som tygger i dette karet pr i dag. C.Moorii, O.Lithobates og A.Stuartgranti. Kjøpte 2 huer til A.Jacobfreobergi'en min i dag, og den ene hua spyttet i posen på vei hjem. Så nå er det 30-40 j.freibergi yngel i yngelkaret sammen med stuartgranti og borley yngelen. Savner større plass og flere kar!!

[External Image]
Kjempeflott!!
Det er misunnelsesverdig!

Si meg, hvor mye stein (altså stein-stein) kan du ha oppi før du må begynne å tenke på glasset? Jeg har et Aquastabil-kar som står på ramme og er litt i tvende sinn....
Oi, flott!

Jeg har nettopp flyttet, og skal i løpet av helgen flytte malawikaret. Gruer meg litt, men jeg skal benytte sjansen til å begynne på nytt nå. Og det kan jo bli veldig spennende!
Jeg skal nok finpusse litt på det meste egentlig, bakgrunn, steiner osv.
Har kjøpt inn ny sand, da jeg ikke orker tanken på å flytte på den som er i karet nå.
En ny (gammel) modifisert bakgrunn skal flikkes litt på og tilpasses. Nye steiner finner jeg på hytta, jeg tror dette kan bli bra
Om jeg er ekstra flink en dag, så kommer det kanskje ett bilde eller to??

Ellers ønsker jeg meg selv velkommen tilbake på forumet etter sommeren
Rody
Det er misunnelsesverdig! Si meg, hvor mye stein (altså stein-stein) kan du ha oppi før du må begynne å tenke på glasset? Jeg har et Aquastabil-kar som står på ramme og er litt i tvende sinn....


Vet ikke hvor mye det tåler, men er ikke nervøs ift den mengden jeg har i karet mitt. Sett bilder av utallige oppsett der karene er fylt opp med dobbelt så mye stein som jeg har.
Her er 3 forskjellige Aulonocara varianter. Aulonocaragruppen har lenge vært blant mine favoritter av artene i malawisjøen. Setter pris på om flere poster malawibilder i denne tråden, fisk og oppsett, til glede og inspirasjon for oss andre.

Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point".

[External Image]

Aulonocara Baenschi "Benga".

[External Image]

Aulnocara Stuartgranti "Mbamba bay".

[External Image]
Her er en av mine Aulonocara Jacobfeibergi.
Det der er nok ingen Aulonocara. Bildet er av en Sciaenochromis fryeri, kjent som "Blå Ahli".
Dagens oppsett. Jakten på tyggende huer gjorde at nesten all stein måtte ut, men til gjengjeld er jeg mye mer fornøyd med dette oppsettet. Det er Lithobates hannen og Spilonatus hannen også, for den oppførselen de nå har etter forandringene er den samme som jeg leser at de har i den ville natur. Fargene deres har også virkelig kommet til sin rett.

[External Image]

Otopharynx Lithobats hanne.

[External Image]

Otopharynx Lithobats hue.

[External Image]
Nybegynner på malawi
Da er bakgrunn og filter-ting på plass i huset og arbeidet med å sette opp mitt nyerhvervede 900-liters kar kan begynne. Har hatt god tid til å gjøre hjemmelekser, men det er så mye å lære. Jeg har fra før bare hatt kar opp til 180 liter. Og da selskapsakvarier. Uten Back-to-nature bakgrunn. Jeg ser helt klart utfordringene med å få på plass en to meter lang bakgrunn som må tilpasses. Den er lite håndterlig. Har sett på en del DIY tips, men dersom noen nå har gode råd om rekkefølgen ting bør skje i så ville jeg satt pris på det. Hva kommer til å gå galt? Er redd for å grise til halve karet med silikon. Får jeg den av igjen?

Ikke nok med det, men jeg skal bruke bakrommet bak bakveggen som filter. Har kjøpt to stk. Newjet på 1700 l/time hver. Ser utfordringer i kø her også. Plasser innsug, utblås. Prøv å ha innsug på midten og en pumpe i hvert hjørne sa mannen. Det blir mer effektivt. Jada. Burde jeg lage til mulighet for å la pumpene sørge for vannbytte? Kan slangene ligge tredd inn i filtervatten? Bør jeg legge inn kalksand i filteret for å heve hardhet og pH? Trenger masse hjelp, og lover bilder etter hvert som prosjektet skrider frem.... Det er jo mye arbeid å gjøre om på et 900-liters kar så det gjelder å få det så riktig som mulig på første forsøk..... (Ser helt klart fordelen med å begynne med et noe mindre kar, ja, men det er for sent.....))
akvafil
Det der er nok ingen Aulonocara. Bildet er av en Sciaenochromis fryeri, kjent som "Blå Ahli". ;)

Se der ja. Var inne på fiskebasen og ser at den ligner svært på en "Sciaenochromis fryeri" som du sier "akvafil".
Ble kjøpt som "Aulonocara jacobfreibergi" i butikk da de var små men det er ikke første gang butikkene har feilmerking på fisk .
Men fin er den og jeg har yngel gående i eget yngelkar. Kjøpte tre stykker for en tid tilbake. Den andre hannen har ikke samme farger/fasong som denne så kanskje det er en "Aulonocara"??.
Skal se om jeg får tatt ett bilde av den.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap