Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 29)

Er jeg inni en stim eller har jeg bare fått nytt kamera Legger ut noen bilder av pseudotropheus sp. polit. Denne er ikke lett og få tatt bilde av i finstasen. Skifter farge som en kameleon. Dette var det nærmeste jeg kom men det er enda et stykke igjen til finstasen. Den får en helt vannvittig blåhvit metalic kropp med en kullsort maske når den er på topp Siste bilde er av en hun. Hannen kan også ta på seg tilnærmet så kjedelig farge hvis den føler for det.
Artig å se hva dere har av kjente og ukjente arter, så pøs på med bilder og info

Selv satt jeg og jobbet med et bilde til fotokonk, men ble ikke fornøyd med resultatet. Legger det inn her like godt. Trematocranus placodon.

Hadde forresten et lite uhell her hjemme i dag. I en yngelboks i 250-literen har jeg åtte yngel jeg er redd for. Under vannbyttet i dag måtte jeg løsne boksen så ikke yngelen ble tørrlagt, med det resultatet at boksen ble fylt med kranvann fra slangen og sank. Da jeg oppdaget det ble jeg så forskrekket. De vil bli fort oppspist hvis de kom seg ut. Prøvde å ta opp boksen mens jeg holdt akvarielokket, og da datt slangen ned på gulvet mens vannet strømmet ut. Der stod jeg da og tenkte fort. Ofre yngel eller tørke vann? Fikk summet meg og stengte vannet, hektet slangen over en bøtte, hektet opp boksen igjen og sprang etter håndduker. Berget både yngel og gulv (Puh).
Flott
Flott bilde av flott fisk. Skal ikke mye vann på gulvet før det gir mye og hektisk jobbing. Godt det gikk godt Jeg har endel ungdommelig fisk som jeg har store forventninger til.
Bilde 1 Protomelas mbenji som egentlig er mer eller mindre den samme som protomelas ornatus men har litt andre farger og kommer fra mbenji mens ornatusen fins over hele sjøen.
Bilde 2 er en lethrinops sp. kasinda har sett de viltfanga foreldrene til disse så jeg gleder meg til de farger skikkelig ut.
Chiriwa
Legger inn etpar til. Fikk inn etpar "skudd" som jeg var rimelig fornøyd med.
Flotte bilder Frank.
Hvilken kamera/objektiv/innstillinger bruker du?
Mine 2 Champsochromis Caruleus hanner på rundt 25 cm som stadig knuffer da de synes 2100 liter er litt trangt.
Kar rundt sengen
Fine fisk dere har! Den siste der ser ut som en "reser."

Hva synes dere om dette karet da? Bygd rundt sengen. Artig idè synes jeg, men synes det ser litt skummelt ut også. Sengevæting kan få nye dimmensjoner

900 liters Malawikar. Runt sängen
Flotte fisker, ja. Og for et bilde, Shiramor!

Hadde vært kjekt å se et bilde av hele karet ditt, Mykkeltvedt. Det lille som viste så spennende ut!
Knut Høye Slåtta
Hvilken kamera/objektiv/innstillinger bruker du?

Har kjøpt meg et canon 7d. Hadde en sigma 17-70 linse fra før med nærgrense på 20cm. Slet litt med og få fiskene skikkelig i fokus til og begynne med. Hadde en blender på rundt 4.5. Fikk for lite dybdeskarphet med det. Sniktitta på vinnerbilde i fotokonkuransen så at han hadde mye høyere blenderverdier. Helt oppi 18. Og lukker på ca 250. Og blitz Prøvde meg litt fram med ca de verdiene og fikk raskt et bedre resultat syns jeg selv. Eneste en må passe på er og ikke gå for langt fra for da forsvinner lyset fra blitzen fort og bildene blir mørke. Jeg er helt oppi glasset og helst litt på skrå. De siste bildene av chiriwaen er med høye blenderverdier. Har forresten en iso på 100. Mulig jeg kan sette den litt høyere uten og tape for mye kvalitet. Skal prøve med det neste gang. Legger ved en aulonocara
Vannvittig stilige de champene. Angående det sengekaret så tror jeg at jeg hadde sovet med henda oppå dyna med så mangen øyner rettet på meg. Alternativt hengt opp et gardin. Enda et av papparazziene.
Hadde vært kjekt å se et bilde av hele karet ditt, Mykkeltvedt. Det lille som viste så spennende ut!

Legger på noen bilder av karet.
Karet er 212 x 140 x 70 , men litt vanskelig å få frem dybden med mitt amatørkamera.
Har bygd det inn i tørrmur i stua. Prøvd å plassere det slik at man bare kan snu seg i sofaen å se akvariet når tv'n blir for kjedelig - og det er jo ofte.

Frank - ser du har frontosa i avataren din - har du prøvd frontosa sammen med malawi?
Har 3 "frontosa" (Cyphotilapia gibberosa, Kitumba Zaire) 20 - 30 cm på hånd, men er redd det blir litt urolig i malawikaret for dem. (Vanvittig flotte fisker).
Frontosa
Frontosane er solgt for en stund siden. Frontosa er egentlig en ganske rolig fisk ja. Helt til det kommer mat i karet da. Jeg hadde noen voksne copadichromiser og et par med otopharynx lithobathes sammen med de en stund. Det gikk helt fint. Men jeg har hørt fra andre at de kan vær litt sarte for ivrige fisk. Jeg kjenner ikke lynnet til dine fisk men jeg hadde nok tenkt meg om før jeg satte de sammen med altfor ivrig fisk. Så er det sikkert noen som mener at en ikke skal blande de 2 sjøene. Det syns jeg får vær opp til vær enkelt. Det var uansett et veldig fint kar du hadde, med eller uten frontosa.
Flotte bilder dere tar. Jeg har selv et Canon 3D men er ingen god fotograf.
Vannvittig stillig kar du har da Kjell. Det må koster et formue å bygge det.
Det går vel an å blande fisk fra forskjellige sjøer. Bare man vet hva man gjør.
Kan ikke se at canon har noe kamera som heter 3d. Uansett så syns jeg det største trikset med og ta fiskebilder er og faktisk gjør det og da også ta mangen. alltid et og annet som skiller seg ut som litt bedre. Så lærer en mye av og endre litt på instillingene og prøve seg fram. Litt off topic dette. Får ta noen on topic. Tømte akkurat en flavus og en afra edwardi for yngel. 12 i den første og 6 i afraen. Tok de nok litt for tidlig da de hadde endel plommesekk igjen. flavusen hadde gått 15 dager og afraen 14. Bør nok gå borti 18-19 dager.
badat
Flotte bilder dere tar. Jeg har selv et Canon 3D men er ingen god fotograf. Vannvittig stillig kar du har da Kjell. Det må koster et formue å bygge det. Det går vel an å blande fisk fra forskjellige sjøer. Bare man vet hva man gjør.


Har lagt alt tilrette ved å planlegge karet og akvarierommet sammen med huset.
Vann, sluk, strøm ol har derfor blitt en naturlig del av byggingen.
Største kostnaden er nok selve glasskaret.
Dette er jo et møbel i stua - andre møbler koster jo også ganske mye penger.
Har beskrevet prosessen i forumet på ciklid.se
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61591&page=11

Fin hjemmeside du har - har du dine Frontosa Moba fortsatt?
Kjempeflott kar, Mykkeltvedt. Misunnelsesverdi. Men du er nok inne på det vesentlige: Et slikt kar må nesten planlegges sammen med resten av rommet, og gjerne huset.... Kjempeflott! Og så bra når du får den dybden. Da minner det mye mer om en del av en innsjø.
Kjell Mykkeltvedt
....Fin hjemmeside du har - har du dine Frontosa Moba fortsatt?


Det er en stor fordel å kunne bygge slike akvarier samtidlig når rommet skal bygges. Særlig akvarie i din størrelse. Takk for kompliment.

Moba'ene svømmer fortsatt på Grefsen. De er blitt litt større nå da.
Ulykke!
Når jeg kom hjem fra jobb i dag lå min største og vakreste Chmpsochromis på gulvet død!
De to hannenne har knuffet litt i det siste, men at en skulle jages ut av karet hadde jeg ikke trodd. (Selv om jeg hadde planlagt å skille dem til helgen - men for sent nå).
26 cm lang, 170 gram , 3 år og praktfulle farger - snufs, snufs.

Må nok vurdere dekkglass over hele.
Åååå hvor kjedelig det var da Kjell..
Alltid kjedelig og miste fisk, uansett grunn..

Men du for et flott kar du har i stua!!
Slik vil jeg og ha, men da måtte jeg visst bygge om planløsningen på huset.
Deilig og kunne drømme seg bort i slike flotte bilder som du har lagt ut da når man ikke får slike drømmer oppfylt. (med det første iallefall)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap