Skumrede

Når dvergurami hannen min bygger skumrede, tar det ikke lang tid før det blir ødelagt igjen. Noen som vet om noe lettvindt for å få de mer holdbare?
Har du noen flyteplanter oppi karet som kan holde det litt mere på plass?
Ja jeg har flyteplanter og andre planter som strekker seg opp i vannoverflaten, så jeg tror ikke problemet ligger der....
Om du vil at hannen skal lage skumrede, må det ikke være noe sstrøm i overflaten. Feil vannverdier (f. eks. basisk vann) gjør det også vanskelig for hannen å lage skumreden.

hentet fra
Han ombestemte seg kanskje. Ofte lager de småreder bare for å vise at de kan. Skal du ha gurami-oppdrett så er min erfaring at det er ganske lett men du må en egen balje eller akvarium til dette. I ett akvarium med andre fisker har det aldri gått her hos meg.
Takk for svar
Jeg har riktig vannverdier, ikke strøm i vannet i det hele tatt og jeg har et eget akvarie. Akkuratt nå har jeg bare en hann og den forige "hunnen" jeg kjøpte til han, viste seg å være en hann den og. Så antaglig har han ikke hatt noen hunner der og har kanskje derfor ikke vedlikeholdt det....

Men jeg har også hørt at man kan tilsette et eller annet til vannet for å få det til å holde bedre, men husker ikke hva det var. Noen som vet?
Kona dretter endel dvergguramier og det er ikke uvanlig at hannen kun bygger rede for å prøve og imponere hunnen.
Er ikke hunnen klar, ja da går rede i stykker etterhvert pga hannen ikke gidder vedlikeholde det.
Flyte planter og andre planter som stikker opp til overflaten hjelper seff mye på å holde redet bra, men må ha nesten null bevegelse i overflate vannet, når man dretter disse.
Luftfilter er knall bra til guramidretting.
Bruker du et filter som lager strømninger så sett strømmen slik at den går rett i veggen på karret, slik at overflate vannet står omtrent stille.
Som med de fleste fisker, så er guramier mye lettere å drette i artskarr, da kan man lage opptimale forhold.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap