Plantestell

har hatt mitt nyoppstartede akvarium igang i 2 uker nå, og det kan se ut som noen planter begynner å tape seg.. jeg har http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1022 "Eleocharis acidcularis" som har sakte men sikkert blitt litt brun her og der, tingen er; Jeg tenkte jeg skulle være veldig nøye når jeg plantet denne, så jeg delte den opp i bunter helt ned til 3-4 strå og stort sett mellom 4-8 kanskje på de fleste, det tok meg bortimot to timer... jeg tenkte ikke så langt som at, "hey, kanskje dette er for små grupper" og nå ser jeg det står at den bør deles opp i grupper på 20-30. Har jeg satt dem i så små grupper at de ikke vil klare seg eller er dette bare et gitt eksempel på hvordan det kan gjøres?

Ellers så tilføyer jeg vannet co2, og jernekstrakt, og det er enda ingen fisker i vannet. Er det noen vitaminer eller noe som mangler som kan gjøre at plantene blir brune og skrøpelige? Kan det være at de mangler gjødselen som fisk bringer med seg?

Og som en ekstra liten ting jeg undret litt på, kjøpt en pen anubias plante av noen her på forumet Problemet var at uansett hvor mye jeg vridde og vendte på den, så stod liksom ikke blada rett der jeg ville ha den, undersiden pekte mot frontglasset etc, en dag eller to senere så innser jeg at de har snudd seg til selv så de står akkurat som jeg vil ha dem. Er dette noe alle planter er i stand til å gjøre, og er det noen som kan si noe med "advansert" enn at de snur seg så de fanger mest mulig lys?
Hva med nitrat da? Hvis du ikke har fisker så må du tilsette nitrat og fosfat. Jeg har Tropica Mastergrow+ som er vanlig gjødsel med nitrat i tillegg.

Da jeg begynte med CO2 så kjørte jeg akvariet helt tomt for nitrat på tre-fire dager for jeg ville være litt forsiktig med gjødsling i begynnelen

I 70 literen min tilsetter jeg nå 30 ml næring i uken i form av nitrat og 6 ml i uken med vanlig gjødsel. Får de for lite så kan det se ut til at algene vinner.

Alt dette strider litt med hva jeg har gjort i alle år tidligere men nå har jeg litt mer fancy belysning, tilsetter CO2 og har karet fullstappet med de plantene som alltid har vært vanskelige å til.
Inaktiv bruker
Det med at planten snudde seg er helt normalt, og skjer som oftest dagen etter at de er satt ned i grusen. På stilkpanter som cabomba folder de seg nå når det går mot kvelden
takker for tilbakemeldinger Nei har jo ikke nitrat, men blir det nødvendig å tilsette dette når det begynner å bli fisk i karet også? har fortsatt over en uke igjen før jeg vil ha fisk oppi. Har "foret" filteret med vanlig fiskefor innimellom, burde vel hjelpe litt.
Du må nesten måle nitrat i en periode mens du blinker deg inn på hvor mye du trenger. Går du tomt for nitrat så kommer kanskje algene snikende og tar det lille som måtte dukke opp av nitrat. Nitrat opp mot 30 mg/l går fint.
får ta meg en tur ut å se etter nitrattilsetning senere tenker jeg, samtidig sitter jeg nå på ebay og leter etter testutstyr. Tar gjerne imot forslag på testutstyr.
Helge
Nitrat opp mot 30 mg/l går fint.
Vær obs på at enkelte fiskearterarter og reker er ømtåelige for høy nitrat og helst ikke bør ha stort over 15-20.
Lurt å sjekke opp i slike ting ja. Jeg tror de fleste arter takler en liten topp av nitrat for en periode, men tåler de dårlig nitrat så tåler de dårlig nitrat og da bør man ikke ha det som en arbeidsplan å konstant ligge langt over de verdiene som er anbefalt.

Jeg ser du har så mange Corydoraser Astrid og jeg lurer på en ting eller to om de da jeg fikk meg 5 (jeg er da sikker på at jeg sa 6) stykker i går av typen albino. De går i planteakvariet med kun kirsbærreker og de ser jo riktig så flotte ut. Jeg vet ikke mer enn det om de, annet enn at de er albinoer. Ikke fant jeg de i basen heller men de er vel albino av en eller annen vanlig corydoras art vil jeg tro. Vet du vilken? Jeg har aldri hatt corydoras før, helt grønn her

Skal de ikke spise noe? Ikke spiser de alger, ikke reker og ingen av de to sortene med tabletter jeg har gitt dem i dag. De bare driver og roter rundt i sanden ser det ut til.

Vil de sulte i hjel?
Da var jeg nede på tropehagen og fant den plantegjødningen Helge anbefalte, har dosert så nå får man se hvordan det går, takker for tipset
Helge
Jeg vet ikke mer enn det om de, annet enn at de er albinoer. Ikke fant jeg de i basen heller men de er vel albino av en eller annen vanlig corydoras art vil jeg tro. Vet du vilken? Jeg har aldri hatt corydoras før, helt grønn her :-)

De fleste albinoer til salgs er albinovarianten av Corydoras aeneus, selv om det visstnok skal forekomme albino-varianter av et par andre arter også, deriblant Corydoras paleatus. Sannsynligvis er det aeneus du har altså.

Helge
Skal de ikke spise noe? Ikke spiser de alger, ikke reker og ingen av de to sortene med tabletter jeg har gitt dem i dag. De bare driver og roter rundt i sanden ser det ut til. Vil de sulte i hjel?

Alger og reker rører de nok ikke. Nå vet jeg ikke hvilken type tabletter du har prøvd å gi de, men de foretrekker tabletter av den typen som lett løser seg opp, for eksempel TetraTabimin eller Jbl NovoTab. De har jo bare en trakt til munn så de får ikke gnagd i seg maten. De er forresten veldig glade i frossne mygglarver og støvsuger ellers bunnen etter mulige rester som fiskene lenger oppe i vannet ikke har rukket å spise opp. Får de riktig fôr så vil de forhåpentligvis ikke sulte ihjel hos deg
Jeg så i basen om aenus at det var bilde av en albino der og den er det! Distriktet er tømt for røde mygglarver for tiden men jeg har frosne artemia, prøver det så lenge.

Mat skal de få!

Angående gjødsel så holder jeg på og trapper ned på Tropica og prøver meg frem med gjødsel i pulverform som jeg blander ut selv i destillert vann. Dette kjøpes i bulk og prisen er latterlig lav. Vinneren av månedens akvarium(!) kjører på dette opplegget og hvis han er fornøyd så synes jeg det er verdt å prøve på. Men jeg vet ikke om noe galt med Tropica, jeg har brukt det i ti år snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap