- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kjære eplesnegle-foresatte!
Kjære eplesnegle-foresatte!
Jeg ønsker meg gode råd og vink om hvordan vi kan stelle pent med våre nyttige søte "små". Kanskje det hadde vært fint å samle alle våre beste triks i en tråd?
Finnes det gipsfigurer eller lignende til å ha i karet, som utskiller kalk?
Hvilke grønnsaker er best å fóre med?
Jeg ønsker meg bebbiser, men i dette akvariet er det ikke plass til å legge egg over vann. Kan jeg lure dem til å slippe egg på noe vis?
Håper noen vil svare/være med.
?
Finnes det gipsfigurer eller lignende til å ha i karet, som utskiller kalk?
Hvilke grønnsaker er best å fóre med?
Jeg ønsker meg bebbiser, men i dette akvariet er det ikke plass til å legge egg over vann. Kan jeg lure dem til å slippe egg på noe vis?
Håper noen vil svare/være med.
?
Postet 22.02.09 kl 21:10
Postet 22.02.09 kl 21:23
CarinusJeg ønsker meg gode råd og vink om hvordan vi kan stelle pent med våre nyttige søte "små". Kanskje det hadde vært fint å samle alle våre beste triks i en tråd? Finnes det gipsfigurer eller lignende til å ha i karet, som utskiller kalk? Hvilke grønnsaker er best å fóre med? Jeg ønsker meg bebbiser, men i dette akvariet er det ikke plass til å legge egg over vann. Kan jeg lure dem til å slippe egg på noe vis? Håper noen vil svare/være med. ?
Det som er viktig når du har snegler er å ha rett vannverdier. Det vil si en ph på 7 eller mer og gh på 6-10. Det er for å unngå at skallet tæres opp. Sneglene liker å ha en temperatur i vannet på 25 -26 grader. De spiser det meste men det er veldig viktig å gi de variert kosthold. Varier med malletabletter av forskjellige slag og grønnsaker. Jeg gir mine mat som er beregnet på reker og krabber for de inneholder stoffer som styrker skallet. Mat som jeg bruker å variere mellom er: kokte poteter, gulerot, brokkoli, blomkål, agurk, kinakål, epler. Banan liker de også veldig godt men den er ikke særlig gunstig å ha for lenge i vannet for den går i oppløsning og grumser til vannet. Vær nøye med å ha samme temperatur på vannet ved vannbytter for blir det stor forskjell i temperaturen kan det forstyrre deres naturlige syklus.
Hvis de ikke kan legge egg over vann så må du senke vannstanden slik at de får lagt de på glasset hvis ikke kommer de ikke til å legge egg. Jeg har et kar hvor jeg har senket vannstanden med 7 cm og det går fint. Lykke til.
Postet 22.02.09 kl 21:39
Postet 22.02.09 kl 22:27
Så mange fine råd!
Jeg kan alltids senke vannstanden, men har ramme-akvarie, og det ser jo ikke fint ut. *forfengelig* Men det går jo an å gjøre det for en stund, som et midlertidig tiltak, for å prøve å få bebbisser.
pH har jeg ikke tenkt så mye på. Skal sjekke den etterpå, så den ikke er for lav. Det er jeg redd den kanskje er, siden jeg har masse mangroverøtter oppi karet. Senker ikke de pH i starten? Noen av dem er nye.
Jeg kan alltids senke vannstanden, men har ramme-akvarie, og det ser jo ikke fint ut. *forfengelig* Men det går jo an å gjøre det for en stund, som et midlertidig tiltak, for å prøve å få bebbisser.
pH har jeg ikke tenkt så mye på. Skal sjekke den etterpå, så den ikke er for lav. Det er jeg redd den kanskje er, siden jeg har masse mangroverøtter oppi karet. Senker ikke de pH i starten? Noen av dem er nye.
Postet 23.02.09 kl 14:47
Postet 23.02.09 kl 16:17
Jepp. Sjekket pH igår kveld. Det er blitt satt ned en stor og en liten rot oppi der for et par mnd siden. Ph har vært stabil hele tiden, så verdien har ikke blitt senket av røttene her hos meg iallefall.Ken MyrsethMyte mener jeg at røtter senker PHen, ihvertfall ikke mye. Jeg har mange karr i drift og noen av de er stappfulle av røtter, men PHen er lik som i de karrene med ingen eller lite røtter(dette er min erfaring da).
Noen som vet om jegersnegler plager store eplesnegler?
Hva med praktbotia? Plager de voksne eplesnegler? Skivesneglene mine trives fantastisk bra, og det ser ut som noen har sprutet snegler på innsiden av glasset. Jeg plukker snegler hver morgen, og knuser de minste. Allikevel tyter det frem, og ingen ende tar...
Postet 24.02.09 kl 13:14