Hvor mange cory?

Hei!
Jeg ser i rubrikken at det er mange som selger leksgrupper på 6-7 individer. Er det det antallet som bør være for å få de i lek? Jeg tenker å kjøpe 7 corydoras av samme art i første omgang. Gjør jeg best i å ev fortsette å kjøpe den samme arten eller kan jeg da ha 2 forskjellige i samme akvarium (110L)? Det hadde jo vært artig med 2 arter, men flere av samme er kjempefint det også Blir antagelig å kjøpe i 2 omganger
Strengt tatt trenger du ikke mer en en hanne og en hunne for å få lek

Men, coryer er jo gruppefisk, og trives bedre jo fler de er sammen. Tommelfingerregelen er vel minst 5 stykk sammen, men.. "jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir".

Med ungfisk hvor det er vanskelig å se kjønnsforskjeller er det også større sjanse for å få begge kjønn om en kjøper minst 5-6 stykk.

2 arter corydoras går bra sammen, men det er en viss fare for krysninger (og det vil vi jo ikke ha) om de skulle leke. For å redusere sjansen, er det nødvendig at begge kjønn er representert i begge gruppene, og det er en fordel om det er to arter som ikke ligner på hverandre også.

Coryer kan leke i selskapsakvarier, og i kar med flere arter, men det er størst sjanse for lek når de går i rene artsakvarier.

Som regel er utfordringen å få de til å leke for første gang, deretter er det som regel ikke så vanskelig å få til. Noen arter leker lettere enn andre (f.eks aeneus), og da er det større sjanse for at de leker selv om det er andre fisk i karet. Andre er vanskelige å få i lek, og da blir det bare enda mer vanskelig om det er andre fisk i karet (være seg andre coryer eller helt andre arter).
Jeg tenkte å bruke 62L til lek og yngel/oppvekstkar. Er det en god idé? De skal få "leke" i det store karet også, men er det enklere om jeg flytter de over i et mindre kar for å få lek? Kan jeg ta de ut ganske fort om planen min fungerer, altså tilbake til 110L? Med akklimatisering selvfølgelig

Bare ett spørsmål til... Om man har aeneus, vet du noen arter som man kan ha sammen uten å få noe kryssninger?

ElinH
Strengt tatt trenger du ikke mer en en hanne og en hunne for å få lek ;-) Men, coryer er jo gruppefisk, og trives bedre jo fler de er sammen. Tommelfingerregelen er vel minst 5 stykk sammen, men.. "jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir". Med ungfisk hvor det er vanskelig å se kjønnsforskjeller er det også større sjanse for å få begge kjønn om en kjøper minst 5-6 stykk. 2 arter corydoras går bra sammen, men det er en viss fare for krysninger (og det vil vi jo ikke ha) om de skulle leke. For å redusere sjansen, er det nødvendig at begge kjønn er representert i begge gruppene, og det er en fordel om det er to arter som ikke ligner på hverandre også. Coryer kan leke i selskapsakvarier, og i kar med flere arter, men det er størst sjanse for lek når de går i rene artsakvarier. Som regel er utfordringen å få de til å leke for første gang, deretter er det som regel ikke så vanskelig å få til. Noen arter leker lettere enn andre (f.eks aeneus), og da er det større sjanse for at de leker selv om det er andre fisk i karet. Andre er vanskelige å få i lek, og da blir det bare enda mer vanskelig om det er andre fisk i karet (være seg andre coryer eller helt andre arter).
Coryer vet utmerket godt hvilken art de hører til, og krysninger hører til sjeldenhetene. Som regel er det da slik at en hanne(hunne) er alene sammen med en hel gruppe av en annen art. Da er det fort å kaste seg med i leken når det ikke finnes en passende partner av samme art tilgjengelig.

Derfor er det viktigste å ha begge kjønn tilstede i hver gruppe. Det at de ikke må ligne hverandre er egentlig bare et ekstra (muligens unødvendig?) sikkerhetstiltak.

Det er egentlig bare å se på bilder av cory du har lyst på, det. Har du problemer med å skille artene fra hverandre, er de kanskje for like. Men som sagt, coryer vet utmerket godt hvilken art de hører til, selv om de går sammen med andre, svært like arter, så det er nok ikke det største problemet

Det er helt greit å ta en gruppe ut og sette de i 62-literen når du ønsker lek, for så å ta de voksne ut igjen når eggene er lagt. Hvor lang tid du må bruke på akklimatisering kommer an på hvor forskjellige vannverdiene er mellom de to karene. Er vannverdiene (og temp) de samme, trenger de jo ikke akklimatisering i det hele tatt

Tar du ut en gruppe og lar de leke i et eget kar er du hvert fall sikret at det ikke blir krysninger, uansett hvor like arter du må ha satt sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Berntzen
Reklame for plussmedlemskap