Da er jeg i gang (side 26)

Jepp karet er bestilt på mål, blir liksom aldri stort nok. Drømmen er jo et virkelig stort kar 2-3 meter hadde jo vært toppen.
Med en slik lengde snakker jeg diy selvsagt! En spesialbestilling på dette hadde jo kommet oppi 2-300 kroner he he he
Jepp Simen det hadde blitt dyrt

I min søken etter apistogramma med spesiel adferd har jeg fått tips om denne

Apistogramma sp. Putzer/Cleaner. Meget spennende adferd.

Kom også over denne linken her på akvaforum som jeg ikke har lest før.

Og imazo har en spennende art på lista si for tiden. APISTOGRAMMA RUPUNUNI RIO TAKUTU VF
Meget artig tråd RHD! Har lest den tidligere, men hindret meg ikke i å lese igjennom alt igjen he he he. Spennende Apistogramma du har funnet... Har googla og glodd!!
Den som søker og spør finner Simen

har nå fått ny kunnskap om andre apsitogramma med litt annerledes oppførsel.

Det første jeg har fått vite av Mike Wise, er at det ikke bare er observert munnruging hos en apistogramma art (A. barlowi) men også to Apistogramma til, er ikke helt sikker på hvem det er enda men tror det kan være A. kelleri og A. gibbiceps.

To andre apistogramma med annerledes adferd er.

A. wapisana som har vist reversert leks adferd.

Og

A. geisleri (Smaragd/Emerald) som Dr. Römer har rapportert matriark harem om det er store yngel predatorer i akvariet. Hunnen har flere hanner som passer på yngelen Kult



Utrulig spennende RHD! Moro at det deles med spennende erfaringer

S
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ fry
Et bilde av en liten Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ yngel. 5 dag som frittsvømmende,

[External Image]
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ dominant male
Ser i dag ut som om de siste Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ynglene er borte (spist opp) av andre innbyggere i akvariet. Skal ta ut de siste neon tetraene som er veldig ivrige spiser av yngel.

Dette er et av kullene jeg har fulgt ekstra mye med på, og en observasjon jeg har gjort meg er yngel, som på en eller annen måte kommer bort i fra mor og flokken. Ser ut til å ha null forståelse for at de andre fiskene kan være farlige.

Jeg har observert flere yngel svømme bort til neon tetra gruppen uten noe form for redsel for så å bli spist.

Men er mor i nærheten, og neon tetra flokken kommer for nær, får de signal fra mor gjemmer seg og mor jager inntrengerne.

En av de andre hunnene har nå begynt å konkurrere om hannens gunst med hun som hadde et kull.


Her er et nærbilde av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ dominant hanne.
[External Image][/URL]
Målløs! Jeg bestiller makro-objektiv i dag... he he he
Et makro objektiv er absolutt ikke å forakte når man tar bilder av små fiks Simen.
Apistogramma paulmuelleri sp. n.
Da er enda en apistogramma vitenskaplig beskrevet.

Den som før gikk under navnet Apistogramma sp. ´Masken´
heter nå Apistogramma paulmuelleri sp. n.



Konduktivitetsmåler
Da er en ny dings kommet i hus. Fikk konduktivitetsmåler jeg hadde bestilt.

Har nå tatt første test måling av kranvannet resultatet ble 110 microsimens.
Har aldri fått lest meg opp på konduktivitet, kan du gi et lite resyme, og hvorfor det er viktig for fiskene?
Ettersom jeg har forstått "liker" en del survannsarter lav konduktivitet, mens at utfordringa med og senke pH med f.eks torv er at den øker?! eller har jeg missforstått?

Pål
Hei, jeg ble nysgjerrig på konduktivitet etter å ha lest om det blant annet på apisto sites Der de måler dette på fangstplasser.



Her er et svar jeg fikk når jeg lurte på dette med konduktivitet her på akvaforum.

Michael Niesar
Eg måler ledningsevne i karene mine og det er utrolig nyttig i akvariehverdagen min. Ledningsevnen formidler kor "belastet" vannet er med ukjente stoffer som mineraler, organiske forbindelser, evt. miljøgifter osv. Eg bør ikke alltid å vite kva "det" er men bare at "det"er i vannet. 3 eksempler. 1. Eg bruker regnvann for de fleste akvariene mine med oppsamling fra hustaket. Måler eg under 30 µS/cm er vannet godkjent for akvariebruk, mellom 30 og 50 µS/cm vurderer eg det med andere test og over 50 µS/cm kommer dette vannet ikke i akvariene mine. Ved sterk og langvarig regn er verdiene hos meg best med 0 - 20 µS/cm. Snittet over alt ligger på litt over 20 µS/cm. Dårligaste verdiene har eg ved regn og storm fra vest med over 250 µS/cm! Men dette var ikke pga. miljøgifter, her var det en del mineraler fra havet med i regnvann. 2. Eg salter opp med forskjellige mineraler for å tilpasse vannet til de forskjellige akvariene og her bruker eg konduktiviteten som målestokk. Bierekene får 250 µS/cm, Tiger 400 µS/cm, Kardinal ca. 500 µS/cm osv. 3. Når konduktiviteten stiger i akvariene med 20% er det høgaste tid for vannskift.





Kunne vært artig og vite hvordan dette evt påvirker fisk / reker. Om det kun har med og få vanskelig fisk til og trives / leke, eller om det påvirker helsa til fisken!

Pål
Pål sine fisker
Ettersom jeg har forstått "liker" en del survannsarter lav konduktivitet, mens at utfordringa med og senke pH med f.eks torv er at den øker?! eller har jeg missforstått? Pål


Ja litt, starten her er pH 7,4, GH 6, KH 4 og myS 315. Ett døgn gjennom torv gir pH 4,5, GH 0, KH 0 og myS 209 sånn cirka, altså er det litt igjen av Michas "det" som har ledningsevne og som ikke måles av noen av mine tester i alle fall, finnes mange skøyeraktige mineraler i grusen under Mjær. Vel over i karet med hjelp fra eikeblader og flyteplanter synker myS videre nedover, iflg hr Siljan også takket være Redox-effekten som jeg ikke har kommet til enda så ikke spør
Takker for oppklaring Linda
Men vet du noe om hvilke konsekvenser det har for fiskene om ledningsevnen avviker veldig?
Pål
Jo værsågod, det var da så inderlig lite! Når det gjelder konduktivitet har jeg gitt helt opp å lete i tråder på AF, bare ordet nevnes spretter det opp mye - uleselig - som ender i diskusjoner om nødvendigheten av TDS-meter, blir klok noen f sekunder av gangen...

Så jeg har lest og lest og søkt uten å kunne skryte på meg setningen som forklarer herligheten, og da tusler i alle fall jeg tilbake til Mor Natur. Når TomC har hentet en Apistogramma i en liten putt eller et bekkesilder med spesifikke parametre han har målt på plass er det rimelig å anta at fisken er tilpasset akkurat de forholdene, ellers ville den sikkert valgt et annet sted å bo. Liten ledningevne indikerer vel vann som er omtrent uten spor av "det", altså fryktelig rent selv om det er brunt, men fortsatt ikke hva "det" er. Forstår hvorfor gutta med sterke meninger roter seg bort i detaljdisputter merker jeg...

Fluvalreklamen forsøker seg på en enkel forklaring: If the water is not the right environment for them, your fish will need to continuously pump water in or out, so that the osmotic pressure is equalized across their cell membranes. Det kan kanskje bli for enkelt også?

Det står også noe om konduktivitet i Textbook og Limnology, men det stoppet allerede i indeksen for en blondine - Coefficient of Eddy Viscosity - er helt uskyldig, kjenner ingen Eddy. Men når jeg kommer til kapittel 14 blir det sikkert klarere, "The Major Ions in Inland Waters". Lenge siden jeg hadde kjemi...

Ja, det var du som spurte, sånn ser det ut når jeg tenker på ting jeg ikke kan!
Hehe Jeg blei nå litt klokere, og skjønte vel også at kanskje jeg burde stoppe der Er et blondt hue her og
Beklager og kuppe tråden din Fart66!

Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Martin Langberget
Reklame for plussmedlemskap