Hvilke fisker går sammen?

Jeg har starta nytt kar for ikke så lenge sia og tenker på hvilke fisker jeg skal skaffe meg. Kan få overta 2 voksne papegøyefisk og 2 scalarer som også er voksne. Hvilke andre fisker kan gå med disse? Egentlig hadde jeg tenkt å skaffe meg sommerfuglciklide og 2 andre typer ciklider (et par av hver sort) og ha tetraer, men det blir jo klart billigere å overta fisk fra venninna mi.
Hvor stort er akvariet ditt?
Jeg anbefaler deg å søke på de fiskene i fiskebasen (står "søk i alt innhold øverst til venstre) . Da får du spørsmål på venstre side om du vil se andre akvarier med den fisken. Da ser du også hvilke andre fisker som er i disse akvariene når du ser på info til dette karet.

Ellers så er det vel fint å se hva som er skrevet på hver enkel fisk i fiskebasen
Jeg har 110L
Okay, takk for tipset.
Plussmedlem
Jeg anbefaler deg å ikke ta imot disse fiskene fra venninnen din.
110 liter blir for altfor lite for disse fiskene.
Jeg er selv nybegynner og har spurt om alle mulige ting, og det må ikke du være redd for heller!! Husk: Ingen spørsmål er for dumme!
Plussmedlem
Nina Rudberg Nilssen
Egentlig hadde jeg tenkt å skaffe meg sommerfuglciklide og 2 andre typer ciklider (et par av hver sort) og ha tetraer,


Sommerfuglciklide er en flott fisk. I denne literstørrelsen burde det gå bra med et annet par dvergciklider også.
Sørg for å lage tydelige grenser i karet med røtter, steiner o.l.
Tre par totalt kan bli litt mye ettersom de trenger litt plass til revirene sine.
Loomis
[QUOTE=Nina Rudberg Nilssen]Egentlig hadde jeg tenkt å skaffe meg sommerfuglciklide og 2 andre typer ciklider (et par av hver sort) og ha tetraer,


Sommerfuglciklide er en flott fisk. I denne literstørrelsen burde det gå bra med et annet par dvergciklider også.
Sørg for å lage tydelige grenser i karet med røtter, steiner o.l.
Tre par totalt kan bli litt mye ettersom de trenger litt plass til revirene sine.

Jeg planla selv å ha 2 par, men endte opp med 1par da jeg tenkte jeg skulle ha de i 110L. Tror 2 blir for lite iom at hunnen vil a minst 30cm omkrets (om jeg ikke tar feil). Jeg ville heller ha hatt noen andre fine fisker. Helst noen som ikke stjeler så mye egg om du tenker på det
HEhe, takk for det Tørrfisk Ja, jeg bare spør... hehe, er jo helt blank...
Okay, men jeg synes ciklidene er veldig fine fisker, så da kanskje jeg bare kan kjøpe ett par av noen litt mere hardføre ciklider og heller "pynte" litt me fargerike tetraer da?
De fiskene fra venninna mi har levd i et gedigent kar, men det har de solgt så nå står de i et 70L kar og venter på at noen kan ta de over...
Men ett spørsmål til... Blir fiskene veldig aggresive av røde mygglarver? For nå kom lyset på, og alle tetraene driver bare å angriper hverandre.
Trollongen
HEhe, takk for det Tørrfisk:) Ja, jeg bare spør... hehe, er jo helt blank... Okay, men jeg synes ciklidene er veldig fine fisker, så da kanskje jeg bare kan kjøpe ett par av noen litt mere hardføre ciklider og heller "pynte" litt me fargerike tetraer da? De fiskene fra venninna mi har levd i et gedigent kar, men det har de solgt så nå står de i et 70L kar og venter på at noen kan ta de over...


Du kan jo ta en titt på Apistogramma-artene! De er mine favoritter

Når det gjelder tetraene så vet jeg ikke hvor mange du har? Når de er litt for få og har stor plass opplever jeg at de kan gjøre slikt. Men mater du før du setter på lyset slik at de har mygglarver der og da? Men det kan være helt vanlig! Her er det mye knuffing, men flyttet noen over i 62L for et par dager siden og skal flytte 5 til, så da har de mindre plass og er 10stk. Tror de vil begynne å stime mer når flere fisker av andre arter kommer oppi etter hvert Da blir de nok ikke fult så hissige av seg

Men vær obs på hvilke tetra du velger om du vil prøve å få yngel på ciklidene! De er veldig glad i egg og yngel for å si det slik.
Jo, jeg har 8 igjen MEn da kjøper jeg flere av de etterhvert da, hvis jeg ender opp me ciklider. Men hvis jeg overtar papegøyefiskene og scalarene blir vel noentetraene mine borte ganske fort? :S
Jeg foreslår Ildtetra da de har så liten munn at de skjeldent får spist noe særlig av egg eller yngel. Jeg har 10 selv, og det er fine fisker! De har ikke så kraftig farge i butikken for de må trives og ha det bra for å bli "ildrød" Du kan jo se her

Ellers så finnes det sikkert mange andre som kan anbefale noe annet
Trollongen hvis du skal gå for ciklider så har jeg blå avcara hvis du vil ha og jeg bor på Kløfta ikke langt unna deg
Blå avcara? Hva er det for no morsomt da? Kløfta er jo nærme og lett ja
Ritus
Trollongen hvis du skal gå for ciklider så har jeg blå avcara hvis du vil ha og jeg bor på Kløfta ikke langt unna deg


Kan du lage en link til fiskebasen? Finner den ikke jeg...
Ritus
Trollongen hvis du skal gå for ciklider så har jeg blå avcara hvis du vil ha og jeg bor på Kløfta ikke langt unna deg




Okay, de var jo søte de da
Hva er det du har da? Lekspar? Hvor mye skal du ha?
Jeg har mange fra 4-8 cm 10 kr stk.

Har et par 100kr. paret.

Så det er bare å sende meg en mail hvis du vil ha.
Ritus
Jeg har mange fra 4-8 cm 10 kr stk. Har et par 100kr. paret. Så det er bare å sende meg en mail hvis du vil ha.


Blir ikke akvariet litt lite...?
I et 110L kar, kan jeg ha et par blå acara og et par Haplochromis Obliquidens (viktoria ciklide)? Eller blir det for mye?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap