Hvorfor handle i dyrebutikken?

Jeg har i lengre tid undret meg litt over den ensidige fokuseringen på "dårlige råd i butikken", "kjøp på nettet, det er billigere" etc. Samtidig dukker det nå og da opp tråder som etterlyser butikker/leverandører som sender fisk. Svaret er som regel at fisk ikke bør sendes, da dette er risikabelt, og at det er stor fare for at fisken dør, så de fleste fraråder sending av fisk i vårt kalde land.

Da spør jeg meg selv: hvis vi alle kun tenker på å spare noen få kroner ved å kjøpe alt på nettet/privat kontra i dyrebutikken. Hvordan kan vi da forvente at vår vante tilgang på fisk i butikken skal kunne opprettholdes? JA, det er dyrere i butikk enn på nett. JA, det gies ofte dårlige råd fra kunnskapsløse "lørdagsvikarer". JA, butikkene er opptatt av å selge for å tjene penger. Men hvis vi alle kun går for den ALLER billigste løsningen vil dyrebutikkene rett og slett måtte legge ned, og da står vi der hele gjengen. Med meget begrenset utvalg av fisk, ingen å løpe til hvis man har et hasteproblem (som f.eks medisiner,nytt filter,mat etc). Jeg er enig i prinsippet om at det er markedet som regulerer en butikks rett til å overleve. Men denne hobbyen er veldig smal, og hvis vi alle fortsetter å kritisere/kutte ut den "lokale" butikken, så risikerer vi at tilgangen på fisk vil bli meget begrenset. Det finnes selvsagt avanserte akvarister som kun handler privat og derfor ikke vil bli berørt av en kraftig reduksjon i antall butikker, men for det store flertallet av "hobby"-akvarister tror jeg det kan bli et savn å ikke kunne kjøpe det man ønsker seg, relativt enkelt. Rett og slett fordi det ikke finnes en nærbutikk som selger akvariefisk eller akvarie-relaterte produkter.

Dette er ikke ment som en "krangle"-tråd. Jeg håper også at ingen kommer med innlegg som navngir "dårlige" butikker etc.

Men det hadde vært interessant å få vite om det kun er jeg som er litt opptatt av dette, eller om det er andre som har synspunkter rundt dette med litt dyrere butikker kontra den "billigste" løsningen til enhver tid.

PS: Jeg jobber ikke i dyrebutikk, og har heller ingen kommersiell tilknytning til dyrebutikker .
Dyrebutikker lever av mer enn bare fisk, og selv om alle her inne på forumet kjøper på nett eller privat tviler jeg på at dyrebutikkene dermed får så få kunder at de må stenge eller slutte å selge akvarierelaterte ting.

Og hvorfor bruke mer penger enn man må ved å kjøpe i butikk? Selv om man dermed får dårligere utvalg i butikkene, er jo ikke Norge akkurat strenge på dette med import, og hvis man absolutt skal ha en fisk som man ikke får tak i verken i butikker, på nettet eller privat, har man all mulighet til å importere dem.

Noen ganger er det greit å stikke ned på butikken og kjøpe noe og få det med en gang, men det er sjelden absolutt nødvendig.

Med medisiner er det ikke verre enn at man kan ha noen stående eller man får litt av en annen akvarist i området. Eller levering over natten enten fra en butikk eller akvarist i en annen del av landet. Det er sjelden man MÅ medisiner på sekundet.

Samme med filter, fiskene overlever som regel over natta uten filter, med mindre karet er stappet til randen med fisk.

Blir det ikke bare sånn at butikkene følger markedet og derfor vil bli nettbaserte de å etter hvert. Men uannsett, det er ikke noe som slår å møte den man handler hos face to face, muligheten til å kunne spørre om ditt og datt eller bare slå av en prat.
Er jeg i nærheten av en dyrebutikk stikker jeg alltid innom bare for å se, utrolig koselig å se fiskene "live" i forhold til et bilde, da kan man oxo se hvordan de blir holdt og hvilken form de er i osv.

Tror nok ikke vi trenger bekymre oss for undergangen for de lokale dyrebutikkene. Mange som enda ikke er hundre prosent sikre på dette med å handle over nett.
Jeg synes prinsippet "handle i butikkene så de ikke forsvinner ,selv om det koster mer" blir litt for tullete, kanskje funker det om man vil holde liv i en spesifikk butikk ute på landet, men det er opp til hver enkelt å gjøre. I de fleste land så selger de f.eks katter og hunder i dyrebutikkene også, det gjør de ikke i norge (vet ikke om det er forbudt eller noe..? ) bare for å påpeke at de kan klare seg uten visse ting og fortsatt drive butikk -fra et "vi vil ikke tilpasse prisene våre til markedet" synspunkt altså. Og når jeg alikevel nevner katter og hunder så har jeg aldri hørt noen klage på at de ikke finnes i dyrebutikker heller. Om de sluttet å selge fisk i dyrebutikkene så hadde det bare betydd fremgang for private oppdrettere -kanskje dyrere fisk også men jeg tviler.

Men kort og godt, nei, nei og nei. Markedet skal tilpasse seg kunden, ikke omvendt, om visse butikker/kjeder begynner å føle seg presset så får de enten tilpasse seg markedet eller gjøre rom for noen som vil, akvarieutstyr er jo uansett stort sett overpriset til og med på nettbutikker virker det som for meg. (sånn kostnad for å lage og omsette vs pris på varen.)
Hvorfor handle i en dyrebutikk?
Jo, det å kunne spørre om råd, holde varen i egne hender for nærmere ettersyn, slå av en prat med mennesker med samme interesse, få tak i en vare i full fart, titte på vakre fisker i akvariene - også fisker man selv ikke har plass til å eie.....

Hvorfor handle i en nettbutikk?
Jo her kan man få varer til en rimligere penge. Det er nærmest en helt nødvendig løsning for dem (les meg) som bor langt fra nærmeste zoobutikk.

Jeg sier som Ole Brum; Ja takk begge deler. Det er (for meg) ikke alltid prisen som er det viktigste når jeg skal handle. En zoobutikk eller nettbutikk hvor der er god kunnskap, serviceinnstilt betening, varer med god kvalitet (og som har stort nok kundegrunnlag) vil det alltid være plass for.
Dyrebutikk eller nettbutikk, det er de som skal stebe etter å tilpasse seg sine kunder. Gjør de det er det liv laga for dem begge.

mvh
Hvis de lokale dyrebutikkene forsvinner mister vi også muligheten til å se fisk og utstyr live.

Man danner seg et helt annet bilde av hvordan ting kommer til å se ut i karret når man ser det live enn når man ser bilde av det. Det er mye lettere å foreta valg på grunnlag av en prat med en (dyktig) butikkansatt og etter å ha sett ting på ordentlig, i stedet for på et dårlig bilde.

Jeg er bevisst på å legge igjen noen kroner i den lokale sjappa, rett og slett for å ha et utstillingsvindu.

Hvis folk vindusshopper i butikken og bruker pengene på nettet er det snart ikke mulig å se varene før en kjøper dem.

Grossistene og utstyrsleverandørene burde være bevisst på denne effekten. Kanskje det kunne vært mulig å betale butikkene for å være utstillere ?

Litt OT
De fleste butikker har både dyktige og mindre dyktige selgere. Min erfaring er at en får mye bedre service hvis en unngår å oppsøke butikkene på kveldstid eller lørdagen.
Vet ikke hvordan det er i Norge, men her er det slik at butikkene ofte starter som nettbutikker, og deretter åpner et eller flere utsalgssted. Da tjener de fremdeles penger på nettbutikken fordi den er billig, men kan tjene ekstra penger ved å ha en butikk som selger fisker og andre levende dyr som ikke selges på nettet, i tillegg til at de som ikke liker å handle på nettet har en butikk, og da tjener de penger på folk de ellers ikke ville tjent penger på.

Og de store kjedene selger ofte produktene sine på nettet også, og de er som oftest billigere siden man ikke må betale for transporten til butikken. Kjeden får fremdeles solgt produktet sitt med samme overskudd.

Er jo langt fra alle som vil oppgi kortnummeret sitt på nettet, eller ikke stoler på at varen dukker opp etc, og disse vil da fortsette å handle i butikk.

Men som nevnt over her et sted er det butikken som skal tilpasse seg kunden, ikke omvendt. Hvis folk ikke kjøper i butikken fordi det er for dyrt, må de senke prisene. Det aller meste av utstyr er utrolig overpriset. Flere hundre eller tusen kroner for filter lissom? Og hva er de laget av? Billig plast som sannsynligvis ikke kostet mer enn noen kroner.

Men siden butikkene ikke bryr seg med å konkurrere med nettbutikkene kan man da gå utifra at de ikke har mistet nevneverdig mange kunder.
Er vel helst fisker, planter og smått tilbehør jeg kjøper i lokalbutikk. Resten planlegges litt mer og handles på nett.

Jeg bryr meg personlig mindre om pris enn service, spesielt i en nisje som dette. Gidder ikke ha med butikker som ikke yter service å gjøre.

Tror forøvrig at både penger tjent på fisk og utstyr gjør god fortjeneste, samt at dyrebutikker selger masse hunde/heste/annet vas som de uten tvil tjener gode penger på. Bør ikke være noe problem så lenge man satser innenfor fornuftens grenser.
De tjener nok ikke noe særlig på fisk, eller levende dyr i det hele tatt. Mye svinn på fisk. Og det er ikke akkurat gratis å ha MANGE akvarier i drift hele tiden. Gnagere og fugl må mates og og skiftes på. Det koster nok mer å ha levende dyr i butikken enn det de tjener på det. Det er utstyret de tar igjen på for å tjene inn pengene.
Desto bedre grunn for dem til å være konkurransedyktige med nettbutikker kanskje?

Skulle tro de gjorde en formue på fisk.. så mye feil info noen av dem gir på fiskene, folk må jo omtrent være innom ukentlig for å kjøpe nye :P

Er artig bare å være innom en butikk å se på dyra.. men blir det ikke litt kortsynt at de bare skal være der for det behovet? Blir som hvordan folk bærer seg over at de små artige butikkene forsvinner til fordel for store kjeder og kjøpesentere
-de handler på de store istedet selv, men det er så fint at de mindre butikkene eksisterer. :P

Angående det å kunne se fisken før man kjøper den, vel personlig så ser jeg bedre fiskene jeg vil ha på internett, fra videoer til bra fotografi, sjeldent dyrebutikker har de fiskene JEG vil ha uansett heh.

Istedetfor å snakke om enten eller på nettbutikker/vanlige butikker, så kan man vel heller forholde seg til hvilke forbedringer vanlige må ha? Om så alle de som er i landet i dag skulle forsvinne, så hadde det jo bare kommet noen nye å tatt plassen deres, forsiktige på å ikke gjøre samme feilene.
Lisbeth
De tjener nok ikke noe særlig på fisk, eller levende dyr i det hele tatt. Mye svinn på fisk. Og det er ikke akkurat gratis å ha MANGE akvarier i drift hele tiden. Gnagere og fugl må mates og og skiftes på. Det koster nok mer å ha levende dyr i butikken enn det de tjener på det. Det er utstyret de tar igjen på for å tjene inn pengene.

Det der tror jeg er en myte. Det er importøren som mister det meste av fisken på veien, prisen butikken betaler kontra salgspris og driftspris tror jeg er helt grei. Men det er bare å slenge inn tall hvis noen vet bedre

Men at det er utstyret mye av pengene kommer på stemmer nok, men nå snakka jeg jo også om utstyr til hest/hund og sånt gjorde jeg ikke det?
Jeg har ingen tall å komme med, men jobbet i dyresjappe i mange år når jeg var yngre. Kanskje mine sjefer løy meg rett oppi fjeset når de bekymret seg for akkurat dette med levedne dyr og inntjening? De ristet i alle fall ofte på hodet når de snakket om hvor mye det kostet dem å ha levende dyr.

Når dagligvare selger veldig billige produkter tar de det vel igjen ved å legge på prisen på andre produkter. Er vel samme greia i dyrebutikk, legge på litt ekstra der det er mulighet for å ta igjen "tapet" på levende dyr.
Et godt eksempel på hvor lite lønnsomt det er med akvariefisk, er jo Majorstuen Zoo i Oslo.
Etter mange år så de seg nødt til å kutte hele akvarieavdelingen, rett og slett fordi det ikke lønnet seg å selge fisk.
De driver fremdeles med hund, katt, fugl og hamstere og slikt, men levende fisk var det altså så lite lønnsomt å selge at de la ned hele avdelingen.
Nå selger de kun utstyr til disse andre kjæledyrene, f.eks. gnager-bur, katteseler og hundebørster og sånt. Av levende kjæledyr får man vel kjøpt f.eks. marsvin og burfugler der enda tror jeg.

Det er kanskje fremdeles mulig å bestille akvarier og akvarierelatert utstyr der, men altså ikke fiskene.

Fryktelig trist, for Majorstuen Zoo var min favorittbutikk. Jeg fant alltid noe spennende fisk der, fisk man ofte ikke så andre steder.
Tenyrafar
Er artig bare å være innom en butikk å se på dyra.. men blir det ikke litt kortsynt at de bare skal være der for det behovet? Blir som hvordan folk bærer seg over at de små artige butikkene forsvinner til fordel for store kjeder og kjøpesentere -de handler på de store istedet selv, men det er så fint at de mindre butikkene eksisterer. :P

He he, jeg er en av dem som syns det er så forferdelig trist at småsjappene forsvinner, men hvem er det som stadig tar seg selv i å handle alt på Meny feks?! Vi har Flyvefisken bort i gata (en av de få fiskebutikkene som er igjen), men ender likevel opp med å handle fisk på Meny fordi da er jeg ferdig med handleturen med en gang...

Eneste jeg er flink til er å bruke Tyrkern på hjørnet. Handler alltid grønnsaker, ris, oliven, fetaost og alt sånt der. Så akkurat de varene tjener ikke de store kjedene noe av meg på
butikkene tjener godt på salg av fisk om de gjør det rett.
da jeg jobbet i butikk bestillte vi fisk med god kvalitet fra singapor.
der var de såpass billige at avansen ble 3-5 ganger av innkjøpspris.
så lenge man kjøper kvalitetsfisk (rimelig fra rett plass) så får man minimalt frafall. ikke minst at man aklimatiserer og holder fisken rett.
fisk var faktisk det vi hadde best avanse på, så utstyr (reoler osv) betaler seg fort med god kundebehandling osv som igjen øker salget.
Tenyrafar
Og når jeg alikevel nevner katter og hunder så har jeg aldri hørt noen klage på at de ikke finnes i dyrebutikker heller. Om de sluttet å selge fisk i dyrebutikkene så hadde det bare betydd fremgang for private oppdrettere -kanskje dyrere fisk også :) men jeg tviler.

Og for de av oss som er interessert i fisk som ikke er oppdrettbar i akvarium. Har du en fin løsning til oss også, den dagen dyrebutikkene forsvinner? Jeg vil da gjerne ha et tips som gjør det billigere enn hos dyrebutikken
Så du mener at vi andre som ikke trenger dyrebutikkene skal gå dit og bruke ekstra penger slik at de ikke forsvinner slik at dere som liker botia fremdeles kan få tak i botia?

Som jeg allerede nevnte, så tror jeg ikke dyrebutikkene kommer til å forsvinne, selv om alle her inne handler på nettet. Det er mange flere som har fisk i Norge enn de som er medlemmer her, i tillegg til at hvis dyrebutikkene får problemer og vil konkurrere med nettbutikkene, vil de sette ned prisene. Dette har de ikke gjort, ergo har de ikke problemer.

Og selv om mange dyrebutikker skulle forsvinne, vil man likevel sitte igjen med en eller to som tar over markedet i et område. Disse vil ikke ha konkurranse fra alle disse andre dyrebutikkene, og vil dermed være større enn de som var der før.

Vanlige butikker kommer aldri til å forsvinne pga konkurranse på nettet. Det er altfor mange som ikke vil handle på nettet av diverse grunner.

Og selv om ALLE dyrebutikker skulle forsvinne, så sitter man igjen med massevis av nettbutikker, og en eller flere av disse vil åpne utalgssted, nettopp pga alle potensielle kunder som foretrekker en butikk fremfor å handle på nettet.
Mvjnz
Så du mener at vi andre som ikke trenger dyrebutikkene skal gå dit og bruke ekstra penger slik at de ikke forsvinner slik at dere som liker botia fremdeles kan få tak i botia?

Finnes litt flere arter enn Botia som ikke er oppdrettbare da Men for all del... tenk kortsiktig besparelse... det er kapitalismen i et nøtteskall det. For litt under et år siden, var det heller ingen finanskrise og det ble spådd kraftig vekst i boligprisene

Forøvrig skulle jeg likt å se ansiktene til akvarister i Alta som fikk beskjed om at "det finnes jo fortsatt en dyrebutikk i Bodø. De sender ikke fisk, så du må dra dit å kjøpe selv." God tur

Referansen til nettbutikker blir litt vanskelig, nettopp fordi de ikke sender fisk. Akkuratt slik de fleste her på AF oppfordrer dem til ikke å gjøre. Blir jo litt "catch 22"
tender
[QUOTE=Mvjnz]Så du mener at vi andre som ikke trenger dyrebutikkene skal gå dit og bruke ekstra penger slik at de ikke forsvinner slik at dere som liker botia fremdeles kan få tak i botia?

Finnes litt flere arter enn Botia som ikke er oppdrettbare da Men for all del... tenk kortsiktig besparelse... det er kapitalismen i et nøtteskall det. For litt under et år siden, var det heller ingen finanskrise og det ble spådd kraftig vekst i boligprisene

Forøvrig skulle jeg likt å se ansiktene til akvarister i Alta som fikk beskjed om at "det finnes jo fortsatt en dyrebutikk i Bodø. De sender ikke fisk, så du må dra dit å kjøpe selv." God tur

Referansen til nettbutikker blir litt vanskelig, nettopp fordi de ikke sender fisk. Akkuratt slik de fleste her på AF oppfordrer dem til ikke å gjøre. Blir jo litt "catch 22"

I det gitte scenario var det vel snakk om at folk begynte å kjøpe fisk fra privatpersoner, så når dyrebutikken i alta legges ned så betyr det vel at altaværingene får begynne å kjøp fesk av hverandre, å logge seg inn på nett å kjøpe utstyr (billigere) på nett.

Forøvrig så hintet du tidligere at hvis butikkene forsvinner, så blir det veldig fælt at man ikke kan skaffe fisk som ikke vil yngle i akvarium? Hm, jeg synes kanskje ikke at det er så veldig synd det jeg du. Ikke yngle = ikke ideelle forhold.
Og siden du ikke har noe imot å bruke masse ekstra penger så se på det sånn:
Om det blir slutt på å selge sånne fisk pga mangel på butikker, så baner det vei for en ny grein innenfor hobbyakvarister, de som drar ut i verden og fanger fisk og tar med hjem igjen. De vil sikkert ha mer penger for fiskene enn butikkene da(noe man ikke burde ha noe imot hvis man er villig til å betale ekstra i utgangspunktet), og det blir mer ekslusivt. Som en side effekt så betyr det bare at mer seriøse akvarister vil skaffe seg vanskligere fisker.

Det betyr forøvirg uansett at folk blir mer seriøse akvarister vil jeg tro, om man måtte gå til andre folk for å kjøpe fisk. Er lettere å falle for å begynne med en hobby uten å ha noe forkunnskap om man går forbi en butikk.

-For å legge til mer på noe som ble tatt opp tidligere: var ikke lenge siden de la ned hele akvariedelen av en dyrebutikk her heller og gjorde det om til en utstyrsbutikk for firbeinte, så tror nok dette er en økende trend hos de som ikke vet å selge fisk med profitt. Ikke noe er kjedeligere enn en dyrebutikk uten fisk i. :P
Tenyrafar
Forøvrig så hintet du tidligere at hvis butikkene forsvinner, så blir det veldig fælt at man ikke kan skaffe fisk som ikke vil yngle i akvarium? Hm, jeg synes kanskje ikke at det er så veldig synd det jeg du. Ikke yngle = ikke ideelle forhold. Og siden du ikke har noe imot å bruke masse ekstra penger så se på det sånn: Om det blir slutt på å selge sånne fisk pga mangel på butikker, så baner det vei for en ny grein innenfor hobbyakvarister, de som drar ut i verden og fanger fisk og tar med hjem igjen. De vil sikkert ha mer penger for fiskene enn butikkene da(noe man ikke burde ha noe imot hvis man er villig til å betale ekstra i utgangspunktet), og det blir mer ekslusivt. Som en side effekt så betyr det bare at mer seriøse akvarister vil skaffe seg vanskligere fisker.

Jeg tror du må få deg litt mer kunnskap om endel fiskearter og fiskehold. Å si at fisk ikke yngler = ikke ideelle forhold, faller på sin egen urimelighet. Det er heller ingen ny grein at folk reiser ut og skaffer seg fisk selv. Ligger flere tråder om det på båda AF og NA. Jeg skal selv på en fangsttur til England for å fange smerlinger. Men jeg vil nå påstå at det er ganske mye dyrere enn å kjøpe i butikken. Dessuten vil samtlige som ønsker seg fisk fra. f.eks Brasil få et enormt problem. Det er nemlig ulovlig å ta med seg fisk derfra. Det er saken med Heiko Bleher et godt eksempel på
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap