: Men jeg vet jo ikke hvordan atferd de har enda... Hva kan jeg gjøre for at de skal komme frem? Når det kommer til vann-verdier i akvariet fikk jeg aldri med meg noen test for dette.. Men jeg tok med vann-prøve til dyrebutikken. Hun sa at siden vi har et ganske interessant brønnvann som er veldig mineral-rikt, trenger jeg ikke noe ekstra salt. Og PH-verdien var bittelitt over, men dette skulle bare platy'ene like. Kjøper meg nok en test en eller annen gang, men ikke før om evnt Lørdag. Dette ble veldig mye... Jeg beklager hvis dette er spørsmål som allerede er stilt, men jeg syntes ikke de tilfredsstilte spørsmålene jeg hadde... Hører bare forskjellig her og der D: Tusen takk for evnt svar."> : Men jeg vet jo ikke hvordan atferd de har enda... Hva kan jeg gjøre for at de skal komme frem? Når det kommer til vann-verdier i akvariet fikk jeg aldri med meg noen test for dette.. Men jeg tok med vann-prøve til dyrebutikken. Hun sa at siden vi har et ganske interessant brønnvann som er veldig mineral-rikt, trenger jeg ikke noe ekstra salt. Og PH-verdien var bittelitt over, men dette skulle bare platy'ene like. Kjøper meg nok en test en eller annen gang, men ikke før om evnt Lørdag. Dette ble veldig mye... Jeg beklager hvis dette er spørsmål som allerede er stilt, men jeg syntes ikke de tilfredsstilte spørsmålene jeg hadde... Hører bare forskjellig her og der D: Tusen takk for evnt svar.">

Er det normalt at fiskene napper luft?

Hei.
Jeg skaffet meg et akvarium denne Tirsdagen, putta alt nødvendig oppi, lot det stå å godgjøre seg frem til i går, og putta fisk oppi i går.
Da skaffet jeg meg 4 platy (1 han og 3 hunner) og en kampfisk-han. Kampfisken ser ikke ut til å plage de andre for mye. Dama i butikken sa at dette nok kom til å gå bra, men på nettet har jeg lest at de kan drepe hverandre en etter en... Forvirret!
Jeg er egentlig storfornøyd med akvariet mitt! Min mor som egentlig hater dyrestell og syntes det virket sååå slitsomt å ha fisk, ser ut til å være fasinert av disse små skapningene, og hun liker det så god at hun snakket om å skaffe et akvarim til på jobb-bordet hennes om det var nødvendig ^^

Uansett, da kommer jeg til saken:
Jeg er komplett fersk når det gjelder akvarie-stell. Jeg syntes fiskene mine og akvariet mitt er så yndig, at jeg blir kjempe redd for at det skal skje noe galt med dem... Og jeg vet ikke hva som er normalt og unormalt!
Jeg hadde håpet på om jeg fikk noen svar på spørsmålene mine og kanskje litt "støtte", for jeg trenger det

Da var det spørsmålene:

1. Er det normalt at fiskene ganske ofte napper luft fra overflaten? Sånn at de holder seg rett under overflaten veldig lenge og bare napper hele tiden... Ble helt febrilsk når jeg hørte det, fordi jeg har hørt at det kan være et dårlig tegn på for tidlig innsettelse eller dårlig luft i vannet.
Men jeg ringte til zoo-1 på Holmen, og fyren sa at dette var normalt... Men at jeg kunne bytte 1/10 del av vannet. Så jeg gjorde dette.. Og nå gjør de det ikke like ofte. Men er dette normalt, eller må jeg gjøre noe med det? I så fall, hva gjør jeg?

2. Hva gjør jeg om platyne får unger? Det er jo en kampfisk der. De ser ut til å trives hittil, har vært noen jaginger til og fra en sjelden gang, men kampfisken ser heller ut til å drive for seg selv rundt i bladene. Men om de får unger blir vel dette en annen sak. Kan noen forklare meg hva jeg kan gjøre? Evt. skaffe et annet kar? Et annet spørsmål er om de _vil_ får unger mens kampfisken er der...

2. Den ene hunnen ser ut til å være baki krattet hele tiden... Er redd for at hun er syk/ikke har det bra >: Men jeg vet jo ikke hvordan atferd de har enda... Hva kan jeg gjøre for at de skal komme frem?

Når det kommer til vann-verdier i akvariet fikk jeg aldri med meg noen test for dette.. Men jeg tok med vann-prøve til dyrebutikken. Hun sa at siden vi har et ganske interessant brønnvann som er veldig mineral-rikt, trenger jeg ikke noe ekstra salt. Og PH-verdien var bittelitt over, men dette skulle bare platy'ene like. Kjøper meg nok en test en eller annen gang, men ikke før om evnt Lørdag.

Dette ble veldig mye... Jeg beklager hvis dette er spørsmål som allerede er stilt, men jeg syntes ikke de tilfredsstilte spørsmålene jeg hadde... Hører bare forskjellig her og der D:

Tusen takk for evnt svar.
Hei og velkommen til AF

Du har desverre gått i fellen som mange akvarister før deg etter dårlig råd fra butikken. Du har handla inn fisk alt for tidlig, da det tar 3-4 uker før man bør sette inn fisk i at akvarie. Grunnet at i filteret så skal det dannes bakterierer som skal bryte ned avfallsstoffer som fiskene produserer, fra råtnende planterester etc.

Jeg anbefaler deg å lese oppstart av akvariet her på AF

Det du må belage deg på er å ta daglige vannbyetter frem til det har gått 3-4 uker og jeg anbefaler deg å kjøpe dråpetest for amoniakk samt nitritt. Og er det utslag på disse over laveste skala, så må vannbytte til. Om dette ikke blir gjort vil fiskene dine død av forgiftning i vannet.

Er det noe du lurer på så er det bedre å spørre her inne, enn å ikke gjøre det. OG desverre vil jeg si at infoen du får her ofte er mye bedre enn den du får i butikken. Selv om dette varierer fra butikk til butikk hvor flkinke dem er til å gi kunden gode råd, kontra at de bare skal tjene penger.

Først og fremst så burde akvariet stå mye lenger før det kommer fisk oppi. Nitritten er ikke på sitt verste enda. om noen uker (kanskje 2-4) så vil den være veldig høy om du bare gjør ting som normalt. Kjøp deg en dråpetest for nitritt, og mål av og til. Om det er nitritt, så bytt 1/3 av vannet i akvariet.

Dyrebutikken trenger ikke å snakke sant alltid.


Om du ser at platyene får unger, så går det av å ta de i en hov, som du har hengende ned i akvariet (slik at ingen kan komme og ta ungene). Ellers kan du kjøpe en liten fødekasse (plastikkboks som flyter i toppen av akvariet, med hull i nederst så met kommer vann og sånn). Tror ikke du trenger å stresse med platy-yngel enda. Hvis du får, så ville jeg gått for hov-metoden inntil videre.



Det at fisker henter luft fra overflaten kan det være flere grunner til. Hvilke fisker gjør det? alle?

Er det luft i vannet? (om du ser luftbobler er det i allefall det).
Vend utblåset til pumpa slik at vannoverflater er i bevegelse (gjerne litt bølgete akkurat der). Da vil vannet ta opp luft.

Ellers så har kampfisk et organ som gjør at de kan ta opp luft fra over vannskorpen.


EDIT: Bruker for lang tid på å skrive. selvfølgelig noen før meg :P
Du har nok dessverre satt inn fiskene alt for tidlig. Annbefaler å lese litt her, og her.
Hvor stort er akvariet ditt? Og har du noe filter i det?
Filteret skulle egentlig ha gått i akvariet i minst 4 uker før du satte inn fiskene, for filteret trenger å få litt gode bakterier i seg for å kunne takle alle avfallsstoffer fra fiskene. Annbefaler å ta vannbytter hver dag fremover, og kjøpe deg et testsett veldig fort. Kjøp dråpetester. Det finnes sånne pakker med alle de viktigste testene i.


Tusen takk for svar!
Dette med for tidlig innsettelse tenkte jeg på, men jeg trodde på fiskerforhandleren og tenkte at bactozym skulle hjelpe.. Men den gjør altså ikke det? Har hatt oppi bactozym, aquasafe og easybalance. Men må jeg da bytte 1/3 vann hver dag?
Alle fiskene nappa luft fra overflaten. Nå svømmer de rundt på bunnen... Ser hannen og den ene hunnen som ser ganske friske ut ganske ofte, kampfisken svømmer i krattet og utforsker, men de to hunnene (spesielt den ene) ser jeg egentlig ikke så veldig ofte... Lurer også på om den ene er en han :S Når jeg får tilbake kameraet mitt kan jeg legge ut bilder. Hvis de fortsatt lever ;(

Jeg tenkte jeg ville ta risken med å putte dem nedi, for jeg tenkte "jaja, fisk er fisk, de koster ikke så mye og jeg kommer sikkert ikke til å få et altfor nært forhold til dem allikevel" men... Jeg trodde virkelig ikke at jeg kom til like dem så godt, og dør noen av dem blir jeg virkelig lei meg >:
Men man lærer jo alltid av feil, ør dem har jeg lært til neste gang.
Jeg syntes akvariehold er virkelig spesielt så er stor sjanse jeg fortsetter med denne nye hobbyen Tusen takk for svar.. Det hjalp.
Nugatti
Du har nok dessverre satt inn fiskene alt for tidlig. Annbefaler å lese litt [URLBLOCK1], og [URLBLOCK2]. Hvor stort er akvariet ditt? Og har du noe filter i det? Filteret skulle egentlig ha gått i akvariet i minst 4 uker før du satte inn fiskene, for filteret trenger å få litt gode bakterier i seg for å kunne takle alle avfallsstoffer fra fiskene. Annbefaler å ta vannbytter hver dag fremover, og kjøpe deg et testsett veldig fort. Kjøp dråpetester. Det finnes sånne pakker med alle de viktigste testene i. :)


Uh, glemte å svare på dette.
Akvariet mitt er 63 liter. Har en innvendig Fluval pumpe som jeg satte opp styrken på for noen timer siden. Kan plassere den lenger opp.
Har også en Elite varme... dings. Sånn stor pinne. Som varmer ^^;;
Satte gradene på rundt 26 grader eller noe sånt noe..
Den dingsen du snakker om er en varmekolbe til info og 26 grader er helt ok.

Når det gjelder bactozym så vil vel 99% her inne si at dette bare er humbug, jeg villle aldrig anbefalt dette.

Når det gjelder aquasafe , så er den for å fjerne klor og evt tungmetaller du måtte ha i vannet ditt. Men siden vi bor i Norge og vi stort sett har vann av meget bra kvalitet så er det etter min mening ikke noe vits å bruke dette. Men er det mye klor i vannet der du bor så har det en hensikt.

Easy balance er også et slikt produkt butikkene prakker på nye akvarister, som ikke har noe dokumentert virkning. Så dette kan du også slutte å handle inn.

Er det forgiftning i karet i forhold til feks Nitritt, så er det enkle det beste og det er nytt, friskt vann fra springen. Dette er i tillegg gratis
Prøv å sette filteret lenger opp, så det kommer mer oksygen i vannet.
Det kan være at de henger i overflaten pga lite oksygen.
Ellers er det som sagt veldig viktig at du tar daglige vannbytter fremover, og tester vannet ofte, med dråpetestere.

hvis du kjenner noen med akvarie kan du ta svampen fra deres filter og klemme ut litt møkk og tømme oppi ditt akvarie, da ordner dette seg ganske fort.
Kurt-Inge Furevik
hvis du kjenner noen med akvarie kan du ta svampen fra deres filter og klemme ut litt møkk og tømme oppi ditt akvarie, da ordner dette seg ganske fort.


Jeg tror det ville gjøre mer nytte og være mer effektivt, om man tok det direkte oppi sitt eget filter I akvariet har det ikke så mye hensikt. Det er bedre at det puttes rett i filteret der det hører hjemme.
Tja... Jeg kunne jo det. Men for å være ærlig, syntes jeg det høres dumt ut å si "å hei kan jeg få filteret fra akvariumet ditt" :S Men jeg kan jo spørre. Kjenner egentlig bare en som evt vil gi, og han er i Tønsberg... 2 timers tur
Men vil ikke dette evt gi sykdommer og masse hærk man ikke vil ha i sitt eget akvarium?

Uansett, fiskene mine ser mye bedre ut etter at jeg satte pumpa lenger opp slik at det ble "bølger" på overflaten, og etter at jeg bytta litt vann.
Jeg kommer til å fortsette med dette noen uker fremover da. Men noen som vet hvor mye vann jeg burde bytte ut i et 63 liters akvarium?
Er det nå sånn at jeg ikke burde mate fiskene så mye heller? Har ikke gitt dem så mye, da jeg tenker at de har mye annet de kan ete nedi der i tillegg. Dessuten vet jeg heller ikke når jeg skal ta sjansen på å mate dem, for som oftest er ikke alle fiskene samla, og da flyter maten bare til bånn...

De napper ikke like mye luft nå. Jeg vil si at dette er positiv fremgang
Tusen takk for alle råd.

En siste ting... Har lenge hatt lyst på en sånn algespiser/nyttedyr/"sugefisk"....
Dette burde jeg vel vente med til det har gått sånn 6 uker, eller kan jeg putte den oppi tidligere? Vil ikke gå i samme fella igjen ^^;;

mvh
Maria
Tomat-Maria
Men vil ikke dette evt gi sykdommer og masse hærk man ikke vil ha i sitt eget akvarium?


Bare om det er sykdom i det karet du henter filterguffe fra - og da bør du selvfølgelig ikke ta filterguffe fra det akvariet

Tomat-Maria
Er det nå sånn at jeg ikke burde mate fiskene så mye heller?


Ja, brems fóringen kraftig, aller helst ikke mate i det hele tatt. Med et så nytt kar er nitritt nærmest uunngåelig, og all mat bidrar i negativ retning siden det øker avfallsmengden. Fisk klarer godt mange dager uten mat. Du bør absolutt skaffe deg dråpetester for nitritt og følge nøye med fremover.

Ville definitivt ha byttet minst 20 liter vann om dagen, men pass på at ikke tempen synker alt for mye under vannbyttene. Kan lønne seg å fylle bøttene hver kveld, så vannet blir temperert før neste dag.

Tomat-Maria
En siste ting... Har lenge hatt lyst på en sånn algespiser/nyttedyr/"sugefisk".... Dette burde jeg vel vente med til det har gått sånn 6 uker, eller kan jeg putte den oppi tidligere? Vil ikke gå i samme fella igjen


Du bør vente til innkjøringsperioden (minst 4 uker) er ferdig før du setter inn mer fisk nå - uansett type fisk. Siden du mer eller mindre garantert vil få nitritt, og nitritt er gift for fisk, er det unødvendig å utsette fler fisk enn du allerede har for denne påkjenningen.

Om en 4-5 uker når ting har stabilisert seg kan du kjøpe en algespiser
Elin har vel svart på det meste, men må bare nevne at 2 timer muligens er i lengste laget om filterbakteriene skal overleve turen. Mulig noen har glupe idèer for å få det til, men det beste er om det er noen i nærheten du kan låne filtergugge fra.
Glemte hele 2-timers problematikken... :p Tror nok det er i lengste laget jeg også, ja.
Den er grei. Kjøper de testene jeg trenger i Drammen i morgen eller noe sånt, så får jeg orden på dette.
Mata nå nettopp (før jeg fikk lest at jeg ikke burde gi mat i det hele tatt -.-) og eg stsser på den ene hunfisken... Hun virker så asosial. Hun holder seg mørkt til ved varmekolben ca hele tiden... Kan være fordi hun hviler eller noe også? Noen tanker?
Sitter og ser på katta mi som følger spent med på fiskene xD Har helt lukket akvarium (egen topp for lysrør + glassplater under, og et slags lokk man kan ta av for fòring) så jeg vil håpe dette er trygt nok, om ikke katta er fryktelig smart og klarer å fiske opp med labben. Håper ikke dette blir noe problem.. Og at den er katte-sikker.

Men uansett, denne lille gule fisken er veldig for seg selv, og veldig stille, og det er en av de to gule (som er hunner, forhåpentligvis) som blir jaget av de andre... Om det er et mobbeoffer vet jeg ikke. Var noe fiskejakt der istad, og jeg vil ikke tro dette var lek, for det så ikke slik ut... Får vel bare vente å se.
Snakka med fyren jeg evt kunne fått et filter av, men tenker jeg sier passm skal sikkert gå greit uten også, aye?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap