Forholdsregler mot elektrisk støt i akvariet.

Det står i de fleste akvariebøker jeg leser, at man alltid skal ta ut alt av kontakter på elektriske apperater før man stikker hender/armer ned i akvarievannet. Dette grunnet i faren for elektrisk støt.
Gjør dere dette?
Jeg har vært akvarist i snart fire år. Har hele denne tiden tatt delevannsbytter av vann ukentlig med begge hender godt nedsenket i vannet. Ofte forer jeg blant annet med agurk - og må langt nedi vannet med minst en arm for å ta ut gammel agurk.
Og hva gjør jeg i forhold til dette nevnte rådet..... Følger iallefall ikke boka...
Tar aldri ut kontakter ved nevnte agurkoperasjon. Og ved vannbytte tar jeg ut enkelte kontakter, ikke på grunn av egen sikkerhet, men utstyrets sikkerhet.

mvh
Det tipset driter jeg egentlig langt i... Har aldrig så mye som tenkt på å ta ut noen kontakter når jeg har henda i karet :/
Jeg må innrømme at jeg gjør som deg, Lillian...

Drar ut filteret og varmekolbe ved vannbytte, men det er for å beskytte utstyret - ikke meg selv. :p

Er nedi akvariet titt og ofte, enten jeg fórer eller skal klippe en plante og tenker aldri på å dra ut det elektriske utstyret - enda jeg vet at det er anbefalt. Strøm og vann er jo som kjent ikke til å spøke med.
må ærlig innrømme at jeg ikke drar ut kontakten med mindre jeg absolutt må. jeg drar ut kolba hvis jeg må bytte mye vann eller at prosessen tar lenger tid enn vanlig.
ler** Ja da er det ikke bare meg da. Jeg har vel vært for lat til å ta slike hensyn ærlig talt.
Det er vel ved oppstått feil på et elektrisk apperat at støt kan skje kanskje? Og når en slik feil oppstår vet man jo aldri....

mvh
Plugger aldri ut noe, men har aldri mer enn en hånd i vannet heller. Hvis det hjelper
Jeg plugger heller ikke ut noe.
Det hadde blitt litt av en jobb om man skulle gjøre det hver gang hånda skal nedi av en eller annen grunn. Plukke ut noe vissent planteblad eller bare det å fôre med noe som må dyttes under vannet for å synke med en gang...

De eneste gangene jeg plugger ut noe, er hvis det er varmekolbe av glass i karet og jeg skal fomle litt med å gnikke alger av glasset osv før jeg fyller opp karet igjen etter et vannbytte. Da tar det noen minutter hvis jeg skal fjerne stygge planteblad og lignende i samme slengen.
De fleste varmekolbene mine er imidlertid ikke av glass men av svart hardplast fra Aquarium Systems, og de er uknuselige. De gidder jeg ikke plugge ut. Faktisk så tømte jeg et akvarium en gang med en sånn varmekolbe i. Alt var fjernet unntatt varmekolba... og der hang den i tørr luft i to dager, før jeg plutselig la merke til den og kjente på den. Joda, den var varm den! Plugget den ut med en gang, men tenk det - to dager over vann og den funker fremdeles like bra som før Den er i bruk enda, den.


Den advarselen er nok mest for at det ikke skal gå an å saksøke i noen retninger om noe galt skulle skje, men det er garantert folk som har skadd seg fordi de ikke tok hensyn til dette, undertegnede er NESTEN en av dem.

Men det fordi jeg var tufs, ikke fordi jeg hadde henda i akvariet. Demonterte varmekolba, rensa den innvendig eller noe, monterte den igjen (kobbertråden som var inni hadde nå vikla seg sammen. satte i stikkontakten og satt den i akvariet og gjorde ett eller annet med begge henda nedi der, idet jeg tok dem opp så gikk lyset. Nå vet jeg ikke om det var noen strøm i akvariet da men, det viser jo at ting KAN skje om man er litt tufs. Tror forøvrig at du må ha begge hender/armer i akvariet for at det skal bli farlig, har du bare en i så får du vel bare veldig vondt.
Strømmen tar letteste vei, og såsant man ikke står i en pøl av vann, er det neppe gjennmom akvaristens kropp.
Trygve Lillefosse
Strømmen tar letteste vei, og såsant man ikke står i en pøl av vann, er det neppe gjennmom akvaristens kropp.


Stemmer bra dette Har ved flere anledninger kjent svie ved nagleroten på fingrene. Da se det som regel en knust varmekolbe som står å dytter 230 volt rett ned i vannet. Verken jeg eller fiskene har tatt skade av dette.
jeg drar aldri ut noen ting.
Skal da også nevne at jeg har stukket nevene nedi et akvarie der en varmekolbe var sprukket.
Ikke en udelt positiv opplevelse.
nubbe
jeg drar aldri ut noen ting. Skal da også nevne at jeg har stukket nevene nedi et akvarie der en varmekolbe var sprukket. Ikke en udelt positiv opplevelse.
Regner med at du har fingrene i behold, siden du skrev dette, og konkluderer da med at jeg heller ikke i fremtiden gidder å dra ut kablene.

;p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap