- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Wabi-kusa
Wabi-kusa
Leste en artikkel om Wabi-Kusa på aquascapingworld og jeg ble veldig fascinert. Er det noen som har prøvd seg på en "hjemmelaget" versjon av WK? Regner med at dette produktet ikke finnes på det norske markedet!?
Wabi-Kusa - artikkel
Wabi-Kusa - artikkel
Postet 01.03.09 kl 03:16
Endret: 01.03.09 kl 03:17
Hei
Har ikke så veldig mye å komme med når det gjelder tips og råd. Men dette så veldig interessant ut. Selv er jeg tydeligvis en tilhenger av "Wabi-Sabi". Akvariet skal ikke se for "stylet" ut, men gi inntrykk av å kunne være hentet rett fra naturen.
I hovedkaret mitt er plantene gruppert så de står sammen, men det er litt flytende overganger og enkelte steder hvor det har festet seg litt javamose som har bredt seg. Ikke helt "Wabi-Sabi", men kanskje en "light" versjon.
Dersom du vil forsøke deg på dette, vil jeg anbefale å bruke en nylonstrømpe som fylles med et passende substrat med næring. Vil tro at saktevoksende og lave planter vil fungere best.
Har ikke så veldig mye å komme med når det gjelder tips og råd. Men dette så veldig interessant ut. Selv er jeg tydeligvis en tilhenger av "Wabi-Sabi". Akvariet skal ikke se for "stylet" ut, men gi inntrykk av å kunne være hentet rett fra naturen.
I hovedkaret mitt er plantene gruppert så de står sammen, men det er litt flytende overganger og enkelte steder hvor det har festet seg litt javamose som har bredt seg. Ikke helt "Wabi-Sabi", men kanskje en "light" versjon.
Dersom du vil forsøke deg på dette, vil jeg anbefale å bruke en nylonstrømpe som fylles med et passende substrat med næring. Vil tro at saktevoksende og lave planter vil fungere best.
Postet 01.03.09 kl 10:26
Postet 01.03.09 kl 11:35
Trygve LillefosseHei Har ikke så veldig mye å komme med når det gjelder tips og råd. Men dette så veldig interessant ut. Selv er jeg tydeligvis en tilhenger av "Wabi-Sabi". Akvariet skal ikke se for "stylet" ut, men gi inntrykk av å kunne være hentet rett fra naturen. I hovedkaret mitt er plantene gruppert så de står sammen, men det er litt flytende overganger og enkelte steder hvor det har festet seg litt javamose som har bredt seg. Ikke helt "Wabi-Sabi", men kanskje en "light" versjon. Dersom du vil forsøke deg på dette, vil jeg anbefale å bruke en nylonstrømpe som fylles med et passende substrat med næring. Vil tro at saktevoksende og lave planter vil fungere best.
Takk for tipset!
Jeg blir nok ikke å prøve meg på dette med en gang. Men hvis muligheten for et nytt kar byr seg, så blir jeg definitivt ha wabi-kusa i tankene når jeg innreder det.
Postet 01.03.09 kl 12:23
Postet 01.03.09 kl 13:06
Endret: 01.03.09 kl 13:13
Postet 01.03.09 kl 13:45
Postet 01.03.09 kl 14:49
Postet 01.03.09 kl 15:15
Postet 01.03.09 kl 21:50
Postet 02.03.09 kl 10:20
Postet 02.03.09 kl 10:27
Postet 02.03.09 kl 10:56
Bumper tråden litt.
Fant ved et kjapt googlesøk to tråder på APC som tar for seg denne stilen. Den ene tar for seg oppsettet(på bildet i OP) steg for steg, og den andre viser oss hvordan man lager en wabi kusa-ball. Jeg klarte å regne ut i fra bildet at "karet" han brukte trolig var på en ca 12-15 liter, noe jeg heller ville hatt reker i.
Link 1: oppsett
Link 2: ball
Fant ved et kjapt googlesøk to tråder på APC som tar for seg denne stilen. Den ene tar for seg oppsettet(på bildet i OP) steg for steg, og den andre viser oss hvordan man lager en wabi kusa-ball. Jeg klarte å regne ut i fra bildet at "karet" han brukte trolig var på en ca 12-15 liter, noe jeg heller ville hatt reker i.
Link 1: oppsett
Link 2: ball
Postet 24.06.09 kl 23:12
Endret: 24.06.09 kl 23:26
Jeg har tenkt lenge på dette siden artikklen kom, å nå som jeg så denne tråden tenkte jeg at jeg kunne prøve. Fant en fin liten kubisk glass-vasen i skapet som jeg kunne bruke. Den rommer kun 0,5l, noe som jeg syntes passet perfekt. Tanken er å bruke norsk flora for det meste. I skogen rundt her er det mange fine moseaktige planter som kun lever ved fuktighet. Men jeg tror jeg ogå skal bruke Hygrophila polysperma. Skal nok starte en tråd om dette imorgen. Nå som det er sommerferie har jeg god tid
Postet 27.06.09 kl 00:11
Endret: 27.06.09 kl 00:13
Da har jeg laget en tråd om min wabi-kusa. Dere kan også poste bilder av dere der Wabi-kusa oppsett
Postet 27.06.09 kl 20:58