Varmekabler i karet ??

Har bestilt meg helt nytt juwel vision 450L som kommer til helga og jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har lest at veldig mange legger varmekabler i bunnen av karet og lurte på om jeg skulle hjøre det samme, men jeg er usikker... Gir dette veldig mye bedre plantevekst? Jeg har ikke co2 anlegg og ikke kommer jeg til å få det heller. Men jeg er veldig glad i planter og vil ha en del av det i karet. Har varmekablene noe innvirkning på f.eks. vanskeligere røde planter ?
fra hva jeg leser, så er det ihvertfall ingen som angrer på å legge varmekabler, var på vei til å gjøre det selv, men studenter har ikke verdens beste budsjett. For noen planter så er det fordelaktig, foruten det så vil kabler varme opp vannet som ligger i grusen også, som videre får vannet til å gå ut av grusen og blande seg med resten av vannet (varme går opp vettu) -noe som gjør grusen litt mer hygienisk, forhindrer oppsamling av giftstoffer.. burde vel generelt være bra for akvariet. Hvis du er glad i planter så er hjemmesnekra co2 rimelig lett å lage.

-Ah, og tilsett gjødning mens du venter på fisk ihvertfall, uten nitrat så forfaller plantene fort.

-Kan også tilføye at de som velger varmekabler ser ut til å anbefale å heller silikonere dem til bunnen enn å bare feste med sugekopper, så man er sikker på at de holder seg på bunnen.
Skjønner ikke hva du mener med AH ? Er ikke så veldig dreven i dette jeg heller :o) blir det ikke mye å passe på med co2 ? Etter som jeg har forstått er det ikke bra å tilsette for mye heller ? Jeg har heller ikke så veldig god råd om dagen. Nå har jeg brukt alle sparepengene mine på nytt kar !
Å montere varmekabler er vel noe av det minst nyttige du kan gjøre for å få bedre plantevekst. Det beste og billigste her er vel å kjøpe en varmekolbe å putte nedi filterboksen som følger med Juwel akvariene.

Vanskelige røde planter trenger lys og næring. CO2 er også bra men de kan vokse uten også.
Helge
Å montere varmekabler er vel noe av det minst nyttige du kan gjøre for å få bedre plantevekst. Det beste og billigste her er vel å kjøpe en varmekolbe å putte nedi filterboksen som følger med Juwel akvariene. Vanskelige røde planter trenger lys og næring. CO2 er også bra men de kan vokse uten også.


Jeg har skjønt det som om plantene vokser bedre med varmekabler jeg da, hvis jeg ikke har misforstått helt? Varmekolbe følger med i de innvendige filterboksene på juwel. Jeg kommer til å ta ut dette og erstatte det med et utvendig filter da jeg synes det er bedre og karet blir penere uten innvendig filter.
Det er vel også mulig at plantene vokser bedre med varmekabler men jeg er temmelig sikker på at forskjellen ikke er dramatisk og at det neppe er verdt pengene.

Ting som jeg er helt sikker hjelper på plantevekst:

PMDD
Skikkelig lys
CO2
Vann med pH under 7
Næring i bunnlaget i form av næringskuler e.l.
Vannskifte

Jeg er litt usikker på lyset i det karet jeg har bestilt, men er helt sikker på at de er bedre enn i mitt gamle hvor jeg hadde 2 T8 rør. I det nye skal det visst være 4 T5 rør i følge Dahls dyrerike.( Jeg har faktisk kjøpt det uten å ha sett det ) Ellers er jeg ganske påpasselig med alt det andre unntatt co2 som jeg IKKE har.
"Ah" var ikke forkortelse for noe, det var et uttryk. "Ahh!" etc

jeg er selv ikke sikker på hva eksakt varmekabler skal gjøre for plantene, bare det at den varmer opp grusen og vannet som blir lagra der.

hjemmelaget co2 anlegg:

1.5liter brusflaske (ren.)
gummislange
diffusor/luftestein (første = best. kan kjøpes for en 50lapp på ebay for eksempel.)
silikon.
returventil. (30kr tror jeg for 2)
litt under 1liter vann.
200-300gram sukker
en porsjonspose tørrgjær.
kanskje en teskje bakepulver, har ingen annen effekt enn å unngå slimdanning.

borr hull i korken, stikk i slange, ikke mer enn en 1cm inn kanskje, silikoner, la herde over natta, sørg for at du har nok silikon og at det er noe herdet, ellers så vil ikke co2'n komme frem til akvariet.

diffusor/luftestein i andre ende av slange (i karet selvsagt) luftestein er omtrent virkningsløs iforhold til diffusor.
vann(lunkent), sukker og gjær i flaske. Rist godt, sett på slangesystemet, begynner å putre etter noen timer, varer et par uker før du må bytte blanding.

det med at co2 kan være skummelt er fordi planter ikke tar til seg co2 om natta, ergo så bygger det seg opp noe co2 i vannet. I en 450liter burde det ikke være noe krise. Er ikke værre enn å ta ut tilførselen om natta om man er usikker.

det andre skumle er om det kommer sats/blanding i akvariet, er vel dødsdom for fisker, er derfor man må ha returventil, så man er sikra om det skulle skje noe.
Varmekabler for å bedre plantevekst er en myte.
Bruk pengene på noe mer fornuftig som faktisk utgjør en forskjell slik som Co2 anlegg.
Ok, takker for alle svar. Tror ikke det blir noe varmekabler på meg. Kan jo hende lysene i seg selv er bra nok. Tror ikke det blir noe co2 på meg heller. Det synes jeg hørtes litt innviklet ut med det hjemme lagde greiene. Kan jo spare til et ordentlig co2 anlegg en gang :o)
folk holdt pene planter lenge før varmekabler og co2 (dvs tilført co2. :P)

co2 fører egentlig bare til raskere plantevekst tror jeg. Hovedpunktene til plantehold er vel det som også ble nevnt av Helge. Lys og gjødsel.
Ja gjødsel er viktig. Har lest at det lønner seg å ha gjødsel i bunn av karet først også ha oppå sand. Men hva er bra gjødsel og hva er dårlig? Har ikke så mye erfaring med det. Tidligere brukte jeg flytende på flaske...
det er rett å slett to forskjellige typer gjødsel, og plantene har forskjellige behov etter hvor de tar inn (mest) næring. I mitt akvarium har jeg fokusert på planter som det holder å gi flytende til, hadde uansett blitt omfattende å gjødsle røttene da meningen er at det meste av bunnen skal gro igjen.
Da får jeg bare se an plantene jeg kjøper :o) Er veldig glad i planter serru :O)
Hva er prisen på varmekabler og hva er best?
Og hvor mye trenger man til 340 L?
Samlern 2008
Hva er prisen på varmekabler og hva er best? Og hvor mye trenger man til 340 L?


Jeg fant noe her
Jeg bruker ikke varmekabler eller co2-tilsetning og har forholdsvis lite lys i karene mine, men om du går i profilen min så ser du at plantene mine trives godt.

Hemmeligheten ligger i at jeg har valgt planter som tåler medium belysning og er enkle å få til. Har i tillegg sandsnegler, men om det teller så mye vet jeg ikke.

Bruker Tropica AquaCare flytende gjødsel, men doserer litt mindre enn anbefalt siden jeg har såpass lite lys og saktevoksende planter. I tillegg så får plantene som har mye røtter litt ekstra gjødsel av den typen som dyttes ned i bunnlaget.

Ønsker du derimot å ha litt vanskeligere planter i karet så er godt med lys en forutsetning (husk å bruke reflektor på lysrørene også) og selvfølgelig tilpasset mengde gjødsel. Enkelte planter er også avhengig av co2-tilsetning for å trives. Det står ofte opplyst på arten i plantebasen.
Jeg vet som sagt ikke hvor godt lys det blir i karet. Vet bare at det er 4 T5 rør og jeg har ingen erfaring med disse rørene. Kommer til å sette på reflektorer også. Jeg får bare prøve meg frem og se hva som trives og ikke :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap