Hvor mye lys? når slår man av og på?

Jeg har et akvarium med SAE, Ancistrus og sølvhai. I tillegg er det diverse snegler der.

Planter er litt diverse: Hydrophila og Anubias et eller annet, javamose og -bregne.

Kan noen gi noen små tips om når lyset bør stå på for både fisker og planters beste?

Karet er forresten et Juwel Rio 240 med originalt armatur. Akkurat nå står det Power Glo (Glow?) og et Moonlight-rør i det.

LJ
fisker flest bryr seg ikke så hardt med lyset da det er lys utenfor akvariet også, plantenes fotosyntese virker vel ca 10timer per dag, all fotosyntese (og opptak av næring i vannet) utover det blir gjort av alger. Typisk at det blir alger om man har lyset for lenge på, de fleste ser ut til å foretrekke fra 8 til 12 timer lys per dag, personlig synes jeg 8 blir litt kjedelig, og jeg liker litt alger (og skal ha ting som spiser det) så jeg har lys på i 12 timer om ikke litt mer.
Der kom det noen i forkjøpet.

Men 10-12 timer omdagen pleier og holde i massevis. Ellers får du deg et massivt algeutbrudd. Har gjort den feilen selv.
Jeg har lysene på i 10-11 timer, mer enn det klarer ikke plantene nyttegjøre seg av og kan gi alger. Jeg bruker timer på lampene, slår seg på i 14 tida og av i 24 tida. Jeg syns akvariene gir så koselig lys så det er viktig for meg at de står på til jeg legger meg istedet for at de går på tidlig på dagen
Jeg synes også å se på fiskene på kvelden mens jeg surfer på nettet.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap