- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Corydoras vs kirsbærreker
Corydoras vs kirsbærreker
Postet 05.03.09 kl 14:25
Postet 05.03.09 kl 14:34
Postet 05.03.09 kl 14:38
Jeg har rekekolonier sammen med Corydoras i alle mine akvarier. Det yrer og vrimler av reker, og jeg må si det at jeg finner det lite sannsynlig at Corydorasene greier å få fatt i noen overhodet. For det første så jakter Coryene aldri, de har bare ikke sjans å få tak i en spretten liten "springfjær" som rekene er.
Jeg har til dags dato aldri sett det minste lille tegn til at en Corydoras bryr seg om eller er interessert i en reke.
Jeg har sett mange ganger at Corydorasene ligger rolig og slapper av på bunnen, så kommer en reke spankulerende. Istedenfor å gå rundt Coryene, spaserer de bare rett over dem. Stanser kanskje litt på ryggen til Coryen, plukker litt og fikler litt, så går de ned igjen på andre siden og tusler videre bortover. Coryene ligger urørlig og bryr seg ikke.
Jeg har til dags dato aldri sett det minste lille tegn til at en Corydoras bryr seg om eller er interessert i en reke.
Jeg har sett mange ganger at Corydorasene ligger rolig og slapper av på bunnen, så kommer en reke spankulerende. Istedenfor å gå rundt Coryene, spaserer de bare rett over dem. Stanser kanskje litt på ryggen til Coryen, plukker litt og fikler litt, så går de ned igjen på andre siden og tusler videre bortover. Coryene ligger urørlig og bryr seg ikke.
Postet 05.03.09 kl 14:43
Jeg har aldri hatt corydoras før nå sent så jeg vet ikke allverden om dem og deres naturlige oppførsel.
De går sammen med hundre krisbærreker og ganske mange av disse har vært gravide i evigheter men jeg ser aldri sett noe rekeyngel. Filteret skal være helt sikret for yngel. Jeg har også merket meg at corydorasen alltid er på søk etter "noe" men de virker ikke alt for interessert i foret jeg gir som er tabletter og frosne mygglarver.
Alt dette får meg til å tvile på at corydoras er trygge for mine kjære små rekebarn. Men sikker er jeg ikke.
De går sammen med hundre krisbærreker og ganske mange av disse har vært gravide i evigheter men jeg ser aldri sett noe rekeyngel. Filteret skal være helt sikret for yngel. Jeg har også merket meg at corydorasen alltid er på søk etter "noe" men de virker ikke alt for interessert i foret jeg gir som er tabletter og frosne mygglarver.
Alt dette får meg til å tvile på at corydoras er trygge for mine kjære små rekebarn. Men sikker er jeg ikke.
Postet 05.03.09 kl 14:47
Det skal godt gjøres å se noe særlig til de små rekeynglene uansett. De er fabelaktige til å gjemme seg i starten. Jeg ser heller aldri noe til de aller minste. Men likevel, det dukker opp haugevis av halvvoksne reker som "troll i eske" hele tiden, og rekebestanden øker, øker og øker.... Jeg må faktisk tynne ut selv
Postet 05.03.09 kl 14:53
Postet 05.03.09 kl 15:07
Postet 05.03.09 kl 15:45
Postet 05.03.09 kl 16:26
HelgeJeg har aldri hatt corydoras før nå sent så jeg vet ikke allverden om dem og deres naturlige oppførsel. De går sammen med hundre krisbærreker og ganske mange av disse har vært gravide i evigheter men jeg ser aldri sett noe rekeyngel. Filteret skal være helt sikret for yngel. Jeg har også merket meg at corydorasen alltid er på søk etter "noe" men de virker ikke alt for interessert i foret jeg gir som er tabletter og frosne mygglarver. Alt dette får meg til å tvile på at corydoras er trygge for mine kjære små rekebarn. Men sikker er jeg ikke.
Bruker du mye plante næring?
Mange har jo reker i gangske tett bevokset akvariumer for alger og ting og tang
Reker er nemlig sensetive på dette. Leste dette får et par måneder tilbake og mine har værtfall kost seg bedre den siste perioden enn de første. ( Ble solgt for 3 dager siden )
Corydoras er jo en gangs fredelig fisk men får jo også action når de først setter i gang med ryddingen
Dette har iværtfall jeg merket med den lille erfaring jeg har
Også hatt 20-30 reker sammen med Corydorasen som har gått helt bra
Reka på den ene siden av tabletter og Corydorasen på andre siden av alge tabletten helt til Ansistrusen tar makten
Postet 05.03.09 kl 16:47
Postet 05.03.09 kl 16:50
Joda jeg bruker usannsynlig mye plantenæring men rekene ser veldig friske ut og jeg har bare funnet en død reke (ikke bare tomskall). Men jeg ser at konsensusen er at corydoras går fint med reker så jeg tar det for god fisk
Jeg er forresten latterlig fornøyd med kirsebærrekene som algespsisere. De gjør en kjempejobb men nå har det vært så lite alger siste måneden at jeg må begynne å fore dem, hmmm det kom jeg på akkurat nå...
Jeg er forresten latterlig fornøyd med kirsebærrekene som algespsisere. De gjør en kjempejobb men nå har det vært så lite alger siste måneden at jeg må begynne å fore dem, hmmm det kom jeg på akkurat nå...
Postet 05.03.09 kl 22:57
Endret: 05.03.09 kl 22:57
HelgeJeg er forresten latterlig fornøyd med kirsebærrekene som algespsisere. De gjør en kjempejobb men nå har det vært så lite alger siste måneden at jeg må begynne å fore dem, hmmm det kom jeg på akkurat nå...
Kjøp et flakfôr med mye grønt i, så kan de ta hvert sitt flak og pigge avgårde for å spise det. Det ser ut til at de foretrekker mat de kan bære, fremfor store tabletter de må stå og dele på F.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2713&HKatID=]Ocean Nutrition spirulina-flakfôr[/URL].
Postet 05.03.09 kl 23:45
mona o[QUOTE=Helge]Jeg er forresten latterlig fornøyd med kirsebærrekene som algespsisere. De gjør en kjempejobb men nå har det vært så lite alger siste måneden at jeg må begynne å fore dem, hmmm det kom jeg på akkurat nå...
Kjøp et flakfôr med mye grønt i, så kan de ta hvert sitt flak og pigge avgårde for å spise det. Det ser ut til at de foretrekker mat de kan bære, fremfor store tabletter de må stå og dele på F.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2713&HKatID=]Ocean Nutrition spirulina-flakfôr[/URL].
Notert!
Jeg har tetra wafer mix som jeg har brukt litt av til nå men det er nok som du sier; når jeg forer disse så står de jo som en haug oppå "pillene" til de er spist opp. Sikkert bedre med en take-away løsning ja. Tror jeg vil prøve forsiktig med vanlig flakfor i morgen og se hvordan det blir motatt.
Kjøpte forresten noen reker i kveld på auksjonen som bare gikk for "håvards reker", de skulle visst bli både gule, grønne og blå men de fleste forble grå... Tror jeg putter de i ett eget kar så lenge.
Postet 05.03.09 kl 23:59