Kan noen svare på detta??... (hjjeeeelllp)..

Yngel-akvariet mitt på ca 15 liter fikk hard medfart da min 11mnd gamle datter slo i det..... :0(

nå pipler det vann ut under det.... ikke mye da....

men det jeg lurer på er... :

kan jeg bruke en 15l plastkasse, og innrede det, med det som er i det lille akvariet?.....å putte ynglene oppi?.... ca 30 seilfinne-mollyer som blir 1uke i morra....

kan jeg sette pumpa, kolba,lyset, grusen, planter og alt over der... som en nødløsning, til jeg får fiksa akvariet/skaffa et annet......??....


åssen må jeg i såfall gjøre det?.... må jeg bruke det vannet som er der?...

trenger gode råd....

:0)
Om du er sikker på at det ikke er såperester e.l i balja/bøtta (skyll veeeeeeldig godt) er det ingen problem, bare flytt alt over.
Digi
Om du er sikker på at det ikke er såperester e.l i balja/bøtta (skyll veeeeeeldig godt) er det ingen problem, bare flytt alt over.


den er helt ny, sånn plastbalje som man får kjøpt over alt, med lokk.... denne er kjøpt på clahs ohlson..... :0)
men skal jeg bruke noe av det gamle vannet eller ta alt nytt??....

takker for svar ...:0)
du kan bruke noe av det gamle vannet hvis det ikke er grumsete og tilsette nytt vann da blir som et vanlig vann bytte
Skyll den godt så går nok det bra. Flytt over vannet også, og fyll på litt hvis det blir lite. Yngel er generelt lite glad i svingninger i vannverdier så best å ikke bytte alt på en gang.
Hvis kassen har hjul så ta de ut først. Spesielt i store kasser så kan hjulene ødelegge bunnen pga vekten.
Digi
Skyll den godt så går nok det bra. Flytt over vannet også, og fyll på litt hvis det blir lite. Yngel er generelt lite glad i svingninger i vannverdier så best å ikke bytte alt på en gang.


okay, takk for tipset!!....

:0)

evt hvor lenge kan de gå i en sånn balj?..... har muligens et 60liters kar som jeg kan få kjøpt men veit ikke helt når jeg får tak i det enda ;0)
Det er flere som bruker sånne plastkasser til oppdrettskar
med pumpe og varme kolbe kan de være i en balje så lenge du vil.
Husk bare på vanntemperaturen når du flytter de over til balja.
Kizzie
[QUOTE=Digi]Skyll den godt så går nok det bra. Flytt over vannet også, og fyll på litt hvis det blir lite. Yngel er generelt lite glad i svingninger i vannverdier så best å ikke bytte alt på en gang.


okay, takk for tipset!!....

:0)

evt hvor lenge kan de gå i en sånn balj?..... har muligens et 60liters kar som jeg kan få kjøpt men veit ikke helt når jeg får tak i det enda ;0)

De kan like gjerne bo der som ett annet sted, bryr seg lite om "utsikt" de der Tror de kassene er ren Polyetylen, men de kan være tilsatt antistat men den har trukket ut allerede og skylles av når du skyller baljen derfor tviler jeg sterkt på at noe med baljen kan påvirke vannet, derfor blir det ikke noe forskjell på en balje og ett karr.
Har brukt det både til planter og fisk Isbokser er også en idé hvor du ikke trenger filter om du skifter vann hver dag og vasker boksen. Altså; ha 2 isbokser som du skifter på hver dag. Skyll og skrubb den ene og ha riktig temperert vann som du fyller den med før du flytter fiskene. Da kan du vaske den de var i fra før.

*litt klønete dette altså*
Kizzie
-slo i det..... :0( -under det.... ikke mye da.... l-urer på er... : -i det lille akvariet?..... -å putte ynglene oppi?.... -blir 1uke i morra.... -skaffa et annet......??.... -gjøre det?.... -bruke det vannet som er der?... -trenger gode råd....


beklager at jeg spør men det er litt irriterende:

Er det virkelig NØDVENDIG med alle disse punktumene?!
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap