Majones' små akvarier og store gleder

Den gamle tråden slettet jeg for den var skrevet med planer om større akvarier og mange fisk. Nå er det altså garantert at det ikke blir større akvarier før jeg flytter for meg selv neste sommer.

Får begynne med å introdusere det jeg har: *trommevirvel*

22-literen:

Nåverende innbyggere:
1 guppy hann med hvite finner og hale, blå kropp og gult ansikt ved navn Kviting.
6 amanoreker. Hanner hele gjengen.
2 lilla eplesnegle hunner fra den herlige Heidi Ingdal. De heter Eva og Berlin.
1 ganske gul sebrasnegle ved navn Rolf. Han kommer snart til å få selskap av 1 eller 2 tigersnegler, og den ene av dem skal hete Wesenlund.

2 algekuler
En 3-4 bunter med javabregner
En liten klatt med javamose
3-4 flak med andemat som jeg ikke får til å vokse (ironisk, hehe)

Denne har jeg hatt siden før sommerferien i fjor. Til å begynne med var det ikke noen større problemer enn at under innkjøringen fikk jeg angrep av snegler og cyklops, fikk panikk, tømte hele greia og vasket og skrubbet til den store gullmedalje, før den ble satt opp på nytt. Cyklopsene kom tilbake og jeg tok i frustrasjon og søkte opp hva i svarte dette kunne være og kom da over akvaforum. O, hvilken glede og fryd det var når jeg fant ut at dette bare var snacks for de planlagte guppyene.
Etter tre uker med innkjøring gikk jeg til innkjøp av tre nydelige svarte guppyer. Vannverdier var gresk for meg, så om det var nitritt da eller ikke vet jeg ingenting om. Fiskene overlevde ihvertfall. Husker at akvariet da var innredet med svart grus, en mopanirot på høykant og en faktisk ganske fin plastikkplante bak. Hadde litt fobi mot levende planter pga sneglene i forrige runde.
Nå for tiden har jeg slitt ganske mye med merkelie vannlekkasjer som ikke kommer fra bunnen. Har i løpet av de siste månedene eliminert mistenkte i saken, og sitter nå igjen med den aller siste. Til nå har jeg gått til anskaffelse av et brett, fikset med papir for å bedre oppdage når det begynner å renne, teipet plastikk til veggen bak som fungerer som en renne, tatt ut så mye som mulig i fra filteret (ikke for mye) slik at det ikke renner over, tørkere kanten rundt ofte, tørker kondens flere ganger i uka og har teipet ledningene fast langt over akvariet (de hang i en bue bak før). Eneste som står igjen nå er den innebygde pumpa med bunnfilter og filterboks opp under armaturet. Den er jeg blitt møkka lei og skal derfor fjerne alt det der. Det betyr at jeg må kjøpe ny pumpe.

Så, med helomvending kommer ny personlig tråd.
Dette er da planene for 22-literen over de neste 4 ukene:

- Bestille Fluval 1+ filter i morra fra Aquamanias. Regner med at den kommer i posten på fredag. Da kan jeg bruke lørdagen på å lese meg opp på modifisering (fikk en link fra Tante Astrid tror jeg det var) og gå til innkjøp av det som eventuelt trengs og fikse det.

-Så, på søndagen innstallerer jeg den nye pumpa. Da må nok en del ting fikses på. Kommer til å skvise litt filtergørr fra det eksisterende filteret og korte ned ventetiden til 2 uker.

- Etter de to ukene kommer jeg til å flytte alle dyr over i en bøtte sammen med fluvalen og plantene. Der får de stå i en time eller to med litt agurk til snegler og reker. Mens de koser seg der skal jeg hive ut alt som heter innebygd filtersystem. Bunnfilteret skal ut og jeg skal skylle grusen godt, for den er så full i dritt at bøtta blir full av slam hver gang jeg slamsuger. Når grusen, eller eventuellt biltemasand nå som bunnfilteret er vekk, er på plass igjen får jeg gå i gang med ny innredning som mest sannsynelig blir en av disse med mindre jeg får en bedre idé:

- Hvis Kviting fortsatt er i live (ganske sikker på at han har en eller annen form for invollsorm, men det kan hende han faktisk ikke har det) så blir det innredet med røtter igjen, men mest sannsynelig ikke den jeg har nå. Har lyst til å finne en med snirklete røtter som stikker ut over alt. noen som vet hva den heter? Pumpe og varmekolbe vil da stå ved siden av hverandre og rota skal dekke dem. Foran rota vil algekulene ligge, og en eller annen plass inni der skal det også være javamose. Kan hende jeg slenger på javabregnene også hvis det ikke blir for mye.

- Stor sjanse for at jeg går for en innredning med masse steiner i klippeformasjon. Disse vil dekke bunnen sammen med algekulene og litt javamose. Skal ha flyteplanter, som f.eks. pistia skal dekke det meste av overflaten.

- Gå for rent med planter og sand/grus. Dette er lite sannsynelig, men det frister utrolig mye.

Så, når alt dette er gjort blir det forhåpentligvis null mer mystiske vannlekkasjer.

I fremtiden når Kviting ikke lever lenger vurderer jeg to ting: Gjør om til et reke/sneglekar og oppdra ihvertfall ett eplesneglekull, eller anskaffe killi



Skulle egentlig fortsette med å skrive om de andre vannfylte beholderne mine, men jeg begynner å bli stuptrøtt, så der er dags for å legge seg. Får skrive mer i morra.

Bilder blir det desverre heller ikke, for jeg skriver dette på en maskin som truer med å krepere hvert øyeblikk, så det å laste opp bilder tørr jeg ikke.

Tata!
Majones
Har lyst til å finne en med snirklete røtter som stikker ut over alt. noen som vet hva den heter?

Det er sikkert redmoor-røtter du tenker på. Lykke til med ominredningen og det nye oppsettet
Ja, det var det Tusen takk!
Så var det fortsettelsen på det jeg skrev i går:

3-liters snegle akvarium:¨

Inneholder x-antall damsnegler og foreløpig bare en skivesnegl (har ikke sett noe yngel fra den ennå).
3-4 stilker av en plante av ukjent art som vokser som bare det
2 stilker vasspest som flyter.
Tonnevis med andemat.

Dette er et av disse såkalte reiseakvariene. En plastikkboks på 3 liter med et blått lokk med et tvilsomt håndtak på som er fjernet for lengst. Det er konstant litt nitritt i dette lille karet, men jeg har ikke sett et eneste tomt snegleskall siden jeg startet det opp. Skifter vann 2-3 ganger i uka. De to største damsneglene som dette startet med bor ikke der lenger, men i den lille bollen:


0,5-liters pensjonist sneglebolle:

Inneholder 2 store damsnegler.
En liten stilk av den ukjente planten.
Litt andemat.
Litt javamose.

Denne lille, flate bollen ble satt opp som et lite prosjekt: å se hvor lang tid det tar før damsnegler slutter å legge egg og (hvis) når de dør av alderdom. Nå er de to ca. 9 måneder gamle, og legger egg fortsatt.
I dag var en lykkens dag Etter å ha ventet i 6 uker på at de skulle få inn tigersnegler på favorittdyrebutikken min, hadde de endelig fått det inn i dag! Jeg er blitt så godt kjente der at når jeg kom inn døra, og sjefen av butikken så meg så brøt hun opp i et stort glis og ropte ut: "Nå har vi fått inn tigersnegler!" Kunne ikke hjelpe annet enn å glise selv, og dro hjem med to flotte eksemplarer. De kostet desverre 49 kroner stk. men det brydde meg egentlig ikke siden jeg bruker rester av julegavepengene
En av dem er litt stor med noen få svarte flekker, og den fikk navnet Wesenlund. Den andre er ganske liten med streker som ser ut som hjulspor over skallet, og lyder navnet Harald Jordfreser.
Majones
Denne lille, flate bollen ble satt opp som et lite prosjekt: å se hvor lang tid det tar før damsnegler slutter å legge egg og (hvis) når de dør av alderdom. Nå er de to ca. 9 måneder gamle, og legger egg fortsatt.

Det var faktisk litt spennende informasjon. Hadde aldri trodd at disse kunne bli såpass gamle. Er du kanskje så snill å poste artsnavn og alder i denne tråden når de til slutt tar kvelden?

Edit: Nydelige tigersnegler!
Tante Astrid
[QUOTE=Majones] Denne lille, flate bollen ble satt opp som et lite prosjekt: å se hvor lang tid det tar før damsnegler slutter å legge egg og (hvis) når de dør av alderdom. Nå er de to ca. 9 måneder gamle, og legger egg fortsatt.

Det var faktisk litt spennende informasjon. Hadde aldri trodd at disse kunne bli såpass gamle. Er du kanskje så snill å poste artsnavn og alder i denne tråden når de til slutt tar kvelden?

Det kan jeg godt gjøre
Anskaffelsen av Wesenlund og Harald Jordfreser må være noe av det beste jeg har gjort på lenge! Kikket inni akvariet i gårkveld, og tror du ikke halve akvariet var helt tømt for alger? Jeg hadde håpet at de ville bli i allefall halvparten så effektiv som Rolf (sebrasneglen), men disse to er søren meg bulldosere i forhold! Jeg har bare sett dem på glasset og langs bunnen, mens Rolf holder seg mest på rota. Niks mer alger
Tante Astrid
[QUOTE=Majones] Denne lille, flate bollen ble satt opp som et lite prosjekt: å se hvor lang tid det tar før damsnegler slutter å legge egg og (hvis) når de dør av alderdom. Nå er de to ca. 9 måneder gamle, og legger egg fortsatt.

Det var faktisk litt spennende informasjon. Hadde aldri trodd at disse kunne bli såpass gamle. Er du kanskje så snill å poste artsnavn og alder i denne tråden når de til slutt tar kvelden?

Edit: Nydelige tigersnegler!

Interessant! Har lurt på hvor lenge disse små sneglene lever. 9 mnd er jo allerede lenge syns jeg
Lisbeth
[QUOTE=Tante Astrid][QUOTE=Majones] Denne lille, flate bollen ble satt opp som et lite prosjekt: å se hvor lang tid det tar før damsnegler slutter å legge egg og (hvis) når de dør av alderdom. Nå er de to ca. 9 måneder gamle, og legger egg fortsatt.

Det var faktisk litt spennende informasjon. Hadde aldri trodd at disse kunne bli såpass gamle. Er du kanskje så snill å poste artsnavn og alder i denne tråden når de til slutt tar kvelden?

Edit: Nydelige tigersnegler!

Interessant! Har lurt på hvor lenge disse små sneglene lever. 9 mnd er jo allerede lenge syns jeg

Jeg tror ikke de lever mer enn ett år, for jeg ser skallene har begynt å falme litt og de har ikke vokst på en stund, selv om de får masse mat og legger egg som bare fy.
Fluvalen har ikke kommet i posten ennå, så jeg venter fortsatt spent. Skal ut og kjøpe blå filtersvamp i morra.

Oppdatering på pestsneglene: I går kveld kunne jeg bare se den ene av de to pensjonistene, og det samme i dag. Jeg lette og lette og irriterte meg grønn over at jeg ikke kunne finne den andre. Lente meg tilbake i stolen og da så jeg at det lå noe under bollen. Lirket det ut og der var den gitt. Den var ganske tørr og trukket veldig langt inn så jeg tror ikke den lever. Har hivi den oppi bollen igjen og håper og ser, men tror den har møtt sin ende, ca 9 måneder gammel. Jeg har synes at de har sett litt småpjuske ut i det siste, så det kan jo hende at de kryper på land når de skal dø. Jeg har jo hatt pestsnegler i egne boller/kar nå i 9 måneder og har ikke funnet noen utenfor sine respektive hjem før, så det kan jo godt hende.

De har forresten ikke lagt noen egg heller siden jeg pirket ut to klaser i begynnelsen av forrige uke. Blir spennende å se hvor lenge den gjenlevende lever. Skal følge ekstra nøye med om den også kryper ut av bollen.
Tok og regnet ut og det er nok ikke 9 måneder jeg har hatt damsneglene. Fikk eggene i begynnelsen av august i fjor, så det gjør dem til litt over 7 måneder.
Var ute og kjøpte blå filtersvamp til den nye pumpa (som enda ikke har kommet...) i dag. 50 kr! Svindleri! Men der jeg kjøpte det var den eneste plassen de har den grove typen som de kutter opp i posjoner. Jeg liker ikke den fine som de selger i bokser. Når jeg brukte den ble pumpa tett hele tiden. Med den grove har jeg aldri opplevd tett pumpe. Får ta å bestille en matte fra aquamanias den dagen jeg flytter for meg selv.

Ellers i dag så skjedde det noe heller tragisk:
[URL=http://www.smp.no/article/20090317/NYHETER/256840905/1002# ]http://www.smp.no/article/20090317/NYHETER/256840905/1002#[/URL]
Ja, dette er vår bil. Mamma og pappa som kjørte. To gamle damer kom kjørende ut fra høyre, ignorerte vikeplikten, kjørte inn i siden på bilen, pappa svingte unna, mistet kontroll og kjørte over et handicap skilt. Begge ble sendt på sykehus, men slapp unna lettere mørbanket av airbagene og med sjokk. Ingen skader og de har det ganske greit nå. Kom hjem tidligere i kveld.
Fikk fluvalen i går, endelig Så nå står den og durer i vei. Sitter ganske synlig og ikke særlig hjelpsom på estetikken, men den skal bare stå der i 3-4 uker (fikk ikke skvist så mye gugge ut av de gamle filtersvampene), og jeg gidder ikke ominnrede bare for å få plass til den.

Den eldste gjenlevende damsnegla har lagt to eggklaser over natta. Er egentlig ganske utrolig at den er 7 måneder gammel og fortsatt legger egg i massevis. Den ser ganske pjusk ut også, så tipper overgangsalderen kommer snart.

Studerte også rekene i dag den siste halvtimen før lyset skrudde seg av ette rat jeg hadde slengt oppi litt agurk. Alle 6 var fremme på en gang. Den ene av dem er helt gigantisk, større en vanlige amanoreker tørr jeg påstå (og jeg har bare hanner). Den er aldri frempå, og sto bare og så på at de andre spiste. De andre prøver seg hele tiden på den mens den er fremme: enten tror de at han er en hun pga størrelsen, ellers så er blir han sett på som en slags flokkleder pga størrelsen og de andre vil prøve å ta over makta ved å sloss. Jeg aner ikke hvordan reker lever sånn sett, men det kan jo godt være noe i sistnevnte. Når de andre driver og spiser så står den store og vokter liksom, slik som andre flokkdyr driver med. Artige dyr rekene egentlig.
Nå har innkjøringsperioden vart en uke og det klør allerede i fingrene etter å få røsket ut den gamle dritten. Det er ikke noe gøy å måtte gå rundt hele tiden og bekymre meg for at det skal begynne å lekke igjen. Tok og løftet opp lokket i går for å se om en av sneglene hadde rotet seg opp under der, og det virker som om filterboksen renner som en sil. Takk og pris for kant rundt!

Har et spørsmål til eventulle som leser dette: vil innkjøringsperioden gå fortere i et allerede innkjørt kar? Ville det kanskje hjelpe om jeg virvlet opp ekstra mye slam fra bunnen neste gang jeg bytter vann (med tanke på at jeg har bunnfiltrering)?
O, lykkens dag! Først så få jeg være sammen med venninna mi som har vært i Frankrike i over en uke, og som jeg har savnet utrolig mye. Så, når vi går inn på dyrebutikken så hadde de søren meg fått inn "svarte krystallreker" (jeg hadde jo anelser om at det ikke var det de heter, så jeg søkte opp og fant ut at det var vanlige biereker)! Jeg stod lenge og vurderte hardt om jeg skulle skaffe meg et par for å teste om Kviting (guppyen) ville spise dem, og bestemte meg til slutt for å prøve. Prisen var stiv, though. 55 kroner per reke... D8 Klarte å prute ned til 50 kroner per reke, men jeg hadde sykt lyst på dem, så jeg kjøpte to. Tørr ikke helt å satse på det med å sende via post på denne tiden av året, og med måten de behandler posten på her i Ålesund. Kanskje en gang i fremtiden. Uansett, en stolt meg drar hjem med to biereker i dag. Etter 1,5 timer med innkjøring bukte jeg hoven til å plassere dem i javamosen. De var faktisk større enn magen på fisken, så det var jo flott! Han smakte litt på den ene av de to, og siden har han ikke rørt dem Er ganske sikker på at begge to er hanner, så for å få noe formering blir jeg nødt til å skaffe mer. Er loddsalg på dyrebutikken i morra, så jeg for satse på at jeg viner hovedpremien: gavekort på 1500 kroner.

Nå har jeg nok skrevet veldig rotete... x)

Sjekket opp biereke i kunnskapsbasen og ser at jeg har litt for høy ph og gh i forhold til hva som står der, så jeg blir nødt til å senke dem litt. Kom over noe der det står at rød krystallreke og biereke er det samme, og på krystallrekenes "profil" står det at verdiene mine er helt fine. Satser på en mellomting da. Vannet i butikken måler omtrent samme ph som jeg har, og der så jeg de hadde ynglet og var fine og friske i farger og væremåte, så jeg tror nok min ph på 7.2/7.3 ikke er så ille. Ghen ligger foreløpig på 9 eller 10, så den kan jeg sikkert senke ned til 7-8.

Ellers så hadde jeg ikke agurk på lørdag så sneglene fikk ikke noe mat. I protest har de spist på nesten alle de friske bladene på javabregnene. Kan egentlig bare skylde på meg selv. De får mat i morgen
Heia!

Dette her er trivelig lesing
Og bilder er jo med og gjøre det interessant,følger med videre.

mvh
Takker for at du stikker innom Skulle gjerne ha lagt ut masse bilder om det ikke hadde vært for at digitalkameraet mitt (som tar fantastiske macrobilder) oppfører seg helt, unnskyld uttrykket, rumpe. Har klart og skrapt sammen et par som jeg tenker å laste opp i løpet av morgendagen
På onsdag skiftet favorittdyrebutikken min til Buddy butikk fikk jeg vite på tirsdagen når jeg kjøpte bierekene. I løpet av skoledagen på onsdagen (1. april) tenkte jeg over at dette kunne være aprilspøk (de ba folk komme innom og kjøpe lodd), og jeg hadde gitt mitt løfte å ikke bli lurt så jeg ville jo ikke ned dit hvis det var en spøk. Men da jeg bestemmer meg for å gå diskret forbi og se etter forandringer så jeg jo det at hele butikkvinduet var dekorert med Buddy merker. Farer da rett inn, kjøper to biereker til, får gratis nøkkelring og gratis lodd med trekning på lørdag Hovedgevinsten er visst et gavekort på 1500 kroner, så det hadde vært kjekt å vinne. Da blir det flere reker

De fire rekene trives tilsynelatende. Så bare 3/4 gjennom dagen i går, men jeg la merke til et bittelite tomt skall, så den fjerde har nok gjemt seg pga skallskifte. Hvis ikke skallskifte er et tegn på trivsel så vet ikke jeg



Hvorfor skal spinat selges i så store pakker? Betalte 34 kroner for en kvart kilo spinat, og posen det kom i rommer ihvertfall MINST 5 liter. Jeg har 5 snegler og 10 reker. De spiser to blad på ei uke. Skal forsøke meg på å fryse ned en del senere i dag. Sist gang jeg frøs ned spinat hadde jeg alt i en pose og slengte i fryseren. Fikk steinhard spinatkake som resultat. Denne gangen går jeg mer taktisk frem og fryser ett og ett blad for seg selv. Mamma har gitt stekebrett til låns, så dette skal bli bra


Ellers så blir jeg nødt til å luke i javabregnene. Sneglene hadde jo som sagt protest-spist halvparten i helga fordi jeg ikke hadde noe å fôre dem med, og det ser ikke så fint ut med 25 % blad - 75 % bitemerker. Et par blader under fluvalen har visnet helt, men de vil de ikke røre.


Forresten, hvor rekesikker er en fluval 1+ ? Det er bittelitt mellomrom mellom rillene på sidene og blåsvampen (har modifisert filteret) inni, og hvis rekeyngel blir dratt inn der, klarer de å holde seg fast i svampen og klatre ut?



Har fått tatt en del bilder av småhendelser i akvariet nå som jeg skal få lastet opp enten senere i dag eller i morgen. Stay tuned
Jeg pleide å fryse ned en hel boks spinat om gangen, og det gikk helt fint det. Et og annet blad some måtte brytes løs, men stort sett gikk det veldig greit. Kanskje din spinat er veldig våt når den fryses?

Litt gøyalt å lese tråden din, for jeg bodde i Ålesund mesteparten av livet før jeg flyttet hit, så det er som å få oppdateringer hjemmefra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap