Maritas akvariehobby <*)))x (side 7)

Tante Astrid
Jeg synes de fløyfiskene er såååå kule :D

Det var det den het ja! Den var veldig stilig
Her kommer noen bilder av minstekaret på 19 liter. Her bor det maange kirsebærreker, oppmot 100 stk!
Karet er innredet med masse Javamose, som har vokst en del siden jeg satt inn en liten dott... Skifter noen liter vann en gang i uka og har begynt å tilsette litt Happy life plantegjødsel.

Bilde 1. er av hele karet og bilde 2. ferskvannstang.
[External Image]
[External Image]
Mine l201
Et bilde av en av to stk. L201 jeg har i 128'literen.
Den første tiden jeg hadde de, var de veldig sky, gjemte seg hele tiden og hvis de kom fram og jeg f.eks. så på rømte de med en gang. Var litt redd at de ikke fikk i seg nok mat, men ga alltid noen tabletter når lyset var sluknet.
Nå er de mye mindre sky en de var før De er veldig glad i røde mygglarver som jeg gir ca. annenhver dag. Ikke så lettskremte som de var før.


[External Image]
I profilen til Hypancistrus sp. L201 står det at man ikke skal fòre L201 yngel med røde mygglarver. Tenkte jeg bare skulle si i fra så du ikke plutselig mister dem
Joanna & Pål
I profilen til Hypancistrus sp. L201 står det at man ikke skal fòre L201 yngel med røde mygglarver. Tenkte jeg bare skulle si i fra så du ikke plutselig mister dem :-)

Ah, så det nå... Men kjøpte de for en stund siden, et par måneder før sommerferien. De er ikke så store enda, kanskje 6 cm, er de fortsatt yngel da?
Noen forslag til hva annet de kan like? (Gir i tillegg malle/cory tabletter som de også spiser.)
Yoho! yngel!
Ble kjempeglad da jeg tittet så vidt inni sneglehuset og oppdaget en bitte liten yngel til N. brevis i 54 literen! Jeg har visst at de hadde dannet ett par, men turde aldri å håpe på at det ville bli noen yngel ut av det...
Her om dagen så jeg at hunnen spyttet inn litt knust flakfor i sneglehuset, og har lest at de gjør det når de mater yngelen, da den blir i sneglehuset til omkring 10 dager gamle før de omsider kommer ut.
Har bare sett en foreløbig, håper at det er flere i sneglehuset.
Skiftet vann for et par dager siden og fjernet en vallisneria rett foran inngangen for at de skulle kunne grave en grop, men da visste jeg ikke om yngelen i det hele tatt!

Her kommer ett bilde av karet tatt i dag. På bildet kan man se sneglehuset i venstre hjørne (godt nedgravd), der er yngelen!

[External Image]
To yngel oppdaget!
Var på en liten hyttetur, så jeg måtte skaffe fiskepass dagene jeg var bortreist (pga. N. brevis-yngelen). Kom hjem og så etter yngelen i karet og fant to stk. men de var alle andre steder enn i det trygge sneglehuset hos foreldrene eller området i nærheten... Fant de helt i andre enden av karet ved et annet bebodd sneglehus! Ser heldigvis ikke ut til at eieren av sneglehuset (en annen N. brevis) bryr seg om at ynglene i det heletatt, det er jo bra da

Legger ut et bilde av den eneste ancistrucen jeg har i dette karet, vurderer å skaffe meg en til
[External Image]
Du tar så flotte bilder! Har du prøvd å sende noe særlig bilder til basen? Feks dragefinne og øksefisk? Var skikkelig bra de bildene du tok av dem.

Åhh den katta di er jo bare nydelig da
Lisbeth
Du tar så flotte bilder! Har du prøvd å sende noe særlig bilder til basen? Feks dragefinne og øksefisk? Var skikkelig bra de bildene du tok av dem.


Det var veldig hyggelig å høre!
Må innrømme at jeg ikke har vært særlig flink til å sende inn bilder til basen, men kan jo gjøre et forsøk med bildene av dragefinnene og øksefiskene

Lisbeth
Åhh den katta di er jo bare nydelig da :)

Han er så god atte!
Her kommer et yngelbilde av N. brevis tatt i dag. De er godt kamuflert i den hvite sanden.
Begge er fortsatt i god behold, men lurer litt på om de finner mat selv eller om det er noe jeg kan gjøre, i så fall hva?

[External Image]
Den lille (N. brevis-yngelen) har vokst litt! og gjemmer seg ved steinhulen. Har observert at den har spist flakfor når jeg gir det, ved at det av og til flyr bittesmå biter nedover slik at yngelen fanger de på veien ned.
Det var to i begynnelsen, men allerede etter første eller andre dag, ser jeg bare en av gangen... (men det er ikke sikkert den er borte for godt!)

Ser ut som om foreldrene er i gang igjen med familieplanlegging, får håpe at de blir flinkere til å passe på yngelen neste gang, regner med at dette er en øvingssak
"algovec"
Har en stund slitt med penselalger i karet på 128 liter. Algene var overalt, på planter, på sandkorn, glass og pumpe. Skiftet vann og fjernet algene så godt jeg kunne for hånd, kastet omtrent alle plantene som var i karet og la et nytt lag med sand oppå bunnen.
Algene kom stadig tilbake...(sikkert noen sporer i filteret som spredte seg) Var blitt veldig lei og vurderte å fjerne alt innvendig og starte helt på nytt.

Før noe så omfattende ble satt i gang, prøvde jeg ut et algemiddel fra Sera som heter "algovec", og ga en dose med dette etter vannskifte.
Trodde aldri det kom til å virke noe særlig, siden jeg har hørt at penselalger er noe av det vanskeligste å bli kvitt.
Jeg vil si at "algovec" hemmet veksten til penselalgene betydelig og siden dette middelet var flytende gikk det inn i pumpen, slik at det kunne kverke eventuelle alger der også. Måtte kaste plantene som var fulle av alger, men de nye skuddene som vokste frem ble ikke begrodd av alger. Har en lotus som aldri fikk nok næring til å vokse ordentlig, men nå kan den endelig vokse som normalt!
Penselalgene er ikke 100 % borte ennå, men det minimale som er nå, bare minker og minker.
Bilder
Her kommer to bilder fra det største karet
Det første bildet er en plante kalt "Rosanervig" og det andre bildet er av en Endlers.
[External Image]
[External Image]
Lille Havfruen
Jeg vil si at "algovec" hemmet veksten til penselalgene betydelig


Kan du ikke lage en egen tråd på dette under produkter. Er gull å få vite hvordan forskjellige produkter virker
Kikket i tråden din for første gang nå. Skikkelig fine bilder du tar!

Ser du også har L201. Hvilke andre arter har du dine sammen med?

Mine la egg i forrige uke og jeg ante ikke at disse ikke skal ha røde mygglarver før jeg snappet det opp her. Kjekt at slik info dukker opp sånn helt tilfedlig
Lille Havfruen
[QUOTE=Joanna & Pål]I profilen til Hypancistrus sp. L201 står det at man ikke skal fòre L201 yngel med røde mygglarver. Tenkte jeg bare skulle si i fra så du ikke plutselig mister dem :-)

Ah, så det nå... Men kjøpte de for en stund siden, et par måneder før sommerferien. De er ikke så store enda, kanskje 6 cm, er de fortsatt yngel da?
Noen forslag til hva annet de kan like? (Gir i tillegg malle/cory tabletter som de også spiser.)

Når de er 6cm er de mer ungfisk så da går det nok fint
Anna U.
Ser du også har L201. Hvilke andre arter har du dine sammen med? Mine la egg i forrige uke


Mine to L201 deler akvariet med en gjeng panda-corydoras, noen øksefisk og stjernedanio. Merker at de er litt sky, er dine også det? Og så synes jeg de vokser litt sakte, hva mater du dine med?
Gratulerer med egg!

Anna U.
Kikket i tråden din for første gang nå. Skikkelig fine bilder du tar!

Tusen takk! prøver så godt jeg kan
Takk for svaret! Mine er også litt sky. Jeg har plassert hulene midt i karet med åpningen mot frontglasset slik at jeg kan lyse med lykt for å følge med hva som skjer inni hulene. Når lyset kommer inn i hulene blir de litt nervøse.

Mine får mye TetraDiskus granulat, men også noe TetraTips og TetraPro Vegetable. Og røde mygg. I går fant jeg eggehinner etter alle eggene på utsiden av hula, så hannen er nok god og mett for øyeblikket..

Jeg kjøpte mine ganske nylig som voksne. Disse hadde formert seg hos tidligere eier, og jeg fikk et par små yngel med på kjøpet. Ser nok ut til at de vokser sakte etter hva jeg kan bedømme ja.

Har corydoras og et par kampfisker sammen med mine, og det ser ganske tomt ut i det karet. Men har nølt veldig med å skaffe meg nye fisk i tilfelle det ikke skulle passe for mallene sin del. Derfor greit å vite hva andre har disse sammen med
Yngel!
Dro ut en stor dott med javamose fra karet på 128 liter (med corydoras oppi). Mosen var algete og full av møkk, så den skulle kastes. Rett før jeg skulle til å kaste mosen oppdaget jeg noen panda-corydoras egg.
Tok eggene ut og la de i en slags isboks med et lite eikablad i. La boksen oppå varmtvannsbrederen for at vannet skulle være gjevnt varmt hele tiden. Skulle nok hatt et luftfilter i, men den er dessverre ødelagt...

Eggene klekket i dag, ca. 5 stk. Var i butikken og kjøpte et fødenett som jeg la i karet jeg først hentet eggene fra. Håper de klarer seg. Gir de ikke mat enda, siden de har med seg en slags "matpakke", og av erfaring så begynner de ikke å spise før om et par dager.
4 egg til!
Oppdaget enda ett corydoras-egg under et blad. Mamma skulle fiske opp bladet med egget på, men hun hadde sett et helt annet egg enn det jeg gjorde. Så skulle hun fiske opp det jeg hadde sett, men plukket opp ett annet egg igjen!
Så ble det til slutt 4 egg i stedet for 1
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap