- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Noen som har smarte tips til å få løs røde mygglarver fra plata/brettet?
Noen som har smarte tips til å få løs røde mygglarver fra plata/brettet?
Postet 11.03.09 kl 03:54
Postet 11.03.09 kl 06:59
Postet 11.03.09 kl 07:49
Postet 11.03.09 kl 11:13
Pinsett og hansker?
Jeg brukte bare en kniv å delte de opp kappet som regel av kant for kant til det var igjen bare midten
Så tok jeg (hånda å putta de oppi akvariumet) og vasket meg på hånda etter på?
Har også bare brukt en helt vannelig tann de sølv tengene som ikke er så store og tatt tak i den biten jeg ville brekke av å bare dytte den andre biten mot benken Fungerer også bra
Eller enda enklere og ikke så grisete Finn en helt vanelig spiker ikke får liten og bare så den igjennom
Pleier å sprekke da iværtfall hos meg
Jeg brukte bare en kniv å delte de opp kappet som regel av kant for kant til det var igjen bare midten
Så tok jeg (hånda å putta de oppi akvariumet) og vasket meg på hånda etter på?
Har også bare brukt en helt vannelig tann de sølv tengene som ikke er så store og tatt tak i den biten jeg ville brekke av å bare dytte den andre biten mot benken Fungerer også bra
Eller enda enklere og ikke så grisete Finn en helt vanelig spiker ikke får liten og bare så den igjennom
Pleier å sprekke da iværtfall hos meg
Postet 11.03.09 kl 13:38
Postet 11.03.09 kl 23:26
Postet 11.03.09 kl 23:28
TørrfiskDu vet de er [B]ekstrem [/B] allergifremkallelig og at man ikke skal være borti larvene i det hele tatt!?!
Nja, de kan være allergifremkallende for noen. Ikke alle, og ikke alltid.
Ingen grunn til å sette i gang alarmen
Det er akvarister som har brukt dette i årevis uten å få allergier. Men det er selvsagt noen som har allergi-genet i seg og plutselig slår det ut.
På den annen side; det er ingen som går i månedrakt for å beskytte seg under pollensesongen heller... :p Sånn i tilfelle man blir allergisk, hehe.
Det er mange, mange nordmenn som sliter med pollenallergi. Eller allergi mot hund og katt, nøtter eller sitrusfrukter. De som reagerer på mygglarver er svært få i forhold.
Men det er greit å være klar over at det er et stoff som kan virke allergifremkallende i røde mygglarver, og det er derfor like greit å ta litt forholdsregler. Det er svært enkelt!
Jeg bruker en hvit lang plast-pinsett, og tar aldri i den frosne maten med bare fingrene. Brekker opp bitene inni plastpakken, tømmer de ut i en plastkopp og så fòrer jeg med pinsett fra den rundt om i akvariene. Berører aldri mygglarvene i det hele tatt.
Og jeg er ikke allergisk mot noe som helst. Unntatt en viss type pencillin da, men det er det jo ikke noe jeg blir utsatt for overalt. Hehe
Postet 11.03.09 kl 23:49
Endret: 11.03.09 kl 23:57
Da skjønner jeg at dette må være svært overdrevet, for man kan jo nesten sammenligne med en røykpakke hvor det står "røyk dreper" (veldig overdrevet , hehe)! Advarsler i fleng, så jeg har alltid brukt hansker og om jeg skulle være så uheldig å få noe på huden bærer det rett til vasken med en gang! Etterpå er det nesten slik at jeg kjenner at det begynner å klø *flirer* Psyken er jaggu meg rar
Postet 12.03.09 kl 01:08
Postet 12.03.09 kl 01:12
Endret: 12.03.09 kl 01:12
Postet 12.03.09 kl 01:24
Postet 12.03.09 kl 08:10