Tropheus elskere i startgropa

Jeg ønsker med dette å starte en ny tråd som handler om tropheus, og da spesielt for oss nybegynnere. Jeg håper med denne tråden at flere vil prøve seg på denne fantastiske cikliden. Det er ikke så "hokus pokus". Hvis en bare følger noen enkle retningslinjer så er det så enkelt at "selv mor kan gjøre det".

Jeg åpner med en lenke til bilder av disse flotte fiskene, nyt dem og få lyst til å prøve

Har hatt Tropheus i ca 2 uker nå. Storkoser meg. Er en fantastisk fisk. Får lyst på flere og flere kar....

Dette er Tropheus Ubwari green...ikke helt ferdig utfarget, men flotte..
Kjempeartig Mariflyfly at du har fått tyggende hunner så kort tid etter at du fikk troffene dine. Det kan gå galt første gangen, men det kan også gå bra.

Jeg var også kjempeheldig. I løpet av de 2 mnd. jeg har hatt troffene mine så har de gitt meg nærmere 30 yngel! Alle overlevde ikke da, men allikavel. Nå har jeg 21 stk. yngel svømmende i sitt eget yngelkar. Det er virkelig kjempeartig og en megabonus for meg som er ny med tropheus.
Ja de er spesielle og nydelige troffene dine. Jeg er også begynt å bli sugen på et kar til med tropheus. Ting må planlegges. Først må jeg få råd å kjøpe et nytt kar, og så må jeg jo få råd til å kjøpe en gruppe til. Er veldig artig å ha noe å se frem til, jeg kjenner at det kribler bare ved tanken. Tropheus har virkelig gitt mersmak og det er jo så mange nydelige å velge mellom
Jeg setter meg da i klassen som snart ny troffeakvarist siden mine troffer ikke har kommet enda.
Karet mitt er et 400 l juwel og kan sees på profilen min.
Skriver litt mer seinere, men må utføre mine "huslige plikter" før jeg kan sette meg..hehe... noen som nevnte desperate housewives...

Har du andre fisk i karet enn tropheus?

Jeg skal sette inn en gruppe med sneglehuslekere idag. Neolamprologus multifasciatus

Vet disse skal ha ett annet for enn tropheusene,men andre har prøvt annen fisk med samme behov med suksess, så da prøver jeg. Går det ikke så går det ikke.
Har da ett annet kar å ha de i....
Linda Kristin har ikke fått noen tropheus i karet sitt enda. Hun har ikke bestemt seg hvilken sort hun vil ha. Ikke så rart da, det er jo så utrolig mange vakre arter å velge mellom. Hadde jeg ikke hatt mann og barn å ta hensyn til så hadde jeg nok ønsket å skaffe meg et kar til hver sort og hatt alle )
Rettelse: jeg har 22 stk. yngel, ikke 21. De fra det siste kullet slapp jeg løs i går, etter å ha hatt delfinyngelen i et annet kar. De er svømmedyktige og spiser, hopper etter maten, men de har fortsatt litt av plommesekken igjen.
Det begynte å bli trangt i "kuvøse" hoven og de begynte å svømme ut av den. Da bestemte jeg meg for å fjerne delfinene og slippe de løs. Jeg gjorde det samme med kull nr. 1, slapp de løs før plommesekken var helt brukt opp. Det med stort hell. De har vokst seg store og fine. Nå klarer jeg ikke å se forskjell på de og på de som var helt ferdig utviklet da en av hunnene ble tømt.

Jeg synes at det er vanskelig å vurdere når det er tid for stripping. Jeg har gjort begge deler. Strippet og fått bittesmå yngel med stor plommesekk, og fått store ferdig utviklet yngel. Min erfaring så langt sier at hunnen som var spytteklar hadde mer trutmunn. Ellers så hadde alle pose under haka og gjeller som stakk ut. Hun med "trutmunn" hadde også noen bevegelser i munnen som kunne ligne på at hun nesten ville brekke seg. Og da tropheus tygger opp mot 5 uker, så har denne lurt meg skikkelig. Da er det nok henne som jeg så leken på og den første som tygget. Jeg trodde ikke det ble noe av, men der tok jeg feil gitt.
Er så heldig at jeg har fått med meg når hunnen startet å tygge (tror) jeg...
Så da er det lettere å rekne seg frem til stripping. Men kvier meg allerede til å fange henne... huff
Ja ikke sant helt til flere begynner å tygge og du ikke klarer å se forskjell på de, hehe. Men som sagt, min erfaring er at når hun faktisk er ferdigtygget så ser en det tydelig på munnen hennes. Ser at hun sliter med å holde munnen igjen. Men en kan bli lurt også, så det er ikke lett nei. Det er jo ikke ønskelig å ta de for tidlig, men det er ikke en katastofe om det skjer. Men da er det viktig å bruke en hov eller lignende å ha de i, og ha de ganske nær pumpeutsuget slik at de får masse sirkulasjon. En yngelboks i plast er ikke å anbefale da det blir alt for lite sirkulasjon og de dør.

Den første jeg fanget var et rent mareritt. Etterhvert så går det lettere
2nelise
Hadde jeg ikke hatt mann og barn å ta hensyn til så hadde jeg nok ønsket å skaffe meg et kar til hver sort og hatt alle :-))


Noe sier meg at jeg også faller inn i denne kategorien..hehe
Mariflyfly
Har du andre fisk i karet enn tropheus? Jeg skal sette inn en gruppe med sneglehuslekere idag. Neolamprologus multifasciatus [URLBLOCK1] Vet disse skal ha ett annet for enn tropheusene,men andre har prøvt annen fisk med samme behov med suksess, så da prøver jeg. Går det ikke så går det ikke. Har da ett annet kar å ha de i.... ;)


Jeg har ingenting i karet foreløpig, men skal ha en gruppe med hesteneser sammen med troffene.
Skal også ha sneglehuslekere, men i en egen 60 liter foreløpig.

Lykke til med dine multier når de kommer og fortell hvordan det går.
2nelise: Har du andre fisk med troffene dine?
Nei, mitt er et rent artskar. Kun tropheus bright red.
Da er Neo.multi 4stk. kommet i karet. + 8stk i yngelkaret
Foreløbig ser det ut til at det går fint.. Får vente og se.
Vet det er mange som vil ha rene artskar, ja er enig med den, men tropheus er jo ikke vant til å ha hele sjøen alene... He he. Får se etterhvert om det ikke går bra så prøver jeg ikke igjen. Men greit å vite. Har en bekjendt av med som har disse sammen med duboisi og det går bra, men der er troffene yngel...
syntes det er helt greit og ha andre typer fisker med troffene. så lenge de spiser grønnt for og de ikke er grise hissige med hverandre så er det ingen problem, eneste som jeg syntes er og ha flere troffe grupper i samme kar..

litt andre ting og se på blant troffene er fint da.. vi har hestenesser og noen rydde gutter/jenter (ancistuser) med våre troffer.
Valgets kvaler.

Detta med troffer er virkelig ikke lett. De skulle bare ha kommet i fem farger slik at vi som begynner med dem hadde hatt få muligheter...hehe.. neida.

Karet mitt går på innkjøring enda og nå nærmer det seg slutt. Jeg har foret litt oppi der og håper på snarlig nitritt..haha.

Ellers er bestillingen min på vei fra danmark. Gjett om jeg gleder meg. Bestillte 5 l Tropical malawi fakfor, 5 L Tropical super spirulina forte, 3 l Tropical tanganyika flakfor ( noe må sneglehuslekerene ha også) og en komodo grå innvendig bakgrunn til 180 literen. Snakk om service fra den butikken da. Han var utrolig hyggelig, svarte raskt og ordnet opp så varene ble sendt fort. Til tross for eventuell moms kommer jeg til å bruke den butikken igjen ja.

har rotet meg inn på dette nå jeg også.. Eller, holder på å planlegge..
Forelsket meg i Tropheus duboisi, å prøver å finne ut mest mulig om denne. Blir å ha rent artskar tror jeg, bortsett fra en malle eller to.

og en annen ting. Må man strippe en tyggende hunn, eller kan hun gå til hun spytter selv? Hva er fordel/bakdel med dette?
Velkommen inn i troffenes verden Linka. Jeg driver selv å setter opp et kar til disse og gleder meg til fiskene kommer.
BTW, må si jeg skvatt da jeg så nicket ditt. Før jeg for noen mnder siden byttet til Linda Kristin var mitt nick Linka. Gammelt kallenavn som slo sammen Linda og Kristin...hehe..

Lykke til med oppsett av kar til troffene dine.

Mvh Linda
Linda Kristin
Velkommen inn i troffenes verden Linka. Jeg driver selv å setter opp et kar til disse og gleder meg til fiskene kommer. BTW, må si jeg skvatt da jeg så nicket ditt. Før jeg for noen mnder siden byttet til Linda Kristin var mitt nick Linka. Gammelt kallenavn som slo sammen Linda og Kristin...hehe.. Lykke til med oppsett av kar til troffene dine. Mvh Linda


Hehe, ikke meningen å skremme noen..
Nicket er satt sammen av navnet mitt også

Skal undersøke i butikkene her om de har disse, å hvis ikke om de vil ta inn en gruppe for meg. Blir ikke å skje noe før til sommeren uansett.. Må vente på skattepengene
Hadde malawiciklider for noen år siden(golden og red zebra), er de veldig forskjellig i oppførsel fra disse?
Hvordan blir det ideelle oppsett for dem(stein/røtter ol)?
Liker de mye strøm i vannet?
sandbunn er selvsagt, men vil de rote såpass mye at det ikke er vits med noen planter? Eller er planter unødvendig?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap