Litt hjelp med fiskevalg (side 2)

Algeballer eller moseballer har jeg ikke vært borti før tror jeg; hva er det? (ikke det det høres ut som går jeg ut i fra.... )

Dersom jeg finner to stk av en algespiser (har egentlig ikke så lyst på reker, men dersom de ikke spiser eggene så kanskje), har 10 kardinaltetra og et par sommerfuglciklider; kan jeg regne 93 literen som full da?
jeg tenkte på ancistrus oppdrettsvariant, har en uvane av å tenke umiddelbart på den. De eneste mallene jeg mener å ha holdt med et ciklidepar var pleco eller hva den heter, om det er mange av den også, så sannsyneligvis den helt vanlige, og de rørte ihvertfall ikke eggene til sebraciklider, sebraciklidene prøvde forøvrig også å angripe hånda mi hver gang den var (en halvmeter) over akvariet, og ble generelt aggressiv hver gang jeg var nær.... den første og muligens andre gangen de la egg.. deretter så ble de roligere, poenget er at jeg ville tippet at om det er en eggtyv som ikke er farlig for foreldrene så vil de muligens lære å jage dem selv.

En 90 liter med 2 små ciklider og 10-15 kardinaltetra høres for meg ut som en fin kombinasjon, men personlig liker jeg å ha litt liv i bunnen også,(skrev tidligere i dag i en annen post at man kanskje heller burde se på hvor LITE fisk man kan ha i et akvarium heller enn hvor mye ) særlig siden de på bunnen ofte rydder opp avfall. Moseballer er akkurat det det høres ut som, en ball med mose. søk på forumet her. Selv synes jeg javamose eller gaffelmose eller begge er et fint tilskudd. Rekene vil pusse opp alt mulig i akvariet egentlig, hos meg er de veldig glad i et hjørne der strømmen peker.

Ciklider kan muligens spise reker.. om de får tak i dem, de er veldig raske.

Når det gjelder Ciklider som yngler så bør du også spørre deg om du faktisk ønsker at egg blir til yngel som blir til voksne ciklider, de må ha plass/omplassering.

Jeg syns også det høver bra med liv på bunnen også; i tidligere kar har jeg hatt kuhliåler, og da "flokken" var på 6-7 stykker dukket de opp om dagen også. Men 6-7 kuhliåler i dette akvariet blir vel mye, og dessuten husker jeg ikke hvordan de var i forhold til å "rydde opp" litt i karet. Men da hadde jeg en stor gibbiseps-malle og den gjorde nok den jobben.

Når det gjelder yngelen til sommerfuglciklidene hadde jeg tenkt å forhøre meg med dyrebutikken dersom jeg var så heldig at fiskene begynte å leke; og se om de kunne ta noe av "overskuddet". Men som du sier blir det jo fort mange når det først går bra....kanskje like greit å la naturen gå sin gang i selskapsakvariet? Og heller ha mange planter (det skal jo disse ha uansett), og satse på at noen få yngel redder seg i ny og ne?
Da kan jeg jo velge maller uten store problemer; mange aktuelle dersom en skal ha gode algespisere og ikke behøver å ta hensyn til om de spiser egg eller ei.
En liten ting til; kan jeg ha en kampfisk i dette karet; eventuellt et kampfisk-par? De andre fiskene jeg har tenkt på er kardinaltetraer (10 stk), et par sommerfuglciklider, og ei malle eller to. Karet er på 93 liter, og jeg hadde egentlig bestemt meg for å stoppe ved de jeg har regnet opp her.

Jeg veit det blir helt feil verdensdel i forhold til de andre fiskene, og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å holde meg til Sør/Mellom-Amerika. Men jeg får så vondt at kampfiskene hver gang jeg er i dyrebutikken; de holder dem i glass på under literen etter hva jeg kan se. Så jeg får i grunnen lyst til å ta med meg hele hurven (veit at det ikke går da, men kunne vært moro å "redda" et par....). Er det i det hele tatt lovlig å holde fisk på den måten; fins det ingen regler å holde seg til??



Jeg vet ikke om det er regler for det, hm? Jeg vet at i Amerika er det populært å ha Kampfisker i syltetøyglass og blomstervaser. grrrrrrr!!)=det irriterer meg (mye)!!
Vis det ikke er regler for det, så skulle det vært det!
Syltetøyglass ja; det var vel omtrent den størrelsen jeg så i dyrebutikken. Tre kampfisker etter hverandre på hylla; de sto stille i vannet i hvert sitt glass; snuta og halen var vel 5 mm fra glass på hver sin side av det. Helt tragisk. Enda verre var det at de hadde akvarier spesielt beregna på kampfisk så det ut til, i omtrent samme størrelsen. Så da ender de vel for godt i et ørlite kar. Men hvem er det som virkelig kan tro at en fisk kan trives på det arealet?? Det er jo helt vilt!

Passer kampfisk sammen med de fiskene jeg har valgt ut tror du/dere?
Passer kampfisk sammen med de fiskene jeg har valgt ut tror du/dere?
(kardinaltetra, sommerfuglciklide og maller)
Anistius erikke
Platy-fan
Hva med noen par med Sommerfuglciklider? Dem har kjempe pene farger, og dem føler seg tryggere med en stim med Tetraer som du skal ha. OBS!, husk at Ancistruser spiser egg!
ansistriuns spier ikke egg !!
Christoffer Helland
[QUOTE=Platy-fan]Hva med noen par med Sommerfuglciklider? Dem har kjempe pene farger, og dem føler seg tryggere med en stim med Tetraer som du skal ha. OBS!, husk at Ancistruser spiser egg!
ansistriuns spier ikke egg !!






Jo!, det gjør de!
hei, tenkte bare jeg ville skrive av min egen erfaring her

i min 240 liter har jeg bla

5 sommerfugler (2 hanner og 3 hunner) som skal parre ut
25 kardinaltetraer
10 pansermaller
2 L144

og jeg tror du skal bekymre deg mer for de notoriske eggtyvene forkledd som kardinaltetraer enn ancistrus ^^

Men sommerfugler er fantastiske foreldre og passer godt på men de trenger noen runder med øvelse. De trenger faktisk noen eggtyver for å passe på egga sine, jeg prøvde å ta ut alle trusler av karet og det endte med at foreldra "glemte" å passe på egga sine som endte i at egga mugna.

Men jeg har valgt pansermaller som bunnryddere da de er veldig mye mer underholdende og "synlige" enn kuhliål (har hatt dem også)
Har også en viftereke som tar seg av partikler i vannet og to L144 samt to sebrasnegler som tar seg av alger

når det er sagt så har jo jeg 240 liters kar så du må se ann hva du kan ha i en 93 liter. et par sommerfugler skal ha ca 50 cm langt territorium og en L144 trenger ca 50 cm for seg selv.

ang kampfisk vil jeg nok anbefale deg å ikke gjøre det da den faktisk er forferdelig territoriell og kan jage og stresse sommerfuglene (egen erfaring)

mitt valg av innbyggere var vannverdier, område og ikke minst aggresivitet nivå. alle fiskene jeg har valgt er rolig og karet er virkelig flott og harmonisk med masse planter som sommerfuglene svømmer imellom og corydorasen ligger under store blader eller vimser opp og ned langs glasset slik corydoras gjør.

sommerfugler er avhengig av et rolig, harmonisk kar dersom de skal trives og legge egg. mine ville ikke roe seg, jeg tok ut praktbotiaene (jada vet nå at de IKKE passer sammen) og uka etter lå det masse egg i karet

dette er ihvertfall min erfaring og anbefaling etter å ha prøvd utallige kombinasjoner av fisk. på profilen min ser du alle fiskene jeg har i karet hvis det kan være til hjelp^^
Takk for alle svar !

Jeg tror jeg kommer til å vente med kampfisk; som du sier Kaiamor så skaper de endel "styr" i karet. Og jeg vil jo at alle skal trives.

Det er en ting jeg har lurt litt på når det gjelder sommerfuglciklider. Jeg er blitt anbefalt å skaffe i alle fall 1 hann og to hunner, slik at et par kan danne seg. Men hva skal jeg gjøre med den hunnen som blir til overs? Jeg har prata med dyrebutikken, men de var lite interessert i å ta over hunnen etterpå; ciklider tok de ikke inn mange av uansett. Så hva gjør dere andre med den siste hunnen? Jeg har ikke noe annet akvarium å sette henne i...

Når det gjelder algespiser klarer jeg rett og slett ikke å bestemme meg...
tja det er jo et problem da... og det er slett ikke sikkert at du får et par i det hele tatt. jeg har som sagt 2+3 som enda ikke har paret opp etter halvannen måned men de svømmer fint rundt som en stor flokk sommerfugler. Men det er alltid en mulighet å sjekke her på akvaforum om det er noen her som er interessert. hvis ikke mine parrer opp er ihvertfall jeg nødt til å bytte fisker med noen ^^

Jeg anbefaler L144 hvis du vil ha farge. de er jo knall gule og flotte og blir 10 cm. jeg vet det står 120 l i databasen men vil tro det skulle gå bra i en 93 liter uten at jeg skal si det 100% sikkert, men med noen huler, røtter og planter tror jeg det skal gå bra
L144 var nydelig, virkelig en flott fisk!

Men jeg la merke til at ønskelig ph-verdi for L144 lå høyere enn det som var ideelt for kardinaltetra. Jeg veit ikke hvor mye dette har å si, men vil jo helst at det skal overlappe litt. Det er ikke en annen malle du kan anbefale med sterke farger...?

Problematikken med sommerfuglciklidene må jeg tygge på litt, jeg får lese litt mer rundt i fiskebasen å se om det er andre små fargerike ciklider som lettere danner par. Men har jo lyst på sommerfuglciklider da...

vel jeg har de sammen her og det virker som om alle stortrives og ikke minst vokser de og har kjempefine farger så jeg vil tro at det skulle gå bra.

men du vet, hvis du oppsøker akvarieklubber som holder auksjoner kan det godt være at du faller over et lekspar med sommerfuglciklider, bare hold øynene og ørene oppe^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap