- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Artemia: fra nyklekket til voksen?
Artemia: fra nyklekket til voksen?
Jeg skal prøve å holde artemia så lenge at den blir voksen og kan brukes som mat til annet enn yngel. Nå har jeg lest meg blå på diverse informasjon og i følge denne artikkelen feks ser det ut som det er litt mer prosjekt enn jeg tror jeg gidder -i det lange løp.
Så før jeg setter i gang tenkte jeg høre om det er noen som har gjort dette selv? Og som kanskje har funnet en måte som ikke er så veldig omfattende?
Selve klekkinga får jeg til, men videre...
Så før jeg setter i gang tenkte jeg høre om det er noen som har gjort dette selv? Og som kanskje har funnet en måte som ikke er så veldig omfattende?
Selve klekkinga får jeg til, men videre...
Postet 18.03.09 kl 16:17
Jeg har gjort det, og det er ikke veldig omfattende. Tror det spørs litt hvor næringsrike du vil ha dyra.
Jeg satte opp et 30-40L kar. Brukte skjellsand på bunnen, ganske bra med luft, ingen pumpe eller filter.
En stk varmekolbe og ca 22-24*C.
Jeg brukte salt beregnet på saltvannsakvarier, men mulig det går med vanlig jodfritt salt og?
Tok ca 3-500 nyklekkede artemia oppi her og tilsatte ørlite grann gjær. Slik at vannet ble litt uklart. Når vannet ble klart må det fores igjen.
Sålenge du forer og etterfyller fordampet vann med ferskvann vil de begynne å føde levende unger, så med litt arbeid har du en selvgående artemiakultur gående. De begynner ikke å legge egg før du lar vannet fordampe uten å etterfylle. Ved et visst saltinnhold vil de begynne å legge disse naupliene (det er jo egentelig ikke egg)
Dette er egentelig alt som skal til, men godt med lys anbefales slik at det kan bli litt naturlige svevealger, som de spiser i naturen.
Hvis du skal gjøre det virkelig profft må du dyrke frem grønne svevealger i tilegg, og fore artemiaen med dette.
Jeg satte opp et 30-40L kar. Brukte skjellsand på bunnen, ganske bra med luft, ingen pumpe eller filter.
En stk varmekolbe og ca 22-24*C.
Jeg brukte salt beregnet på saltvannsakvarier, men mulig det går med vanlig jodfritt salt og?
Tok ca 3-500 nyklekkede artemia oppi her og tilsatte ørlite grann gjær. Slik at vannet ble litt uklart. Når vannet ble klart må det fores igjen.
Sålenge du forer og etterfyller fordampet vann med ferskvann vil de begynne å føde levende unger, så med litt arbeid har du en selvgående artemiakultur gående. De begynner ikke å legge egg før du lar vannet fordampe uten å etterfylle. Ved et visst saltinnhold vil de begynne å legge disse naupliene (det er jo egentelig ikke egg)
Dette er egentelig alt som skal til, men godt med lys anbefales slik at det kan bli litt naturlige svevealger, som de spiser i naturen.
Hvis du skal gjøre det virkelig profft må du dyrke frem grønne svevealger i tilegg, og fore artemiaen med dette.
Postet 18.03.09 kl 16:47
Jeg følger med videre her i denne tråden.
Jeg tror du kan finne ut mye på saltvannsforum.no.
De krever registrering for å kunne søke, men lette litt i forumet og så henvisninger til at de hadde flere tråder om voksen artemia. Så registrer deg der, så får du sikkert mye hjelp fra saltvannsfolket. Men hold oss gjerne oppdatert her i denne tråden.
Jeg tør ikke begynne å lese saltvannforum før etter sommeren, tidligst...
Oops: FiskeArne hadde peil ja....
Jeg tror du kan finne ut mye på saltvannsforum.no.
De krever registrering for å kunne søke, men lette litt i forumet og så henvisninger til at de hadde flere tråder om voksen artemia. Så registrer deg der, så får du sikkert mye hjelp fra saltvannsfolket. Men hold oss gjerne oppdatert her i denne tråden.
Jeg tør ikke begynne å lese saltvannforum før etter sommeren, tidligst...
Oops: FiskeArne hadde peil ja....
Postet 18.03.09 kl 16:58
Endret: 18.03.09 kl 17:00
Her er en artikkel som heter Growing Adult Brine Shrimp.
Artemiaen kan bli voksen på så kort tid som 8 dager, og de kan leve så lenge som ca 3 måneder.
I linken ovenfor står det følgende om fôring av artemiaen:
"brine shrimp are not hard to feed. They accept most food they can filter out of the water as long as it's not too big and doesn't dissolve in water."
Et par fôringsforslag er kokt eggeplomme og gjær.
De er veldig glade i mikroalger, som kan kjøpes tror jeg. Er ikke det det samme som det vi i et akvarium ville kalle "grønt vann"?
Det burde jo bety at man kan dyrke maten deres i form av alger selv...? Eller er jeg helt på jordet
PS!
Her var en morsom artikkel med en ny vri.
Har man plass i hagen eller på terrassen, kan man faktisk dyrke frem artemia i en stor plastbalje ute om sommeren! Solen vil hjelpe til og danne alger de kan leve av i vannet, og det blir mindre søl med saltvann inne.
Artemiaen kan bli voksen på så kort tid som 8 dager, og de kan leve så lenge som ca 3 måneder.
I linken ovenfor står det følgende om fôring av artemiaen:
"brine shrimp are not hard to feed. They accept most food they can filter out of the water as long as it's not too big and doesn't dissolve in water."
Et par fôringsforslag er kokt eggeplomme og gjær.
De er veldig glade i mikroalger, som kan kjøpes tror jeg. Er ikke det det samme som det vi i et akvarium ville kalle "grønt vann"?
Det burde jo bety at man kan dyrke maten deres i form av alger selv...? Eller er jeg helt på jordet
PS!
Her var en morsom artikkel med en ny vri.
Har man plass i hagen eller på terrassen, kan man faktisk dyrke frem artemia i en stor plastbalje ute om sommeren! Solen vil hjelpe til og danne alger de kan leve av i vannet, og det blir mindre søl med saltvann inne.
Postet 18.03.09 kl 17:08
Endret: 18.03.09 kl 17:14
mona oHer er en artikkel som heter [URLBLOCK1]. Artemiaen kan bli voksen på så kort tid som 8 dager, og de kan leve så lenge som ca 3 måneder. I linken ovenfor står det følgende om fôring av artemiaen: "brine shrimp are not hard to feed. They accept most food they can filter out of the water as long as it's not too big and doesn't dissolve in water." Et par fôringsforslag er kokt eggeplomme og gjær. De er veldig glade i mikroalger, som kan kjøpes tror jeg. Er ikke det det samme som det vi i et akvarium ville kalle "grønt vann"? Det burde jo bety at man kan [I]dyrke maten[/I] deres i form av alger selv...? Eller er jeg helt på jordet:) PS! Her var [URLBLOCK2]. Har man plass i hagen eller på terrassen, kan man faktisk dyrke frem artemia i en stor plastbalje ute om sommeren! Solen vil hjelpe til og danne alger de kan leve av i vannet, og det blir mindre søl med saltvann inne.
Har lest raskt gjennom artikkelen, og jeg fant ikke noe om alger som dyrkes der? Det å dyrke frem alger i samme kar som artemia har jeg ikke tro på som metode. Hvis man vil fore artemia på grønnt vann må dette dyrkes frem separat. Den foringsmetoden som står der hørtes imidlertid fornuftig ut.
En blanding av gjær, eggeplomme og grønne erter kjøres i en hurtigmikser og gis som fòr. Vær forsiktig så du ikke overforer med dette er mitt råd
Postet 18.03.09 kl 18:32
Takk dere! Her var det jo mange gode tips
Fiske Arne, du fikk det til å virke mye enklere nå, jeg ble litt "tafatt" av alt jeg leste på nett.. Men du skriver bra med luft, ingen pumpe eller filter men du mener vel at jeg må ha en luftpumpe? bra med luft ?
Hvorfor finnes det ikke stillegående luftpumper??? jeg har da tenkt å sette karet i en hylle nærme vindu, utnytte vårsola for å framkalle svevealger. Gjær og eggeplomme var heller ikke dumt.
jeg skal fortelle hvordan det går når jeg får klekket nye igjen
Fiske Arne, du fikk det til å virke mye enklere nå, jeg ble litt "tafatt" av alt jeg leste på nett.. Men du skriver bra med luft, ingen pumpe eller filter men du mener vel at jeg må ha en luftpumpe? bra med luft ?
Hvorfor finnes det ikke stillegående luftpumper??? jeg har da tenkt å sette karet i en hylle nærme vindu, utnytte vårsola for å framkalle svevealger. Gjær og eggeplomme var heller ikke dumt.
jeg skal fortelle hvordan det går når jeg får klekket nye igjen
Postet 18.03.09 kl 19:46
Postet 18.03.09 kl 19:55
Postet 18.03.09 kl 19:56
Ja det er sant Elin, boblene lager lyd! Men duringa av pumpa og boblinga sammen gir en så fantastisk fin lyd -not.. Jeg har en ganske ny Rena pumpe, vet ikke om den er veldig bråkete i forhold til andre. Kjøpte den som stillegående, men vet jo at luftpumper bråker så nøyde meg med det.
Hvis jeg setter på en ekstra lang luftslange kan jeg få puttet selveste pumpa i et skap. Det hjelper mye
Hvis jeg setter på en ekstra lang luftslange kan jeg få puttet selveste pumpa i et skap. Det hjelper mye
Postet 18.03.09 kl 20:06