Ok med mer enn 12 timers lys?

Jeg har både kirsebærreker og eplesnegler så karet mitt er så og si rensket for alt som heter alger.

Jeg har hørt at plantene ikke har noe nytte av noe særlig mer enn en 10-12 timers "dag", og at flere timer kan føre til mer algevekst. Jeg kunne trenge litt mer alger, så skader det på noen som helst måte om jeg har på lyset i feks 14-15 timer? Noen andre tips for å få litt mer alger som de kan spise? Sol-/dagslys er uaktuelt siden akvariet står innerst i rommet...
Min erfaring med dette er vel egetlig helt ok
Merket ikke så mye forskjell på algevekst og oppførsel på fisk/rekene.
Men flyteplantene mine begynne å bli litt tørre og brune ettervært med for mye lys. Men nå hører det med til sannheten at jeg hadde utrolig mye flyteplanter og andre planter ..

Men 12 timers lys er jo ideelt
et par timer ekstra skader nok ikke såsant du ikke har ømfintlige planter nei, jeg har 12-13 timer satt på timern min,(takk for tipset på den hehe), ser nesten ikke spor etter alger, og flyteplantene mine ser forøvrig fine ut, Samlern her selger bra varer
-bare litt grønske som har grodd i silikonen i hjørnet strømmen vender mot, rekene plukket bort det de fikk tak i der også.

Forøvrig så er ikke de fleste alger noe farlig heller, så om det skulle plutselig eksplodere ut litt alger så plager det ikke dyrene.

Jeg lurer dog på om ALLE planter bare har fotosyntese sånn ca 12 timer.. høres veldig generelt ut for min del, men hadde vel ikke vært ulogisk om det var sånn heller.
Tenyrafar
Jeg lurer dog på om ALLE planter bare har fotosyntese sånn ca 12 timer.. høres veldig generelt ut for min del, men hadde vel ikke vært ulogisk om det var sånn heller.

Har en mistanke om at det gjelder mest for alle tropiske planter.

Utenfor polarsirklene må det jo være en fordel, også for "høyerestående" planter, å kunne utnytte mer enn 12 timer lys i døgnet.
Kampfisk
[QUOTE=Tenyrafar]Jeg lurer dog på om ALLE planter bare har fotosyntese sånn ca 12 timer.. høres veldig generelt ut for min del, men hadde vel ikke vært ulogisk om det var sånn heller.

Har en mistanke om at det gjelder mest for alle tropiske planter.

Utenfor polarsirklene må det jo være en fordel, også for "høyerestående" planter, å kunne utnytte mer enn 12 timer lys i døgnet.

Tenkte jeg også på. I Tromsø der jeg kommer fra er feks jordbær, gulrot, nepe og sånt "mye" søtere enn her på østlandet. Jeg tror det har med lysmengde å gjøre og at de derfor blir søtere, noe som må bety at de nyttegjør seg av lengre lystid. (det er jo kaldere der også, så kan selvfølgelig være det istedet, he he...)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap