Taina's akvarieverden

Nå har jeg endelig bestemt meg for å prøve å lage en liten akvarieblogg her. Hvor ofte den blir oppdatert vil vel variere..

Hvordan man starter en slik tråd veit jeg ikke. Orker ikke ta alt fra start heller... Derfor begynner jeg med slik det er nå + litt tilbakeblikk.

For tida har vi ca 20 akvarier i bruk.
660liter i stua, 110 liter på do/stellerom, og et rom i kjelleren hvor vi har presset inn en reol med 15stk 60litere. En 250liter og et x-antall 20-30 litere (hvor mange avhenger litt av hva vi har yngel på - og hvor mange)

Skal få satt inn noen bilder. (hvis jeg klarer) Det blir nok først litt "gamle" bilder, så nyere etterhvert
Dette er noen bilder fra 660literen slik den var. Det har nettopp blitt mata så vannet er litt uklart... coryene har virvlet opp. I går kveld gjorde vi veldig om der. Som dere kan se på bildene er det veldig tomt der. Hadde nemlig noen fisker som spiste nesten alt vi hadde av planter der.
Men nå blir det forhåpentligvis bedre
Kommer bilder av hvordan karet er nå seinere.

disse bor også i 660literen, og ingen får ta maten fra dem, det er helt sikkert!!!
Vanligvis er jeg ikke for så mye kunstig i akvariene. Men denne krokodillen har fått plass i 110 literen på do til glede for små akvarister.
I gapet ser dere en corydoras weitzmani.

synes krokodilla har blitt litt kul med buskete algeøyebryn, hehe..
Her er det ei som er hardt angrepet av litersyken forstår jeg. 20 kar!
Du må være en meget travel dame.

Kunstige pyntegjenstander ja. Krokodillehodet er tøft det.
Er ikke selv begeistret for slike ting. Men. Jeg har en ubåt i 720 literen - for det ønsket min mann.

mvh
Tøff reke!
Og det å ha kunstig innredning er jo så mangt. Kroko`n ser jo passelig ekte ut.
Vi har fått frittsvømmende ciklideyngel nå. Og det er veldig annnerledes enn andre yngel vi har hatt. Det er blå acara. Nydelige fisker! Det er så flott å se på de STORE foreldrene og de små barna svømme sammen

Det begynte med at vi skulle kjøpe noen praktbotiar til 660literen,men så ville han vi kjøpte av kvitte seg med mere fisk. Så da hadde vi plutselig 12 blå acara også.

Vi kjente ikke så godt til denne fisken fra før,så vi lot den gå i 250literen mens vi gransket adferd om vi skulle putte den i 660literen.
De var jo så snille alle sammen.Ikke gravde de,og ikke plaga de hverandre eller annen fisk. Og kjempefine!

Vi bestemte oss for at vi skulle putte en del av dem i 66oliteren. Men før vi rakk det så vi en dag at to stk hadde skiftet farge. Fra blå til nesten lilla, og med mørke striper. Så de jagde bort de andre. Og på veggen til en skiferhule var det en haug med egg som de sto å vokta.

Nå var det om og gjøre å få ut de andre fiskene. De eneste som fikk bli igjen hos acara paret var ancistrus og corydoras.
De fire minste putta vi i 660literen. De 6 andre putta vi i en sammen i et annet kar.
Grunnen til at vi gjorde det på denne måten var vi var redd for å evt skille par. Disse fiskene er monogame og det ville vært fælt å skilt dem.

Etter 2 dager i det andre karet hadde enda et par lagdt egg!!!
Så da måtte vi flytte de 4 andre. Disse blei tatt med på auksjon og solgt. Så nå har vi 2par, 4 ungdommer og en haug med små yngel!!!!

Morro!
Mater dem med avskalla artemia, og det ser ut tilå funke.
Hadde egentlig ikke tro på at det skulle bli noe, siden forrige eier ikke hadde fått yngel på disse. Men det ser lovende ut!
Så får vi se hvor mange som vokser opp!
at jeg ikke "visste om" denne flotte fisken før skjønner jeg ikke!

Her er noen bilder som er tatt av de blå acarane før eggleggingen, da alle gikk sammen. Bildene er fryktelig uklare + grumsete vann etter mating og vannbytte... men,men..

Hei og velkommen med ny akvarietråd
Skal bli spennende å se hva som foregår i dine akvarium,ser du har fått lagt inn mange spennende bilder allerede.

Lykke til med yngelen av blå acara!
Gratulerer med tråden, her skal jeg følge med.
Hva heter de rekene som du har ?
Hvilken fisk bør en ha sammen med disse?

20 kar, hadde vært morro med noen bilder?
De rekene er indiske kloreker. De bør ikke gå med små fisk og yngel som svømmer nær bunn da de kan fange dem og ete dem.
Vi har dem i 66oliteren våres. Der går de med div C og L-maller, blå gurami, perlegurami, rødmunnstetra, blå acara, keiser tetra, tigerbarbe, gullbarbe, sølvhai, praktbotia, pakistanbotia, SAE, rødkurvciklide.. det er det jeg kom på..
De går godt overens med fiskene. De blir respektert for å si det sånn, hehe..

Ja,bilder kommer etterhvert.
Men jeg kommer alltid på å ta bilder etter vannbytte eller foring.. og da blir de ofte fulle av grums. Men det får være. Er litt treig med å få bildene inn på data'n også. Men skal prøve å skjerpe meg
Gleder meg til bilder, slike reker kunne jeg ha tenkt meg.
Hadde passet bra i karet som jeg skal ha maller.
Idag har jeg flyttet hundre 2ukers gamle corydoras aeneus yngel over i en 60liter som vi klarte å få ledig i går. Da vi var nede i i den lokale dyrebutikken og leverte en del fisk.
Så nå er yngeltanken de gikk i ledig. Har tenkt å flytte å flytte noen andre cory yngel dit nå. De er ikke så mange. Men bare 2-3 dager gamle,så jeg tenkte å bruke et par dager på prosessen.
Åssen cory yngel det er gjenstår å se. Skjønner egentlig ingenting av hva det er.

Skal prøve å forklare, så kanskje noen kan hjelpe meg. Eggene blei plutselig observert i 250literen. De hang på glasset på samme måte som aeneus egg,men de 5 små aeneusene som er i karet er bare 2 cm, så jeg kan ikke fatte at det er dem?
Det er også 5 paleatus i karet, men jeg synes å huske at deres egg og yngler er større enn aeneus sine? Men jeg kan huske feil. Paleatusene er nok kjønnsmodne i forhold til størrelse.
Vi har også noen andre arter i karet, sånne som klarte å snike seg unna da vi flyttet vennene deres til andre kar.
Dette er 1barbatus han, 2 weitsmani og 2 davidsansi.

Eggene har da klekt, og ynglene er bittebittesmå. Mindre enn aeneus-yngel! Og de har blitt helt svarte!!! Så jeg skjønner INGENTING!
Noen som har en formening om hva dette kan være?
Skrekk og gru hva som møtte meg igår da jeg skulle sjekke til de 100 cory ynglene jeg flytta!!!! Halvparten - ja 50stk lå og fløt i vannskorpa! Fikk sjokk, skjønnte ingenting jeg. Hadde brukt flere timer på tilvenning, vannhøyden var den samme de var vant til. Karet var innkjørt for det hadde vært andre fisk i karet, og jeg hadde målt nitritt og ph før jeg flytta fisken -og alt var bra.

Men her var det tydeligvis noe alvorlig galt!!!
Tok en ny nitritt-test - blodrød. i all verden, hadde ikke mata de etter jeg flytta dem engang! (De fikk mat rett før flytting)
Men så kom jeg til å tenke på rota jeg hadde hatt oppi.Det måtte være den. Har hatt den i andre kar før,men jeg hadde ikke skylt den og kanskje den var full av døde rotnende ting...?
Tok den ut, og fiska alle de "døde" flytende ynglene ut og putta de i en plastbeholder.
Tenkte at jeg fikk prøve sjokkbehandling (!) med masse friskt vann. Øste på med nytt vann og ganske raskt begynte noen av dem å våkne til liv. Jippi! Jeg begynte å ane håp!

De 50 som var igjen i karet var rimelig slappe de også. Jeg startet med å bytte ut halvparten av vannet. Og jeg som er høygravid og med bekkenløsning var ikke det så enkelt skal jeg si dere. Og selvfølgelig er dette karet nederst i reolen innert i et hjørne...
Byttet en bøtte også seinere på dagen.
Idag er nitritten knall gul
Og jeg ser ingen døde idag.
Skal fortsette å ta test i noen dager fremover.

Av de jeg ga sjokkbehandling våknet over halvparten til live igjen. De har nå fått komme tilbake til vennene sine. Så alt ialt mistet vi ikke sååå mye yngel som jeg først trodde. Bare 15stk tror jeg.

Nå leker aeneusene ofte,så det ville ikke vært noen sak å få nye. Men jeg tenkte på de stakkars små som blei flyttet fra sitt trygge miljø og til dette forferdelige karet. Og jeg som bare skulle være snill å gi dem større plass...
Godt jobba, det var flott at du klarte å redde så mange.
Når du kjører sjokkbehandling, er det temperert vann eller bare kaldt ?
Det var vel ganske kaldt... men det hadde heldigvis stått i bøttene litt så det hadde temperert seg litt. Vi har brønnvann så rett fra krana ville kanskje gitt litt vel sjokk. Tipper det var rundt 15grader...

Veit ikke om det er å anbefale,men det funket iallefall. Jeg tenkte at det vare eneste muligheten å redde de. Det funker av og til på mennesker så hvorfor ikke fisk

Mulig at det vil skje noen ettervirkninger, får bare følge ekstra godt med i dagene som kommer.
Nå skal jeg prøve å legge ut litt større bilde..
Blå acara som vokter egg

[External Image]
Her har jeg byttet vann og tilsatt masse kalk da ph var skrekkelig lav i dette karet. Ser nesten trolsk ut...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilder fra 660literen etter omgjøring i karet:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er en av fineste L-mallene som finnes! L075

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap