Velkommen til min akvarieverden :-) (side 27)

Er med å bidrar noe til Drammen akvarieklubb sin oppdrettskampanje.
Her er noen yngler av apistogramma eutonus som skal registreres.
Det er et kull på F1 ,etter viltfangede foreldre fra rio Huallaga

Først eonus mamma,eggene vises på huleveggen som små røde kuler:
[External Image]

Yngel:
[External Image]

Yngel.Litt alger når det er yngler i karret,ønsker ikke å forstyrre de unødvendig
[External Image]
I dag skal min L060 hypostomus få lov til å komme til et mega akvarium og få svømme fritt rundt der.
Fisken er nå ca 25 cm og det virker som den har sluttet å vokse,men det kan være grunnet akvariumet.De tilpasser seg plassen de bor på til en viss grad,men det er ikke dermed sagt at den trives.
I denne fisken bor det mye muskler,og de er der for å brukes.
25000 deilige liter å svømme på, min L060-malle kom i dag til en ny tilværelse der hun får lov til å svømme og svømme og svømme.
Og ja,spise litt alger også :o)
TAM Liertoppen sa ja til å ta imot fisken,og det er jeg glad for.For den blomstret virkelig opp der den svømte rundt i dette megastore karret de har der,den ble enda lysere i fargen enn vanlig nesten lysegul/lysegrønn over det hele.
Hadde fisken kunne smile,så hadde den smilt fra øre til øre :o)

[External Image]


[External Image]
Ancistrus green spot VF:

[External Image]


[External Image]
Da var det på tide å skrive noe her i tråden min,det begynner å bli en stund siden nå.

Var på ferie i to uker,og alle karrene fikk vannbytter jevnlig frem til feriestart og alle pumpene ble gjort rene for smuss og skitt.
Alt lå til rette for fiskene,men underveis ble det dessverre for varmt i kjelleren.
Resultatet ble at jeg mistet en del fisk,de karrene som har vært øverst har hatt mest frafall.
Plantene tålte ikke varmen,de råtnet .Dette ga nitritt,og som kjent gift for fiskene...

Men nå er vi på skinner igjen :o)


Hentet i går to grupper med corryer,en gruppe cw23 og en med green lazer.
Har lenge hatt lyst på de grønne,men slo først til nå..

Ellers så har pallettene fått eget karr,de har stadig hatt yngel men med sultne naboer er det ingen som vokser opp.Det blir det slutt på nå :o)
Pappaen er et vidunder på 6-7 cm,virkelig flott å se på.

Legger ved noen bilder som egentlig skulle vært ute til sommeren.Uansett her er de:

[External Image] corryer

[External Image] bettae-yngel

[External Image] Sphaerichtys acrostoma

Alle disse klarte seg i ferien :o)

[External Image] Dvergmunnruger

[External Image] c125 aspidoras

[External Image] epiplatys

C125
Hvordan går det med dine C125? Har du hatt noen egglegginger og har du dem i artskar? Her legger de egg over en lav sko som det heter og er glad det er slik. Mistet alle ynglene jeg hadde med inn her etter flyttingen da jeg brukte ei bøtte som jeg ikke skulle bruke til vann byttene. Dvs at jeg brukte ei nyinnkjøpt bøtte som guttungen hadde vasket bilen med..... Han visste jo at jeg skulle ha de til vannbytter men men. Det har vært mye egg, opptil 65 egg av gangen her på disse. Har sikkert nær 80-100 nye yngel nå. For første gang har jeg oppdaget hvite og ubefruktede egg!!!! En som ikke har styr på sine potensproblemer mon tro, Hehe. Erfaringer ellers med disse hos deg?

Klemz og velkommen "hjem igjen".
Hei på du og gratulerer med nytt hjem og ny start i ditt akvarierom :o)
Har jo fulgt med,selv om jeg har vært i feriemodus..

C125 ja,artige små krabater de der.
Har de ikke i artskar her,de går sammen med en gjeng pyrulina zigzag.(kanskje ikke riktig stavet)
men utover høsten skal jeg prøve å tynne ut litt med antall arter.Kanskje jeg får oppdrett på begge artene da?
Vet ikke om jeg klarer å tynne ut,men tiden vil vise.
I dag kom 7 brochis splendens i hus.
Nydelige når de farget ut i karret.Egentlig ganske blasse der de gikk i butikk-karret.
Nå har de fått en nydelig grønn farge,og vimser opp og ned langs glass ruten

Ellers søker mine to sølvhaier etter større hjem,da de ikke kunne ta de imot på Liertoppen.Tenkte storkarret der hadde vært toppers på sine 25000 liter,men de hadde problemer med karret så de tok ikke imot fisker nå.
Lurer på hvordan det går med L060 som jeg sendte opp dit før ferien...?
Melanochromis auratus 12 stykker
Nå har corydoras metae gruppa fått eget artskarr.Satser på at de kommer til å legge drøssevis med egg her nå...

Ellers ser det ut til jeg fortsatt har et lekspar med L144 her. Jippi Det hadde vært moro å få til yngel igjen.Jeg har hatt en voksen hann hele tiden,pluss to andre småttinger.Den ene fikk barter ganske tidlig,så det var tydelig en hann.Trodde den siste også var en hann,men mye tyder på dette er ei jente med litt barter.Den største hannen en helt rød i nakken og prøver å sjekke opp henne.

Har hentet meg en gruppe med nesten voksne Melanochromis auratuser.
En fargerik malawi,som er en munnrugende art.
Ble en liten omvisning i undervanns-verden der melanochromisene bodde også, takk for titten
Isj,nå har lyset gått på 250 literen i stua.Det er et dobbelt armatur effektline T5 lys. 39 watt er det vel også om jeg husker riktig.
Det som er så dumt med dette armaturet,er at ryker først det ene lysrøret så må begge lysrørene byttes.En liten formue hver gang..
Har disse armaturene i reolen med 3x160 litere,og det samme skjer der også.Ryker ett i armaturet,så må begge lysrørene byttes.

Leve tiden på T5 lysrør er betydelig lengre en T8 rør står det i reklamen,men her hos meg lever faktisk T8 lysrørene mye lengre.Altså helt motsatt

Får vel tråkle meg ned i kjelleren og fiske frem et par nye lysrør.Og bestille nye i påvente at noen nye ryker.
Har samme erfaring som deg ang T5 rørene.
De varer kortere og er dyrere. Men godt lys gir de i allefall

Er mer fornøyd med T5-rørene når det gjelder plantevekst i karrene,det blir også et annet lys i selve karret.Så jeg er enig med deg Kjetil,godt lys gir de når de lyser

Begynte å regne på prisen på disse,og det er ikke hyggelig lesning nei.
Fra Webzoo koster T5 planterør kr.243.60.-
For to stykker koster dette kr.487.20.- og frakt tilkommer selvsagt her.Så er det bare å gange videre når det gjeder antall lysrør...Ryker alle på ett år,vil de koste meg rundt 2000.- kroner å bytte ut disse.(stuekarret+reol med 3x160)


11.august: Lysrør byttet i karret på stua,håper det er lenge til neste gang de må byttes.Krysser fingre og tær
Denne uken har mine vf sphaerichtys acrostoma fått eget artskarr.Har tenkt på det lenge,men som vanlig TTT (Ting Tar Tid)
Men som sagt de fikk et nytt hjem alene,og jeg hadde masse eikeblader oppi.
Tror de trives,men problemet er jo at jeg aldri ser dem.En kjapp manøver over bladene når de får myggiser,men det er alt...
Hadde en ordentlig rufs på akvarierommet i går,mye vannbytter og litt ekstra stell.
Sånn er det hver gang jeg skal på ferie,eller skal være borte noen dager. De får jevnlig stell ellers også,bare så det er sagt

Skal trekke visdomstann i dag,så regner ikke med at jeg orker å stå bøyd over karrene sånn med den gang..Men aldri si aldri

I'll be back !!

EDIT: Jippi,slapp unna med skrekken denne gang...Men kanskje en gang i fremtiden må nok visdomstanna ofres....





Haletippen til den ene L-107 :

[External Image]
frosken
[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12970_100730211543_3.jpg[/IMG] Sphaerichtys acrostoma


Tror jeg aldri har vært innom tråden din men måtte innom en kjapp tur nå siden du hadde titta på annonsen min med Sphaerichtys vaillanti
Også ser jeg at du har jo S. acrostoma! Den ligner nok en del i oppførsel og krav til vann. Så får du til dem får du til vaillantiene også

For å si det sånn, jeg håper du finner ut at du har lyst på vaillantiene
Hei Lisbeth

Jeg så videoen din av det lekende parret med vaillanti for en stund tilbake,og var utrolig fasinert av både leken og leksdrakten til fiskene.
Leste ikke overskriften på annonsen din nøye nok i dag,beklager det..

Ja jeg har Sphaerichtys her fra før.Fant de nede hos Dahls for en stund tilbake.De er dessverre litt sky.

Det hadde vært flott å kunne prøve vaillantiene her,så hvis du sender meg en mail tar vi det derfra

Herr og fru vaillanti har nå flyttet fra Lisbeth og hit til Solbergelva.
Utrolig flotte fisker,her er en flott video av ekteparet som er tatt av Lisbeth når de bodde hos henne.
Håper å få de i leksdrakt her,det hadde vært vært topp! Skal holde dere oppdatert



Ellers så har de to sølvhaier mine fått nytt hjem i dag,Tam liertoppen kunne ta de imot allikevel .De ble fisket opp fra stuekarret og kjørt opp til sitt nye hjem på 25000 liter nå i kveld
L060 malla var der enda,og den hadde blir stoooor(rettere sagt mye bredere,ikke så mye lengre)....Den har vært der siden i våres engang,husker ikke helt når den flyttet.

Når fisker får det for trangt,synes jeg det er greit at fiskene får større tumleplass.
Noe rart skjedde med kysseguramiene.Etter at haiene ble flyttet så har de begynt å kysse hverandre i kveld.Akkurat som om haiene forstyrret de så mye ay de ikke var så opptatt med hverandre.Har tre kysseguramier her nå. Suss,suss

Stuekarret ja,det har blitt stuas stolthet.Skal prøve å få oppdatert med bilder snart,det har jeg hatt planer om helt siden i sommer når karret ble hentet hos Bettina.
Note to self:
2 hanner + 1 hun voksne vf. P. salvatoris
Håper du vil like disse sjokoladene nå da

Jeg må få tatt meg en tur til tam Lier, se på monsterkaret. Er karet noe særlig pent innredet? Syns de få store butikk-karene jeg har sett er grusomt kjedelig innredet..

Kyssegurami? Ja de blir jo svære de også. Kanskje du må gi dem til tam etterhvert også hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap