Velkommen til min akvarieverden :-) (side 30)

Dagens bilde av mr.vaillanti :

[External Image]
Han er helt klart ferdig med å tygge, svelget eggene som vanlig han

Her er en videosnutt fra når han tygde første gang. Sånn skal haka se ut når det er egg inni der

<embed src="http://www.youtube.com/v/d6jZgKlUATk?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Isj,det var dumt.
Ser tydelig forskjell på haka hans ja når jeg sammenligner med videosnutten din..

Vært på handletur i dag,zoobutikken på CC i Drammen var målet.
Har tittet på nettsider,og fant ut at på CC hadde de corydoras sterbai.Kjøpte en liten gruppe,så nå er det å starte på nytt på en måte.Det tar litt tid før disse er like store som de jeg hadde her.
Kun en sterbai overlevde tørken,opprinnelig var det to.En døde etter noen dager,den fikk en stor rund og rød flekk over ryggen-den var nok mer skadet enn jeg var klar over.
Fikk tak i en gruppe med betta simplex i samme butikken,kunne ikke la de gå fra meg.Hadde noen få her,og ville øke gruppen.Litt overrasket over at de var til salgs på denne siden av Oslo-fjorden ..

Legger ved noen bilder fra karrene mine:

Victoriaciklide,hann:
[External Image]
Pyrrhulina zigzag
[External Image]
Sneglehusleker:
[External Image]
Nitritt-testen jeg kjøpte på butikken var brukt og manglet bruksanvisning..
Noen som vet hvor mange dråper jeg skal bruke av flaske 1 og av flaske 2,på 5 ml vann??
Hvis det er JBLs test, skal du bruke 5 dråper av hver på 5 ml vann. Ristes mellom hver tilsetting og så vente 3 minutter før du leser av resultatet.
Thx

Ja det er jbl sin test.Da skal jeg teste karrene utover kvelden
Nå er det snart medlemsmøte i Drammen akvarieklubb ,og har pakket ned noe fisk og planter for kveldens auksjon.Men,det er alltid slik at jeg også kommer hjem med poser..
Nå er jeg innom basen her for å finne ut av plantenavn og vitenskapelige navn på fisk.Kjekt for ny eier å vite hva som er i posen man har med hjem :o)

Gikk gjennom skjema for breddeoppdrett,og det viser seg at jeg allerede i 2008 hadde oppdrett på minst 5 arter.Leverer det på klubben i dag,så får vi se hva som skjer.

Ha en trivelig kveld alle sammen,det vet jeg at jeg kommer til å få :o)
Gruppen med epiplatys dageti monroviae ble med på auksjonen i dag,og kom til en medakvarist som vil ta godt vare på dem.Det kom til mange småttinger mens gruppen med killiene bodde her,med mye planter og gjemmesteder så var det alltid noen få yngel som overlevde.Gøy med oppdrett som går av seg selv
Hun hadde med Utstillingsguppy - Blond bunt undersverd som ble med hjem hit.Flotte fisker :o)

Ny gruppe med coryer er ihus,corydoras incoliana.Blir spennende å se om jeg får til disse.
Hurra,L 144 hannen ligger og vifter på en mengde egg i hula si
Nå er det lenge siden sist det var yngel,og jeg gleder meg masse til at pappaen slipper disse ut i 160 literen.
Byttet min Panaque mot to voksne L144 jenter,og i dag hadde den ene av disse vært på besøk i hula.
Har kjøpt flere yngel av L144,men disse har nok vært for små ved kjøp og det har ikke gått greit.Målet var jo å få et leksparr,og nå har jeg to leksparr da jeg hadde to hanner her fra før.


Har mått mørkelegge stuekarret,der det akkurat nå går to VF peru scalarer og noe annen fisk.
Satt på lyset nå og måtte løpe og hente kameraet.Sjekk ut bildet under folkens,disse scalarene hadde en unik fargeprakt med rød-fargede finner.

Sjekk dette bildet av den ene :

[External Image]
Scalare parret,kjønn ukjent:

[External Image]




[External Image]
Hurra,L 144 hannen ligger og vifter på en mengde egg i hula si
Nå er det lenge siden sist det var yngel,og jeg gleder meg masse til at pappaen slipper disse ut i 160 literen.




Hurra og hele Solbergelva reiser seg! Frosken, frosken, frosken............ Hurra !!!!
Ja, så det var deg jeg hørte juble helt ned til Aass bryggeri? Der har vi det. Et tre ganger rungende HURRA!!! Vi har en fantastisk hobby kjære venn. Scalarene var jo flotte, og litt av en farge prakt. Skjønner du er stolt trine. GRATTIS ;- =)
Ja et lite gledesrop ble det her,ikke meningen å forstyrre dere i jobben

L-144 hannen er en tålmodig pappa,nå har eggene klekket og det er mange små haler som passes godt på innerst i hula.
Regner med at i slutten av neste uke så slippes de ut i den store verden,når plommesekken er borte .

Har hatt plunder med trivsel i en del karr her nå(dette var også sist høst),og mistet noen corryer og andre fisker underveis uten grunn.Ingen synlige sykdommer,men de har vært blasse og gjemt seg bort.
Når tilogmed endlers guppy mistrives,da er det grunn til å rive seg i håret.

Ser ut til at jeg nå har funnet ut hvorfor det har vært så lav trivselsfaktor i karrene.
Jeg lagrer vann over natten,så det skal være temperert til vannbyttene neste dag(bruker ikke luftesten)
Det er en stund siden jeg brukte aquasafe,som skal ta vekk klor i vannet.Har byttet vann til den store gullmedaljen,og ser nå at det har tilført stadig mer klor.
Tilsatte aquasafe i vannet ,og det var som å skru på en bryter-endlersene begynte å svømme rundt i karret istedefor å henge på den ene langsiden,corryene kom frem fra trerøttene de hadde gjemt seg under..
Corydoras aeneus gruppa la egg.Det var så mye positivt som skjedde,at det kan ikke ha vært em tilfeldighet.
Lurer på om vannverket klorer mer på høsten enn på sommeren?
Nå har jeg overlatt stafett-pinnen av pyrrhulina zigzag gruppen til en meget hyggelig akvarist fra Oslo
Forholdene lå aldri til rette for oppdrett her hos meg,men nå kommer de til et flott akvarium uten fisker av arten Betta...
Zigzagene svømmer nok fornøyd rundt i sitt nye hjem nå !

En gruppe med sneglehuslekere dro også samme vei. Annonse-teksten var sneglehuslekere med sneglehus,men det burde stått sneglehus med fisk inni tilsalgs..
Så fort jeg åpnet lokket på karret fiskene gikk i,så gjemte de seg nede i sneglehusene.Prøvde å gjennomlyse sneglehusene,men det var ikke mulig å se hvilke sneglehus de befant seg i heller...
Så enden på visa var at alle sneglehusene med fiskene inni, ble lagt forsiktig på filtervatt i en plastboks.Selvsagt med vann over..
Regner med at de har dukket frem igjen nå ,når flytttingen er over :o)

Når jeg først er på tur så tok jeg en tur til zoo på CC her i Drammen.
Tenkte jeg skulle kjøpe med noen planter til stuekarret.Det er så stusselig der for tiden,med null planter.Sverdplantene likte seg ikke ,heller ikke blyxa japonikaen jeg plantet.
Nå er det satt inn tre potter med cryptocoryne,så får vi se da.
frosken
Tilsatte aquasafe i vannet ,og det var som å skru på en bryter-endlersene begynte å svømme rundt i karret istedefor å henge på den ene langsiden,corryene kom frem fra trerøttene de hadde gjemt seg under.. Corydoras aeneus gruppa la egg.Det var så mye positivt som skjedde,at det kan ikke ha vært em tilfeldighet. Lurer på om vannverket klorer mer på høsten enn på sommeren?


Jøss det var da voldsomt til endring. Jeg begynte å bruke vannbehandlingsmiddel for lenge siden, men det var kun fordi noen coryer alltid klødde etter vannbytte. Fikk ingen annen reaksjon enn at de sluttet å klø når jeg hadde i vannbehandlingsmiddel

Kanskje det klores mere når det er mere vannføring? Føres vel med mer rusk og rask?
Ja det overrasket meg veldig,at tilsetting av aquasafe kunne gjøre så stor forskjell for trivsel hos fiskene.
Det har jo vært diskutert her på forumet til den store gullmedaljen om dette virker eller ei.
Nå er ihvertfall jeg overbevist om at det virkelig har noe for seg.

Det er nok mere rusk og rask som flyttes på underveis både på vårparten og på høsten.
Kan være at de klorer mer da?
Skal høre med en nabo som også driver med akvariehobby,og høre hva han sitter med av erfaringer.Bare han kommer hjem fra ferie...
Vi sliter i hvertfall med brunalger på hver vår kant både vår og høst her.
kanskje jeg også må starte opp med aquasafe igjen.
Har merket at coryene klør seg for tiden, særlig etter vannbytte.

Må da bare først kjøpe inn.
Høres ut til at aquasafen også kan virke positivt moet kløe.

frosken
Høres ut til at aquasafen også kan virke positivt moet kløe.




Etter den sure svie, kommen den...... Hehe. Jeg bare måtte frosken ;- =)
Ble ikke stort igjen av egg og yngel her etter at apistoene fikk forsynt seg. Men det er faktisk 3 hongsloi yngler i bunn av hue #2 sin hule, hehe. Var iallefall det i går. Blir i Tønsberg et par dager, så da får dem litt fred fra meg. Slik er det å være klubbleder vet du. Skal på regions konferanse. Vet du om de har fått inn sand på biltema i Mjøndalen igjen? Bomtur hver gang jeg er der for å kjøpe sand. Får gjøre meg klar til avgang.... Vi preikas Frosken
Klemz
Da vil jeg gjerne anbefale andre vannbehandlingsmidler enn aquasafe. Aquasafe er dyrt og udrøyt. Jeg brukte lenge [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=r3nreaoFtCUint2AnXQ3TLsvdPjjucl3Q0c]ab Aqua Medic aqualife[/URL], billig og meget drøy. Akkurat det samme som aquasafe.
For en god stund siden begynte jeg med Happy-Life Filtermedium pga algeproblemer og lukt av algene i akvariet. Etterhvert gikk det opp for meg at dette midlet også fjerner tungmetalle, klor, m.m så jeg fant ut at jeg kunne prøve uten Aqua Medic aqualife. Har kun brukt Happy-Life Filtermedium siste året og ingen fisk klør etter vannbytte Den er også drøy i bruk
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap