Velkommen til min akvarieverden :-) (side 31)

Ha en fin tur til Tønsberg Leif,håper det er yngler fortsatt i karret når du kommer hjem :o)
Skjønner ikke at de hele tiden går tom i Mjøndalen,de har alltid når jeg skal ha en sekk eller fem.Alltid hjelpsomme herremenn bak skranken der.
Men lager status akkurat nå tør jeg ikke svare på.

Kan kjøpe med en flaske med ab aquamedic aqualife neste gang jeg skal bestill noe fra Tyskland.Greit å kunne spare litt på forbruksvarer
Har begynt å få rabatter der nede,begynner kanskje å bli en god kunde.
Fikk sendt opp en Eheim 2224 utvendig pumpe derfra ,den er satt opp i 160 literen-det nederste karret i reolen.Den pumpa som går der skal få gå noen uker til,da er vel det nye filteret sånn nogenlunde innkjørt.

Hadde en guffen følelse igjen i dag når det gjaldt akvarierommet,så jeg spurtet ned etter jobb.Og jeg hadde dessverre rett..
I storkarret på 250 liter sto fiskene opp under vannflata og gispet etter luft.
Jeg satte tilbake en del røtter i går og satte på varmekolba etter ferien.Det viste seg å være svimlende 29 grader i karret når jeg kom ned ,så jeg startet med vannbytter for å få ned temperaturen.
Målte nitritten rutinemessig i går og da var testen på 0 ,målte den i dag og da var den knall-rød Tett opp til 1.0 på skalaen.Store endringer på under 24 timer..
Etter mye vannskift lå den på 0.3 ,men den skal ned før jeg legger meg i kveld.
Lurer på hva det var som trigget nitritten så raskt?
Mistet selvsagt fisk igjen,to L-204 som gikk i dette karret.Ancistrusene klarte seg finfint,men de tåler kanskje mer varme.
Lyste inn i hula til L-144 hannen i kveld,og der var det ingen yngler som var klare for å forlate redet.Ingen yngler,men en ny haug med egg...
Lurer på hva som skjedde med første kullet,men faktum er at de er borte.
Det er en hann til i akvariumet,og to nye damer,så han har kanskje vært litt overivrig.Lenge siden sist det har vært mulighet for egglegging så han har vel benyttet sjansen.
Tok hele hula med hannen og ga de ett nytt karr,så får vi se om to uker hva som skjer.
Synd det er svindlere her på forumet.

Advarsel fra AF i dag:

Viktig informasjon om svindel på Akvaforum
Brukere på AF har dessverre i den siste tiden blitt utsatt for en eller flere svindlere som har registrert annonser under andre menneskers navn og mottatt forhåndsbetaling for produkter som aldri har blitt sendt.

Vi anbefaler følgende ved forhåndsbetaling:

?Send IKKE penger til noen som du ikke har telefonnummeret til
?Be om kontonummeret pr SMS slik at du har mer informasjon om vedkommende
?Snakk gjerne med vedkommende på telefonen først
Vi understreker at det er svært sjelden noen opplever å bli svindlet på denne måten, og folk flest har rent mel i posen, men ta forhåndsregler ved sending av penger!

Har du blitt svindlet, anmeld forholdet til politiet!

Lite oppdateringer her,men mye har skjedd siden sist.

Forrige torsdag var det klubbmøte i Drammen akvarieklubb med Jørn Kåsa som foredragsholder.
Det var like morro som alltid,men neste gang skal jeg ta med sovepose og termos.Dette er den lengste klubbkvelden jeg har vært på noen gang....
Det var et veldig intressant foredrag om saltvann,noe som også fikk en ferskvannsakvarist som meg til å drømme meg bort for en liten stund.
Så en auksjon med masse godbiter for både ferskvannsakvarister og saltvannsentusiaster.
Jeg fikk med meg et par med sverddragere av arten montezumae med lokasjon Ojo caliente i Mexico.Et par med characodon lateralis fra Los Berros i Mexico ble også med meg hjem.
Og tre corydoras gold stripe.
Hadde bud på flere poser,men det var flere som hadde lyst på det samme.
Håper de andre i klubben snart får yngel på sine arter,og har de med på ausjon i klubben neste år
Etter det var det enda et foredrag,så dette var gøy!

Min gruppe med aspidoras c-125 bor ikke lengre her hos meg.
Byttet bort disse i en annen leksgruppe med corydoras.
C-125 er en veldig artig liten krabat,men er dessverre en racer til å hoppe ut av karret så de krever dekkglass.
Fikk til et lite oppdrett på denne arten..1 liten pjokk kom susende forbi nesa mi en dag
1 liten pjokk holder til oppdrettskampanjen det frosken. Skulle du angre deg på byttet, vet du hvor du kan få tak i yngler av disse... knis. Jeg har heller ikke vært flink i tråden min de siste dagene, pga litt provokasjon i en tråd her. Lar meg så lett drive med...... Men tok igjen i tråden i kveld. Litt oppdateringer må til. Har tenkt litt på leiksparet ditt med paletter som du har for salg......

Skal få satt inn en elektrisk vifte på akvarierommet her i morgen. Til tider føles det som jeg skal renne bort.

Med over 1000L vann fordelt på x antall kar blir det en del fuktighet og damp. Nå var tiden inne.... for å endre det

Klemz
Ble litt hett hos deg skjønner jeg

Kjekt å ha muligheten for flere c-125 om jeg skulle angre meg veldig.Hadde jeg hatt flere karr,så skulle nok disse funnet veien tilbake hit.
Utrolig artig fisk
Blir et oppdretts diplom på meg da,tok noen bilder av denne pjokken før han forsvant sammen med familien til nytt bosted lengre opp i dalen her.

I dag var det ekstra gøy å komme ned på akvarierommet
Noen små nye oppdrett var dukket opp i løpet av natten.
Corydoras aeneus gruppen hadde lagt egg litt overalt i karret,har nå plukket de ut så de skal få klekke i egen beholder.
En liten reke-tass har sett dagens lys i samme karr,en krystallreke.Om det er flere vet jeg ikke,det er litt uoversiktlig i 160 literen.
Og sist,men ikke minst.Guppy jenta har sluppet sitt første lille kull.Kjøpte denne lille familien på DAK sin høst auksjon.Disse er riktig fine med sin lyse farge,blir visstnok kalt blond bunt undersverd(eller noe lignende)
så gøy ! , gleder meg til jeg (forhåpentligvis) får yngel !
Alltid moro å se fisk når de leker og hvordan de passer på yngelen etterpå.
Med ciklider som disse palettene er,så kan det bli bom første gangen de får yngler.Så du må ikke bli skuffet om første kull med yngler blir borte,de leker snart igjen

Lykke til!
Nå har det vært lite skriverier her,så her kommer en liten oppdatering:

Siste mail til oppdretts ansvarlig i klubben for oppdateringer om oppdrett gikk akkurat nå.
Det blir mine siste oppdrett i år,for nå nærmer 2011 seg med stormskritt og da vil ikke oppdrett fra desember telle med.Det har vært hard konkurranse i klubben i år,merker interessen for oppdrett har økt betraktelig.Jeg har nå tilsammen levert 11 oppdrett.De siste nå er L-144 og aspidoras c125.

Siste medlemsmøte i 2010 i Drammen akvarieklubb er i morgen(rettere sagt senere i kveld,hehe),det blir tradisjonelt hyggemøte med pizza og brus.Og selvsagt auksjon med både planter,fisker og annet akvarierelatert utstyr.
Skal selv ha med meg noen poser med flyteplanter pluss litt annet

Corydoras albino gruppen la egg i dag,så det har blitt litt plukking av egg.Annen fisk i karret vil spise de opp,og får de sjansen spiser de litt selv også..
[External Image]

Et annet bilde er av hannen fra en art jeg ikke husker navnet på akkurat i farten.Det er en Victoria ciklide,og jeg kjøpte en gruppe på siste auksjon her i drammen.Disse ble tatt med av et par svenske akvarister.
Hannen skifter farge etter humør.Like etter dette bildet ble tatt,var han knall sort med knall rød farge på halefinnen.Utrolig nydelig.

[External Image]
Hvordan er det med vaillantiene da, skjer fortsatt ingen ting?
Nå har jeg flyttet valliantiene til et enda større akvarium med noen corryer og ancistrus,og det ser ut til at de trives bedre med det.
Spiser bra,og jeg håper jo fortsatt på at de skal leke da
Da er det bare å vente i spenning. Hos meg var det kun de andre artene med sjokoladegurami de ikke fikset å bo sammen med, så de fiskene de har flyttet sammen med hos deg høres bra ut

Tvi tvi!
Ingen problemer å ha disse sammen,de trives jo i ulike vannlag.
Så blir det å vente i spenning enda litt til.
Ser hannen har vokst mer siden han kom til meg,hunnen er tilnærmet lik i størrelsen.
Vet du forresten alder på disse?
frosken
Vet du forresten alder på disse?


Jeg har skrevet opp kjøpsdato i boka mi hjemme, sjekker det opp når jeg kommer hjem. De var ikke kjønnsmodne når jeg kjøpte dem og tror jeg hadde dem et år ca. Så gamle er de ikke
frosken
Vet du forresten alder på disse?

Jeg kjøpte vaillantiene 31.08.09 -og som sagt, de var ikke kjønnsmodne da, så det er unge fisk
De viser ingen alderstegn,det var bare det at hannen som sagt har blitt litt større siden han kom hit.
Takk skal du ha for at du tittet etter.Håper jo at jeg får lov til å ha dem leeenge :o)
I går hentet jeg hjem to nydelige sommerfugl ciklider,to jenter.
Svippet innom dyrebutikken senere på kvelden og kjøpte til det som skulle være to hanner.

I dag svømmer de lykkelige rundt i hvert sitt kar med rosa mager..
Eier av de to jentene sa at hunn fiskene fikk rosa mager,så da mangler jeg tydeligvis fortsatt hanner.
Har lagt ut annonse og håper noen i nærområdet har
Nå er det julestri her,men har jo selvsagt tid til å ønske dere en riktig trivelig jul og et godt nytt år !
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Roll
Reklame for plussmedlemskap