Velkommen til min akvarieverden :-) (side 33)

Godt nytt år!
Og det første jeg gjør er å sjekke AF

Lykke til med killiene.Jeg hadde også store planer om slikt oppdrett,fikk også sendt egg for klekking.Dårlig klekkeprosent på dem,tror jeg fikk frem 1 killi.Må si at jeg så heller ikke så mange egg i det jeg fikk tilsendt,så tror årsaken lå der.
Endte tilslutt opp med epiplatys,som legger egg på normal måte.
Har fått tak i en liten dame til hannen av blå acara.Han ble enkemann for en liten stund tilbake.Hunnen som har kommet i hus er en tredjedel av han,men de har funnet tonen sammen.Det er det viktigste.

Plukket noen corry egg i går,og syntes de var veldig mørke.
Tok de over i en liten bolle med akvarievann,og innen jeg hadde fått satt bollen på plass et annet sted så hadde det klekket 4 stykker.Totalt 10 klekket i løpet av få minutter,artig å se på.Dette må jo være 10 -linger disse ti som klekket nesten samtidig :o)
Har hatt en annonse ute på AF med 10 stk betta edithea som skulle selges.Var usikker på om det var hanner eller hunner
Var 100% sikker på at jeg hadde isolert 3 hanner i et eget karr,men var akkurat nede nå med nyankommet fisk og hva får jeg se:Jo,Den ene hannen ruger på egg..Ergo,da må det være ei jente i denne trioen.
Tok vekk annonsen,så får jeg se hva jeg gjør videre.

Var og hentet betta brownorum jenter,tre stykker fikk jeg bestilt via butikken fra Sverige.
Hadde bare flotte røde hanner her fra før.Blir spennede å se om disse farger ut til å være hunner eller hanner Det var nesten umulig å se i butikken.

I morgen er det møte i Drammen akvarieklubb,siste møtet før storauksjon 6.februar.
Skal nok ha med meg både plater og noe fisk på klubbauksjonen i morgen.
I dag kastet jeg ut HMF-filteret i den øverste 160 literen i reolen.
Nå har jeg kun en 54-liter med et slikt hjørnefilter,just in case om det er yngel som trenger litt boltreplass uten risiko for å bli sugd inn i et yngel spisende filter.
Har en tid nå fundert på å ta ut denne filtermatten med powerhead for fiskene trives rett og slett ikke.De blir røde i gjellene,og jeg kan ikke finne noen årsak til dette.Alle vanntester er ok.
Nå er det back to basic med det filteret jeg startet med opprinnelig,en innvendig eheim.
Hann acaren skremte meg sent i går kveld.Han lå sidelengs i plante krattet mot bakveggen.
Pustet tungt og så ut til å avgå med døden når som helst.Barna syntes dette var kjempetrist.
Jeg pleier å la fisk dø en naturlig død normalt sett,og var klar for å fiske den opp i dag tidlig.
Gledelig overrasket,kunne jeg se at fisken svømte helt normalt i dag .Flotte farger og greier

De fikk mat i går,og alle fikk.Alt fra corryer til acara.Han må ha forspist seg på wardleysene som egentlig var til corryene.Litt mer tungt fordøyelig,men han hadde ikke trengt å skremme meg sånn..
Da var Drammen akvarieklubb sin maraton auksjon vel gjennomført.
Mange mennesker og mange objekter.Koste meg i dag,selv om det var litt travelt i kiosken til tider.
Endte opp med en del corryer jeg da,en fin gruppe med CW 021 ,ca 15 stykker.
Pluss tre poser med gold laser.

Solgte selvsagt også noe..
Lite bilder og mye prat her nå.På tide med litt bildeshow:

Haplochromis chilotes gruppe med 4 jenter+1 hann:
Oppsett i karret i dag:

[External Image]


Hannen:
[External Image]

Hannen:
[External Image]




Hannen er utrolig flott i fargene.Akkurat som en regnbue.Fargene varierer etter humøret.
Han var virkelig flott frosken. Vi skifter vel litt farge vi også litt etter hva humør/situasjon. Må innrømme at jeg har sett deg rød i ny og ne..... hehe
Paralabidochromis chilote er også et navn på denne fisken.
Det er en munnrugende Vicktoria-ciklide.

[URL=Paralabidochromis chilotes.]Dansk link til denne fisken[/URL]

Flere bilder:
Jentene
[External Image]
Jentene
[External Image]
Hannen
[External Image]
LOFFA
Han var virkelig flott frosken. Vi skifter vel litt farge vi også litt etter hva humør/situasjon. Må innrømme at jeg har sett deg rød i ny og ne..... hehe


Hehe,ikke lett å ikke rødme fra tid til annen Kommer an på kommentarene det vettu..

Ukeslutt og selvsagt har det skjedd mye denne uken også
Var på akvaristisk treff hos en med akvarist på onsdag, det var meget hyggelig.Han hadde mye discus,artig å se discus i alle farger og ikke minst størrelser fra babiser til stor voksen fisk.
Har jo prøvet og feilet selv med discus,kjøpte to stykker men de døde.Har i etterkant hørt at fisk på rundt 5 cm har høy dødelighet når de skal flyttes.Ekspertene mener at det lønner seg å kjøpe større fisk,selv om det betyr større utgift.
Har ingen planer om discus inntil videre ihvertfall..


Så litt annet:

I sturkarret har eggene til blå acara parret klekket.De bytter om å passe de søte små wigglersene.Mammaen er ca 5 cm og litt uerfaren.Kommer det mat i karret vimser hun rundt og er sulten.Jeg er mer redd den dagen disse wigglersene blir frittsvømmende,da er nok skalarene på plass for å forsyne desssverre.
Lot henne få første kullet,selv om det var veldig fristende å klippe bladet med egg og legge det i en egnet klekketank.

På akvarierommet har de kommet to hele egg på glassruta der jeg har corydoras green laser og corydoras CW 21.
Kjøpte cw 21 på Drammen sin auksjon,og jeg lurer nå på om det er disse som har lagt egg.Eggene er store,og er som sagt spredt i karret.Sikkert noen jeg ikke har sett...
Håper disse to klekker,og jeg finner ut hvem som har kommet i lek.
Finner ingen info om oppdrett på cw21 på AF,men jeg er sikkert ikke førstemann som har drettet disse om det skulle vise seg at det er dem som er i leksmodus
Heisann, CW021 har litt større egg enn green laser, og søker du på CW021 så får du treff i fiskebasen
Hei.
Krysser fingrene for at det er cw 21 som har lagt egg,kan jo høres ut på det du sier når de eggene er større enn vanlig.Hadde ingen spesielle problemer med å få de av glassruta for å si det sånn .
Lette i databasen her på AF og har funnet cw21 ,men fant ingen registerte oppdrett .
Skal prøve å google de en ledig kveldsstund :o)
Det er registrert 4 oppdrett på dem, 2 i 2009 og 2 i 2010
Leste ikke langt nok ned jeg....Bare denne teksten:

"Hvordan drette Corydoras sp. CW021

Ingen informasjon registrert. - [Legg til informasjon]"


Ser du har oppdrett på cw21, Rita
Du må få masse lek på de grønne corryene, jeg er intressert i de etter hvert
100% vellykket klekking av de to corryeggene jeg fant her noen dager tilbake.
Mulig cw 21,men det enda et langt stykke igjen før de blir store nok til å kunne artsbestemme dem.

Blå acara parret i stuekarret har nå fått frittsvømmende yngel.Ikke nok med det,de tar de med i karret på nye steder.Mer jobb,mer stress.De plukker opp villfaren yngel i munnen og spytter de tilbake til resten av ungeflokken.
Minst 30 stykker er det visst,etter at den yngste poden her tok en oppsummering av flokken.

Chilotes gruppa har sluttet med å tigge mat hver gang jeg viste meg foran karret.Nå er de opptatt med å lage hulrom under rota,og viser null interesse for omverdenen.
Kansje det blir noen yngel der ettrhvert?

Hvordan går det med vaillantiene?
Det går finfint med valliantiene.
De tror de bor på et femstjerners luksushotell,og har for tiden ikke tid til barnepass....
Hannnen har ikke tygget siden sist,men syklusen tilsier at det skjer noe snart..igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap