Velkommen til min akvarieverden :-) (side 36)

Fikk mail fra AF i dag,det har sikkert dere alle sammen.
Synes teksten var litt til ettertanke,så jeg kopierte den og her er den:

"Ettersom dagane blir lengre, og temperaturen ute blir varmare, jo mindre blir aktiviteten i akvariene rundt om kring i landet vårt. Likevel skal det bytast vatn, og fisk og dyr må matast og tas vare på! Hugs at det er levande vesen du har med å gjera! Dei veit ikkje at du har meir lyst til tilbringe tid med fiskane i havet enn med dei i stua. "



Lite oppdateringer her inne fra meg nå om dagen,men det pusles på akvarierommet allikevel.

Syklusen går sin gang i akvariene,noen blir født og noen sier takk for seg.
Har hatt et nydelig par med valliantier her som opprinnelig kom fra Oslo,men i går fant jeg hannen død.
Trodde de hadde lekt( noe de gjorde med jevne mellomrom),for han var litt oppblåst i kjeven og spiste ikke dagen før.Men det var nok ikke årsaken denne gangen dessvere.

Så om noen ønsker en flott vallianti jente til en singel vallianti- hann,så er det bare å melde seg .
Så synd med vaillanti-hannen, men sånt skjer. Håper du finner noen som trenger ei dame
Ser ikke ut til at noen trenger bare ei jente av valliantiene,men blir nok mer etterspørsel til høsten.

Ser ut til at jeg klarte å lure meg selv her jeg...Trodde siste møte i Drammen akvarieklubb var i morgen 16.juni,men den var visst den 9.juni fant jeg ut akkurat nå.Grillmøte og litt sosialt,og så gikk jeg glipp av hele greia..

Så til alle akvarister både i klubben og ellers,ønsker dere en riktig god sommer!!
Akvariefisk for nybegynnere,øvede og erfarne:
Sakset fra en dansk dyrebutikk.med anbefalinger om hvilke fisker som anbefales som nybegynner middels eller erfaren akvarist:

•Akvariefisk for begynderen:
?Sværddragere, mollyer, platyer, guppyer, zebrafisk, neonfisk, skalarer, siambarbe, sort neon, sort tetra, øksefisk, blå gurami, guldgurami, guldbarbe, hajbarbe, kilepletbarbe, pupurbarbe, labeo, xenocare maller, plecostomus maller, dværgsugemalle, almindeig sugemalle, flying fox, de fleste pansermallearter, kuhli-ål, pragtsmerling, glasmaller, slørhaler, kyssegurami.

•Akvariefisk for den øvede:
?Malawi- og Tanganyika ciklider, samt diverse syd- og mellemamerikanske ciklider, perlegurami, dværggurami, honninggurami, kampfisk, rødnæsetetra, rød neon, killifisk (fås kun sjældent i handelen), måneskinsgurami, regnbuefisk, skråsvømmere, kuglefisk, argus, månefisk.

•Akvariefisk for den erfarne:
?Discusfisk, chokoladegurami
Ovenstående er kun vejledene, men giver nogle gode retningslinier for, hvilke fiskearter du med størst succes kan få til at trives hjemme i dit akvarie.
Inaktiv bruker
Digitalt termometer
Hei!,vurderer og kjøpe ditt digitale termometer, kan du hvere så snill og stikke innom siden min? ILDHALEN
Hei
Så ikke meldingen din før nå,men skal sende deg en mail jeg
Planter -ikke akvarieplanter
Fant denne linken i en annen tråd,det er planter som ikke er akvarieplanter og vil derfor etter hvert råtne på rot...

link
I kveld starter Drammen akvarieklubb opp igjen etter en lang sommerpause.Blir spennende å se om det er noen nye fjes der i kveld
Hørte noen rykter em et foredrag om artemia og artemiaklekking,og må si det alltid er flott å få tips fra erfrarne akvarister.
Jeg skal ha med en del planter,det har grodd bra i karrene i løpet av sommeren.
frosken
I kveld starter Drammen akvarieklubb opp igjen etter en lang sommerpause.Blir spennende å se om det er noen nye fjes der i kveld Hørte noen rykter em et foredrag om artemia og artemiaklekking,og må si det alltid er flott å få tips fra erfrarne akvarister. Jeg skal ha med en del planter,det har grodd bra i karrene i løpet av sommeren.
.


Er bra det starter opp igjen frosken. Et par nye fjes får du helt sikkert se da jeg skal ha med meg et par som jeg har fått "lurt" inn i denne hobbyen. Planter..... ja takk. Trenger det, hehe.

Sees senere da frosken

Nå har høsten kommet og akvariehobbyen har begynt å ta seg opp igjen etter en sommerferie med mye regn.Ikke akkurat min drømmesommer men pytt pytt..Kan ta en tur i solarium jeg

Høstens første møte i Drammen akvarieklubb har vært ,og mange kjente fjes og noen nye.Hyggelige gamle-naboer av Loffa fra Kongsberg som skulle starte med akvarium,og klubben er jo et bra startsted.
Jeg hadde med endel planter og noe fisk for salg,og selvsagt fikk jeg med meg noe hjem fra den lille auksjonen som vi alltid har på klubben.Jeg skulle ikke ha noe men endte opp med en gruppe av disse:




Har også hilst på Pål ,en hyggelig akvarist fra Førde området som var så snill å ta med en apistogramma eunotus jente over fjellet og hit .Jeg hadde en enslig enkemann av samme art,så nå gjenstår det å se om de finner tonen sammen

Nå er det snart klart for maraton auksjon i Drammen.Den 25.september.Gleder meg!
Nå er jeg ganske sliten i beina.Har levert ut poser under auksjonen i hele dag.
Skulle egentlig vært på kjøkkenet,men ting ble ikke som planlagt.

Det var nok litt mindre oppmøte denne dagen,enn forrige auksjon.Tror nok det har litt å si at dette var en inneklemt auksjon,det var visstnok en auksjon forrige helg og det kommer en neste.
Må si jeg kom hjem med en del fisk jeg ikke hadde planlagt å kjøpe,men det var priser som min lommebok fant meget hyggelig.
Noen av posene inneholdt:
corydoras oiapoquensis
corydoras venezuelanus
corydoras c126-kun to stk
en leksgruppe med en corry art jeg ikke husker navnet på i farten
to L015 maller
platyer
utstillingsguppy
altum f4

Endte opp med en gratis sajika ciklide,som jeg trodde gikk sammen med resten i selskapskarret.Ser nå at dette ikke går,og har lagt ut en annonsen på denne under gies bort.



Fortsatt sliten i beina i dag,det er siste gangen jeg stiller opp i nye joggesko på auksjonen til Drammen akvarieklubb.På forrige auksjon hadde jeg litt snertne sko, var ikke forberedt på kjøkkentjeneste og kunne ikke unngå å merke det i bena utover dagen..Skulle liksom være forberedt i år,med nyinnkjøpte joggesko men neida...(Kan ikke bruke de utgåtte joggeskoene jeg bruker når jeg er ute med hundene i all slags vær.) Jaja,en lærer etterhvert
Må si det er en fin gjeng i klubben,alle jobbet og hjalp til .Bra jobba!!!

Underveis og etter å ha laget middag når jeg kom hjem i går ,så var det tilvenning og utsetting av fisk,planter og reker.
Så utrolig mye flott fisk,masse fine farger og det som var best av alt-all fisken jeg hadde med hjem var kjernesunn.Gode runde mager og som sagt fine farger,tyder på at de har hatt det godt hos forrige eiere.Skal love å ta godt vare på dem videre

Gleder meg til å komme hjem etter jobben i dag,coryene begynte å stime i går og hvem vet.Kanskje det har vært litt spenning mens jeg var borte i dag.
Har også tatt til side noen høygravide guppy,en utstillingsart kalt "blond bunt undersverd".Der er en jo garantert yngel


Søkte akkurat om info på c 126 som jeg kjøpte på auksjonen i går,og det er visstnok en fisk som ikke er vanlig i handelen.
Var ikke klar over at det bare var to i posen,og kjønn er usikkert.Begge fiskene gjemte seg langt under en trerot når de kom i hus og er litt sky.
Krysser fingrene for at det er en av hver,men med min flaks så er det ikke det :/
Litt tips og råd om hvordan de skal drettes.

Hvordan få de til å leke?
Bytt vann med kaldere vann sånn tempen synker 2-2,5 grad.
Gi de mygglarver både før og litt etter vannbyttet.
Noen dager før du gjør dette kan det være lurt å gi de litt ekstra mye mat, spesielt frossenfor som røde mygglarver.
Ha oppi noen eikeblader/catappablader noen dager før for å senke Ph.

du får høre om emil vil sende noen fra vestlandet.
Han selger iallefall flere. Annonse her
Skal tenke litt på saken,blir gjerne dyrt å få sendt fisk over fjellet.
Det var faktisk den annonsen jeg tittet på,hvor det sto veldig fin omtale om C 126
frosken
Skal tenke litt på saken,blir gjerne dyrt å få sendt fisk over fjellet. Det var faktisk den annonsen jeg tittet på,hvor det sto veldig fin omtale om C 126 :)

Atle, mannen til Rita kjøre over fjellet hele tiden. Tar med flott fisk til oss på vestlandet. Går jo sikkert å ta med andre veien for en liten kompensasjon. Lurer på om far til emil reiser ofte til Oslo, men hør med han for bekreftelse. hehe

Espen
Litt oppdatering på fiskefronten:

Vallianti hunnen er død.Fant aldi noen seriøs arvtaker til henne som hadde en enslig hann,så hun fikk lov til å bo her .
Tror hun døde av alderdom,så aldri at hun var syk.

Apistogramma eunotus jenta trives her,stor og fin og rimelig rund akkurat nå.Men det ser ut til at den hannen jeg hadde er borte.Har mye planter i karret,så det kan være at han er lenge bak.Vil ikke uroe for mye,men på et eller annet tidspunkt skal jeg se etter.

Sphaerichthys acrostoma hannen hadde munnen full med egg i går.Tok han over til et annet karr,og håper han klarer å få frem yngelen.Hadde vært gøy,da dette er et gulloppdrett og det har jeg ikke hatt før.

Et sjakkbrett-ciklideparr er i hus.Utrolig fine farger

Torsdag er det nytt møte i Drammen akvarieklubb,med killi og fangsttur til Gabon på plakaten.
Tar nok med meg noen planter og noe fisk til auksjonen denne kvelden
Sjakkbretta var ganske så enkle å fange til deg frosken. Men det var vel et gunstig TIDspungt å fange dem på. Dem ble vel i sjokktilstand når lyset ble slått på 04.45 på morran og lurte vel på hva i huleste jeg skulle nå.....

De er flotte som du sier og skulle vært mange og i artskar. Da tror jeg dem ville kommet frem som en utrolig flott ciklide
Tusen takk for at du tok dem med hit
Sjakkbrett ciklidene har faktisk fått et artskarr,og de er kjempeflotte når de seiler over de hulene jeg har satt inn.
Blir spennende å følge dem videre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap