Aquasafe, hvor fort kan man bruke vann som er blannet med dette produktet?

Jeg har tenkt å begynne å bruke AquaSafe og lurer derfor på hvor lenge på forhånd må jeg blande vannet før jeg tar det i bruk? Kan jeg tappe fra krana, ha AquaSafe oppi (røre litt rundt) og helle oppi karet?
På flasken står det "AquaSafe forvandler straks aggressivt ledningsvann til godt akvarievann for fiskene". Hva betyr det?

Stiller spørsmålet her i håp om raskt svar
Vel på min side så har jeg aldri latt vann stå over natta eller noe som helst, når jeg begynte med akvarium så brukte jeg å ha aquasafe i bøtta med vann før jeg helte det oppi akvariet, noe som selvsagt utgjør fint lite forskjell fra om jeg bare heller akvasafe (eller lignende) i akvariet etter vannbytte.. som jeg gjør i dag.

Verdt å nevne at jeg aldri har hatt akvarium på steder der det er mye klor og tungmetaller i vannet, og jeg tror ikke du finner så mye sånt i Trondheim heller.
Jeg har sluttet å bruke det. siden jeg har hørt hær inne at det er ikke no vits, siden det norske vannet har en så bra kvalitet. men om det er riktig vet jeg ikke

Jeg tapper vannet rett fra kranen via slange, direkte i karet. Så tilsetter jeg aqua safe direkte i karet, slik det blander seg selv. Men fyllingen må skje i sakte tempo. Nå bruker jeg kullfilter på kranen, men det er pga jeg har mye humus fra vannkilden i vannet. Det er mange teorier rundt lufting av vannet, slik du antyder. Det med aggresivt vann, er hvis det blir tillsatt klor på vannverket. Ellers kan det vere små mengder av tungmetall som bly og kopper i vannet, som kan stamme fra rør ol. Dette skal aqua safen nøytralisere, i tillegg som det skal beskytte slimhinnen på fisken.
Det er ikke nødvendig å bruke aqua safe de fleste plasser i Norge. Men er man usikker på vannverk og rør, som kan vere gammelt. Uansett så skader det ikke å bruke det. Men at man har en eksta beskyttelse til slimhinnene på fisken skader ihvertfall ikke. Det er tross alt en del av imunforsvaret til fiskene.

Hakke
Jeg tapper vannet rett fra kranen via slange, direkte i karet. Så tilsetter jeg aqua safe direkte i karet, slik det blander seg selv. Men fyllingen må skje i sakte tempo. Nå bruker jeg kullfilter på kranen, men det er pga jeg har mye humus fra vannkilden i vannet. Det er mange teorier rundt lufting av vannet, slik du antyder. Det med aggresivt vann, er hvis det blir tillsatt klor på vannverket. Ellers kan det vere små mengder av tungmetall som bly og kopper i vannet, som kan stamme fra rør ol. Dette skal aqua safen nøytralisere, i tillegg som det skal beskytte slimhinnen på fisken. Det er ikke nødvendig å bruke aqua safe de fleste plasser i Norge. Men er man usikker på vannverk og rør, som kan vere gammelt. Uansett så skader det ikke å bruke det. Men at man har en eksta beskyttelse til slimhinnene på fisken skader ihvertfall ikke. Det er tross alt en del av imunforsvaret til fiskene.

Men det skader ikke fisken i vannet om man ikke lufter?

Har aldri luftet vannet, aldri hatt noen problemer. Bortsett fra en gang, men da fylte jeg for fort. Slik tempen datt dramatisk. Hadde ikke hørt om lufting av vann eller, før jeg kom over det her inne. Og det begynner å bli temmelig mange kubbikmeter med vann jeg har skiftet igjennom årene. Men det er bare de 7 siste årene jeg har vert tillknytter offentlig vannverk. Selv dem er jo vann med fisk, i tilleg har bodd/bor nær kilden. Har lest noe om at det er pga vannet står under trykk i vannledningene, gjør at det er mettet med gassser. Men siden vannet er hentet fra dypet i vannkilden,
er jo vannet under trykk der og. Så jeg ser ikke helt logikken i lufte hypotesen. Eneste grunnen jeg ser til å la vannet stå over natten, er at vannet blir temperert. Noe som egentlig er en god grunn.

Her har vi tåpelige mengder klor i vannet, og jeg putter et tilsvarende middel i bøtta, fyller bøtta med vann (da blander de seg mens man fyller) og tømmer deretter i karet umiddelbart. Aldri hatt problemer med det.

Hvis det er klor i vannet og man tømmer vannet i karet før man tilsetter, burde ikke filteret stå og gå mens man utfører vannbyttet. Da får man klorvann i filteret og det kan jo ikke være bra...

Men i Norge er det svært lite eller ikke noe klor i vannet de fleste steder, så det er som regel ikke noe problem.

Har du vurdert koking da Mvjnz. I følge wikipedia har klor et kokepunkt på -34,04 grader C. Koketempen vil vere noe høyere når den er bundet til vann, men den burde fortsatt en del lavere en kokepkt. til vann. Blir jo en del mer tungvint en med aqua safe, eller tilsvarende.

Nei, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Til vanlig er det greiere å tilsette vannforbedringsmiddel, men hvis det er krise en dag og jeg MÅ bytte vann og har gått tom, da er det greit å vite
Dersom du skal kutte ut, eller la vere og bruke aquasafe vil det sansynligvis gå bra. men er ikke dumt og teste kran vannet ditt før du gir opp aquasafe. selv om sikkert 90% har bra vann, er det en mulighet for at ikke du har det der du nå bor eller der du flytter til senere. altid lurt og teste!
Chris
Dersom du skal kutte ut, eller la vere og bruke aquasafe vil det sansynligvis gå bra. men er ikke dumt og teste kran vannet ditt før du gir opp aquasafe. selv om sikkert 90% har bra vann, er det en mulighet for at ikke du har det der du nå bor eller der du flytter til senere. altid lurt og teste!

Er ikke helt sikker på hvem den var ment til....?
Mvjnz
Her har vi tåpelige mengder klor i vannet, og jeg putter et tilsvarende middel i bøtta, fyller bøtta med vann (da blander de seg mens man fyller) og tømmer deretter i karet umiddelbart. Aldri hatt problemer med det. Hvis det er klor i vannet og man tømmer vannet i karet før man tilsetter, burde ikke filteret stå og gå mens man utfører vannbyttet. Da får man klorvann i filteret og det kan jo ikke være bra... Men i Norge er det svært lite eller ikke noe klor i vannet de fleste steder, så det er som regel ikke noe problem.

Må si jeg har ofte tenkt på hvordan du klarer å holde akvarium i australia m vannverdiene der når jeg har sett innlegg av deg
den var til deg tørrfisk, beklager så ikke at det stod du skulle begynne med aquasafe. men uansett dersom du velger og bruke kan det ikke skade. og som sagt av andre her kan du ha aquasafe rett i vannet og opp i karet med en gang eller rett i karet etter vannbytte.
men dersom du tester kranvannet, kan det hende du slipper og bruke det! 1 liten utgift mindre :o)
Hva brukes for å teste vannet for klor og tungmetaller?
Jeg har testet det med alle vanlige tetratestene som nitrat, nitritt, amoniakk, GH, KH, PH. Er det andre tester som kan brukes? Men er det ikke litt periodevis at de gjør vannforandringer?
Chris
den var til deg tørrfisk, beklager så ikke at det stod du skulle begynne med aquasafe. men uansett dersom du velger og bruke kan det ikke skade. og som sagt av andre her kan du ha aquasafe rett i vannet og opp i karet med en gang eller rett i karet etter vannbytte. men dersom du tester kranvannet, kan det hende du slipper og bruke det! 1 liten utgift mindre :o)

Bruker du noe slikt?
Jeg har lagt merke til at det finnes flere forskjellige merker som har tilsvarende produkter. Hadde vært interesant å skjekke kvalitet og pris på de forskjellige Man kan jo spare litt penger der også
Tørrfisk
Må si jeg har ofte tenkt på hvordan du klarer å holde akvarium i australia m vannverdiene der når jeg har sett innlegg av deg:)

Hehe, så ille er det da ikke Men i Sydney sier de visstnok at kranvannet er 'fin rot on tap', så glad jeg ikke bor der hvertfall.. Der har kampfiskeiere sluttet med vannbytter, for fiskene blir syke hver gang omtrent...
Selv bruker jeg stort sett aquasafe, men aner ikke hva jeg skal måle med for å påvise evt. klor eller tungmetaller. ellers benytter jeg samme testene som deg, Tørrfisk.
Vannet i Norge er nok veldig bra sammenliknet med mange andre land. Og at mange synes aquasafe eller lignende er unødvendig skjønner jeg.

Imidlertid, jeg har et eller annet i kranvannet som irriterer coryene. Uten bruk av biotopol (JBLs svar på aquasafe), spretter de mot sanden og klør med ujevne mellomrom

Og det til tross for at jeg alltid bruker iskaldt vann fra krana, mellomlagrer og lufter med luftestein i 18-24 timer før jeg bytter vann. Jeg bruker derfor en dæsj med biotopol når jeg bytter vann så slipper jeg å se at de klør
Hmmm. Denne kløinga må jeg se etter. Jeg begynte forsåvidt med AquaSafe i dag, så mulig jeg ikke vil se noen tegn

Elin; har du testet ut forskjellige merker og kommet frem til biotopol eller er det mer tilfeldig?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap