Syk skjørtetetra

Jeg hadde 8 skjørtetetraer gående alene i en 110Liter sammen med 1 ancistrus frem til i dag da jeg måtte avlive en av Skjørtene...
Jeg har kjøpt Skjørtetetraene i puljer og fikk de siste for ca 3 uker siden. De er ca 4cm (er litt dårlig på øyemål og noen er større/mindre enn andre). Vannverdiene har vært fine hele veien (dråpetester for alt vanlig + amoniakk og nitrat)! Har hatt ca 2 vannbytter i uka.
Jeg har en RENA superclean 90 gående sammen med Fluval 305 (til innkjøring). Ingen varmekolbe.

Denne fisken har vært en outsider i ca 1 uke nå, men har sett helt frisk ut på utseende. Han har holdt seg for seg selv og kanskje vært litt "treg" i oppfattelsen når det har vært mat osv.
Jeg har studert den i flere dager og lagt merke til at han kanskje hadde litt hardere rykninger enn de andre, men mulig jeg som så for godt etter.

Fisken svømte delvis på skrå i dag, men hadde bra fart da alle de andre drev å jaget han frem og tilbake. Likevel slet hele tiden med å holde seg rett i vannet og så ut til å lide veldig.
Det så ut som at spesielt det ene øyet var ganske hovent. Jeg har prøvd å ta bilder, men det var ganske vanskelig da han virkelig fikk gjennomgå av de andre og det var mye fart nedi der!

Jeg legger ved noen bilder som desverre ikke er så skarpe da det var vanskelig å ta bildene og måtte zoome inn en god del på bildene...

Håper noen kan hjelpe...!
[External Image]

Kan jo prøve å samenligne her..
[External Image]

[External Image]
Det ligner ikke helt på "vanlig" pop-eye synes jeg. Når du også skriver om unormalt svømmemønster så vil jeg nesten gjette på at den har hatt en svulst av noe slag bak øyet som både har dyttet ut øyet og trykket på hjernen. Har faktisk hatt pop-eye på en av mine skjørtetetra ved et par anledninger (pga skade) og det har ikke gitt noen unormal oppførsel bortsett fra et hovent øye.

Dette er ihvertfall min beste gjetning.
Jeg tror skjørtetetra, som har vært i akvariehobbyen så lenge jeg kan huske, er blitt ganske utsatt for sykdommer og div. helseplager etterhvert, pga mye kommersiell masse-oppdrett. Svulster o.l. er nok ikke uvanlig på dem. Samme med f.eks. kampfisk.

Kanskje har man også begynt å masseprodusere skjørtetetra ved hjelp av kunstige hormoner og metoder, noe som sannsynligvis får innvirkning på helsa før eller siden....?

Jeg husker at skjørtetetra var veldig vanlig i butikkene allerede da jeg var barn på 70-tallet. 30 år senere, og den er fremdeles den fisken som zoobutikker alltid har inne. Tror neppe jeg har vært innom en butikk noen gang som ikke hadde skjørtetetra

Så konklusjonen min er at den kanskje led av noe den hadde fra fødselen av (eller heter det egentlig det mht fisk, for de klekkes jo fra egg disse tetraene, de fødes ikke :p)). Så lenge det er kun dette ene tilfellet ville jeg slått meg til ro med det. Men dukker det opp flere med samme symptomer, er det nok større grunn til uro og å vurdere medisinering. Da ville jeg i så fall valgt en antibakteriell medisin.
Dette pga svømmemønsteret du beskrev at den hadde, uten å ha synlige skader e.l. utenpå kroppen. Da gjetter jeg på en indre bakteriell infeksjon, enten i svømmeblæren eller i hjernen. Begge deler kan få svømmemønsteret og fiskens bevegelser til å bli unormale, og gi pop-eye symptomet.
Ja, det virker som at dette er noe denne fisken hadde over en lengere periode. Den kan kanskje ha vært litt anderledes helt siden den kom i hus, men har ikke lagt særlig merke til det før de 2 siste ukene. Han har jo vært tilbaketrukket, menst i en busk, den siste uka og har virket litt fjern eller "treg". Som f.eks.ved föring. Da har han kommet for å spise når de andre nesten har fått i seg alt föret før den rakk å komme. Måtte da mate litt ekstra etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap