- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Alternativ til sverdplanter?
Alternativ til sverdplanter?
Siden det ser ut til at ancistrusene mine ikke kan la sverdplantene være i fred, kunne jeg tenke meg å sette inn en annen plante som er litt stor og dekorativ. Jeg forer ancistrusene med agurk og grønnsaker, men de gnager på sverdplantene like fullt. I tillegg til en del andre fisk, er det bare to ancistruser i dette karet, og de er ca 10cm lange. Har noen et forslag til en annen plante?
Postet 28.03.09 kl 14:26
Postet 28.03.09 kl 14:36
Postet 28.03.09 kl 16:29
Inaktiv bruker
Anubias er jo alltids en klassiker.
Er visst ikke så snack for fisk heller.
Er visst ikke så snack for fisk heller.
Postet 28.03.09 kl 16:41
Et veldig dekorativt innslag ville jo vært Cryptocoryne aponogetifolia. Den er kjent for å ikke bli spist av plante-etende fisk, men kan bli en del lengre/høyere enn sverdplanter. Veldig dekorativ å se på pga sine "krusende" blad. Se nærbilde av bladene i innlegg 8 i denne engelske tråden. Veldig pen!
Det dumme er vel at den raskt blir for lang til små akvarier, siden den kan bli mellom 70 og 100 cm! :p Man kan evt klippe bladene i tuppene, men jeg er usikker på hvordan planten reagerer på det og hvordan den blir seende ut...
Det dumme er vel at den raskt blir for lang til små akvarier, siden den kan bli mellom 70 og 100 cm! :p Man kan evt klippe bladene i tuppene, men jeg er usikker på hvordan planten reagerer på det og hvordan den blir seende ut...
Postet 28.03.09 kl 16:46
Endret: 28.03.09 kl 16:53
Takk for mange svar. Nå har jeg kikket litt i plantebasen på forskjellige vallisneria og cryptocorynearter, og festet meg ved bredbladet kjempevallisneria. Denne skal bli fra 20 til 100 cm høy, og kan kanskje gå an. Den er riktignok ikke så pen som den cryptocorynen Mona foreslår, men akvariet mitt er bare 35 cm fra grusen og opp til vannoverflaten... Anubias er for liten til å dekke rør og slanger, og plastplanter er selvsagt utelukket, men det forslaget var vel en spøk . Er det noen her som har denne planten?
Postet 28.03.09 kl 18:10
Skjønner ikke hva som skal vere problemet med ancistrus, når det gjelder sverdplanter. Hadde sverdplanter i hovedkaret, sammen med en skokk ancistruser tidligere. Uansett hvor mye dem beita på sverdplanten, så klarte de ikke å gjøre synlig skade. Så det er nok ikke ancistrusen som er synderen. Hvis problemet er hullete blader, så er det nok næringsmangel sverdplantene lider av. Jeg måtte kvitte meg med sverdplantene pga. at de vokste ut av karet, klarte rett å slett ikke å temme dem. Jeg har også kjempevallisneria, som også er en enkel plante å ha med å gjøre. Men den krever ganske mye næring, siden den vokser raskt.
Postet 30.03.09 kl 06:24
Jeg kan ikke helt skjønne at sverdplantene mine lider av næringsmangel, for de vokser godt, og de nyeste bladene er friske og grønne og uten hull. Dessuten gjøsler jeg dem med JBL-kuler. Men jeg må stadig fjerne endel blader fordi de blir så stygge, så plantene blir aldri så omfangsrike som jeg vil ha dem. Jeg kan jo også legge til at jeg ikke har noe særlig algevekst i akvariet, som ancistrusene kan beite på, og skadene på plantene ser akkurat ut som på et bilde som Mona O. har lagt ut i en tråd som jeg ikke klarer å finne igjen.
Postet 30.03.09 kl 15:21
Endret: 30.03.09 kl 15:23
Hva med å prøve Windeløv? Den blir som regel ikke spist og skulle det skje er den så rufsete at det ikke vises så godt. Hvis du setter den på en rot trives den godt, og størrelsen vil nok passe godt i karet ditt.
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1030&tab=1
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1030&tab=1
Postet 05.04.09 kl 23:06
Takk for forslaget ditt, Dellfiner. Jeg har allerede en stor rot som det vokser Windeløv på, og den skjuler varmekolben som jeg har festet ganske langt nede i akvariet.
Jeg var innom profilen din og kikket på akvariene dine, og jeg synes de er ordentlig lekre I planteakvariet ditt har du en stengelplante som heter Hydrocotyle leucocephala. Den har ganske store blader, og kan kanskje også brukes bakerst i hjørnet der hvor slangene er. Når stenglene blir lange nok kan de vokse videre i overflaten og danne skjul for det som måtte bli av yngel. Ifølge beskrivelsen i plantebasen er det en ganske grei plante. Så jeg får bare se hva jeg kan klare å få tak i.
Jeg var innom profilen din og kikket på akvariene dine, og jeg synes de er ordentlig lekre I planteakvariet ditt har du en stengelplante som heter Hydrocotyle leucocephala. Den har ganske store blader, og kan kanskje også brukes bakerst i hjørnet der hvor slangene er. Når stenglene blir lange nok kan de vokse videre i overflaten og danne skjul for det som måtte bli av yngel. Ifølge beskrivelsen i plantebasen er det en ganske grei plante. Så jeg får bare se hva jeg kan klare å få tak i.
Postet 06.04.09 kl 21:46
Endret: 06.04.09 kl 21:47