Fiskene mine dør... :( hjelp!!?

Fiskene mine har dødd sånn jevnt og trutt... Dette er ikke noe morro. Jeg har ikke noe nitritt i vannet og jeg bytter 20 % en gang i uka ca.
På 2 uker har jeg mistet 1 panda, 1 sverddrage, 3 gullbarber og 3 guppy'er. Jeg skjønner ikke hva som er galt..? Dere kan se på akvariet mitt på min side og se om dere ser noe feil... Jeg hadde 10 gullbarber, men har ikke skrevet dem opp enda.. (Nå er det bare 7)

Og, evt. Burde jeg kjøpt noen flere fisk, for jeg har faktisk bare 1 jente på 2 gutter(guppy) og hun kan jo bli litt jaget... :S ? Siden de 3 andre jentene døde. Og burde kanskje kjøpt noen flere gullbarber siden de er stimfisk...?

Hei du
forer du mye ? hva er ph. tempen opp en grad ?=)
Jeg fôrer ikke for mye, en gang om dagen. Og de spiser opp på ett hlvt minutt.. Tempen er på 24 grader ca.. PH har jeg ikke målt :S Men er det veldig viktig??
Ja
ph er veldi vikti ja for lav og fisken dør for høy og de dør. å det kan rett å slett være at de var litt sykelige i utgangs punktet=)
Hmm, ok.. Da får jeg kjøpe en sånn test i morgen da og er det noe sånn som stabiliserer som jeg kan kjøpe?
Test først
ph/kh + eventuelt natron hjelper viss det er for lav da torv røtter eikeløv kan senke ph viss den er høy. Du hadde testa for nitrit?
Heisann!
Leser du artikkelen som heter akvarieskolen,så finner du mye nyttig der.

Håper du finner ut av problema dine.

mvh
Er det biltemasand (blåsesand) du har i karet ? Ser på forumet at dette diskuteres at det er noen stoffer som ikke passer for akvarium.
Jeg har ikke testet ut denne sanden, så jeg vet lite om den.
Hvor lenge siden er det du startet opp dette akvariet?
(Har du forresten lest noen innlegg her på Nybegynnerforumet før du skriver dette?)
Du burde lese denne tråden om filterbakteriene alle er avhengige av i et velfungerende akvarium, for at fiskene ikke skal dø av forgiftning.

Siden du ikke engang har målt ph i akvariet ditt, antar jeg du aldri har testet for eller engang hørt om nitritt (gift i nystartede akvarier). Men les tråden jeg linket til fra start, så skjønner du noe av det. Når du har lest den, kan vi ta videre forklaringer derfra

mariemos
Fiskene mine har dødd sånn jevnt og trutt... Dette er ikke noe morro. :( Jeg har ikke noe nitritt i vannet og jeg bytter 20 % en gang i uka ca. På 2 uker har jeg mistet 1 panda, 1 sverddrage, 3 gullbarber og 3 guppy'er. Jeg skjønner ikke hva som er galt..? Dere kan se på akvariet mitt på min side og se om dere ser noe feil... Jeg hadde 10 gullbarber, men har ikke skrevet dem opp enda.. (Nå er det bare 7) Og, evt. Burde jeg kjøpt noen flere fisk, for jeg har faktisk bare 1 jente på 2 gutter(guppy) og hun kan jo bli litt jaget... :S ? Siden de 3 andre jentene døde. Og burde kanskje kjøpt noen flere gullbarber siden de er stimfisk...?
jeg har ikke biltemasand..

Har hatt det i 1 1/2 mnd. Og jeg har ikke noe nitritt i det. Har testa det for nitritt ja Gjør det veldig ofte faktisk.

Jeg tenkte rett og slett: Ph er vel ikke så farlig vel? ... Dette var vel litt dumt tenkt.. hehe.... Men hvis det ikke er PH hva kan det være da?
Hvordan oppfører fiskene seg før de dør? Det er foressten ikke lurt å tilføre nye fisker før du har funnet ut hva som gjør at de dauer..
For en tid tilbake hadde jeg en del dødsfall, fiskene holdt seg veldig mye i overflaten å nappet et eller annet.Grunnen var at jeg hadde ikke nok oksygen i karet, jeg fikk satt inn brusestein og fisken begyndte å oppføre seg som den skulle.
Så etter det har jeg brusestein i alle mine kar, om dette var årsaken vet jeg ikke.Men etter at jeg har passet på dette har jeg lite dødsfall, jeg tester også vannet en gang i uken med dråpetest ikke strips.
Skifter også 30% vann en gang i uken.
Jeg prøver å la PHén ligge rund 6,8 og 7,0, grunnen er at jeg har en del Discus.For å holde PH nede ,bruker jeg eikeblader som jeg plukker selv ute.
mariemos
Men hvis det ikke er PH hva kan det være da?


Sykdom.
Det er et alternativ, og dessverre den vanskeligste å diagnostisere riktig. Du skriver ingenting om symptomer på fiskene, bare at "de dør". Har du lagt merke til noe som helst uvanlig? Slutter de å spise en tid i forveien, blekner fargen, puster de fortere, får de noen flekker eller prikker.... et eller annet?

Det er dessverre vanskelig for oss å si hva som kan være årsaken her, siden det er svært lite å gå på. Ikke et bilde engang, og ingen utfyllende info om akvariet, størrelse, rutiner og slikt. Har du noen rutiner på vannbytter og annet vedlikehold?

Du skal nok uansett ikke kjøpe en eneste ny fisk før akvariet er stabilt. Dersom fiskene dine dør uten synlig grunn, skal du sette hele karet i karantene. Dvs ingen fisk inn, ingen fisk ut, før akvariet er stabilt, dødsfallene har opphørt og ikke skjedd på minst en måned, og du føler det er trygt å friskmelde akvariet.
Ok... Takk for hjelp av alle

Hmm, alle fiskene er friske og fine egnetlig og de er akkurat som før... men det er noen som driver å sturer for seg selv og jeg trur det er de som dør.. Har ikke vært hjemme så mamma fant de døde..

Det virker egentlig som det er helt greit oppi der, bare at det er 3 stk som sturer nå.. (gullbarber)
Joda, jeg ba dere gå inn å se på akvariet mitt, der er det bilder og litt info!

Symptoner: Slappe, men spiser kanskje litt... Puster kanskje litt fortere...
De har ingen prikker eller noe..

Har sakt at jeg bytter vann 1 gang i uka, fôrer en gang om dagen. Ellers tester jeg nitritt annen hver dag ca! Slukker lyset hver natt, følger med veldig mye..
sykdom eller vannkvalitet er som regel grunnen til dødsfall.
Dersom du ikke ser noe tydlig sykdom så heller sansynligheten mot vannkvaliteten.
Du sier at du har hatt akvariet i halvannen måned, men hvor lenge har du hatt fisk i det?
har alle kommet samtidig eller har noen vært der lengre?
stusset litt på at du ikke har nitritt i det hele tatt.
dersom du ikke har målt ph så tyder de på at du bruker dråpetest og ikke strips, og da pleier nitritt og vises. mener du at denne er i 0, eller at den er lavere hva som grenser til "farlig"?
mariemos
Ok... Takk for hjelp av alle;) Hmm, alle fiskene er friske og fine egnetlig og de er akkurat som før... men det er noen som driver å sturer for seg selv og jeg trur det er de som dør.. Har ikke vært hjemme så mamma fant de døde.. Det virker egentlig som det er helt greit oppi der, bare at det er 3 stk som sturer nå.. (gullbarber)


Hva mener du med "sturer"? Litt vanskelig å identifisere hva som kan være problemet når en ikke har konkrete symptomer.. Har du testet for ammoniakk? Hvordan gjør du rent akvariet? Slår du av pumpen? Jeg ville uansett ha byttet litt vann hver dag så lenge ikke alt er som det skal..
Jeg har puttet fiskene i litt fortidlig.. 1 uke etter oppstart. Det må jeg si.. Men ingenting å gjøre med det nå.....

Har puttet i nye fisker hver helg omtrent.. Etter at de første kom oppi...

Har dråpetest ja... Det er så gul som den kan bli... så bekymrer meg ikke for nitritten.

"Sturer" da mener jeg at den ligger alene, enten på bunn eller i et hjørne.. Eller så gjemmer den seg bort.
Hvis du bare sjekker for nitritt så kan en jo ikke utelukke at det likevel er ett vannkvalitetsproblem som amoniakk, for lite O2 eller for mye nitrat. Ville skiftet 50 prosent vann fremover til fiskene slutter å dø eller du finner ut hva som er problemet. Juwel-pumpen du bruker kan også være feil/dårlig satt opp så det ville jeg også sjekket grundig. Jeg har sett noen ganske kreative eksempler på akkurat det.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap