Har hentet sand fra stranda må jeg gjøre noe med den før den legges oppi til corydoras,. fes kokes,.el spyles

må jeg gjøre noe med den det kan kansje vere litt salt i den ,sanden lå bare 3-4 meter fra sjøkanten ?
Koking er kanskje unødvendig, men jeg ville ha skyllet den veldig godt, flere ganger Vet at en del velger å koke sanda også, og det kan jo umulig skade
Jeg kokte min sand for sikkerhetsskyld. Henta den fra ei badestrand og ville være sikker på å få løst opp evt solkrem/olje før jeg skylte den godt.
Sand fra strand
takk for hjelpa , tar og syler den satser på det holder
jepp eg selv hadde bare sanden eg henta 2-3 meter i ei lita vik oppi ein stor 40 liters balje og fullte denne litt under halvfull og så bare brukte eg hageslangen og spylte nedi utafor og tømte eit par 6-7 ganger så var det greit nokk..strålen fra hageslangen jekk gjenom sanden og til bunn av baljen så fekk vaska det på bunnen og, så slapp og røre rundt nedi der for og få vaska det underste laget
Hvis man henter sanden fra en strand ved sjøen (saltvann) kan man bare skylle ut saltet uten å være redd for å få med noen artigheter til et ferskvannsakvarie. (de småkryp som finnes i havet dør i ferskvann)
Hvis du tar det fra en strand i innlandet risikerer du å få med flatmark av forskjellige typer. Har aldri merket at disse gjør noen skader, men noen synes jo de er ekle. Snegler kan jo også følge med, men heller ikke disse gjør skade, da de fleste av våre arter ikke vil trives spes godt i tropisk vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap