- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Knurreguramier som slåss -hva gjør jeg?
Knurreguramier som slåss -hva gjør jeg?
Har 6 trestripet knurregurami, Trichopsis schalleri i min 250L. Lagt merke til at 2 har parra seg ut i det siste. I dag ser jeg plutselig 2 stk som hadde farget så vannvittig kraftig ut så gikk bort for å nyte synet. Men det var jo ikke noe pent å se på, det var 2 hanner som dreiv og blåste seg opp for hverandre og sloss! Den største som har dame har fått et rift over øyet og revet halen litt i stykker. Den andre fått revet halen litt i stykker. Kjapp på labben fikk jeg fisket den sistnevnte ut (råflaks, det er tett jungel oppi dette karet) og den er nå puttet oppi et yngelnett med litt mose og flyteplanter. Grå og slukøret...
Naive meg skjønte ikke det kom til å bli bråk med flere knurreguramier, trodde de kunne gå i gruppe, de er jo så fredelige... og siden det er så mye planter og gjemmesteder trodde jeg også det skulle gå bra. Jeg må få gitt bort den guramien som bor i yngelnettet, men jeg lurer på om jeg må ta ut de andre også, sånn at det kun er det ene paret igjen? (er forelopig ingen andre som utfordrer hannen som har dame)
Har prøvd å finne info om nettopp dette med gruppe eller ikke på nettet, men har ikke funnet noe sted de nevner det. Jeg er fersk labyrinteier, men likevel kjipt å tabbe seg ut..
Naive meg skjønte ikke det kom til å bli bråk med flere knurreguramier, trodde de kunne gå i gruppe, de er jo så fredelige... og siden det er så mye planter og gjemmesteder trodde jeg også det skulle gå bra. Jeg må få gitt bort den guramien som bor i yngelnettet, men jeg lurer på om jeg må ta ut de andre også, sånn at det kun er det ene paret igjen? (er forelopig ingen andre som utfordrer hannen som har dame)
Har prøvd å finne info om nettopp dette med gruppe eller ikke på nettet, men har ikke funnet noe sted de nevner det. Jeg er fersk labyrinteier, men likevel kjipt å tabbe seg ut..
Postet 09.04.09 kl 20:37
fiksa url
Google: trichopsis group aggressive male (generelt om agressive knurre-hanner) antyder at en hanne kan bli ekstra sint hvis det er lek på gang.
43-literne koster ikke stort, og det blir sikkert fine yngel.
43-literne koster ikke stort, og det blir sikkert fine yngel.
Postet 09.04.09 kl 22:41
Endret: 09.04.09 kl 22:42
Postet 10.04.09 kl 08:11
HumunukuapuaaGoogle: [URLBLOCK1] (generelt om agressive knurre-hanner) antyder at en hanne kan bli ekstra sint hvis det er lek på gang. 43-literne koster ikke stort, og det blir sikkert fine yngel. ;-)
Det står: bubble nest are guarded by the male. Remove the female at this point.
Er det dama jeg har reddet vekk fra han da og ikke en rivaliserende hann? Det er hun som får juling? For jeg ser nemlig ikke av utseende hvem som er hun eller han, men trodde jeg hadde sett hvem som hadde parret seg ut. Jeg er veldig forvirret akkurat nå! jeg tenkte nemlig jeg kunne beholde et par og fjerne de andre, men det er jo heller ingen god ide da...
Postet 10.04.09 kl 12:29
Endret: 10.04.09 kl 12:31
Postet 10.04.09 kl 13:11
Postet 10.04.09 kl 16:06
Ok, den omhandlet T. vittata, men er sikkert relevant. Akkurat den hoppet jeg over, men fant mange andre interessante potensielle løse tråder.
Aquaticquotients Anabantoidforum har sikkert postinger med erfaringer rundt Trichopsis. Prøv et søk på innhold i siden du får opp (Ctrl F), eller bli medlem og søk fritt på forumet.
Aquaticquotients Anabantoidforum har sikkert postinger med erfaringer rundt Trichopsis. Prøv et søk på innhold i siden du får opp (Ctrl F), eller bli medlem og søk fritt på forumet.
Postet 10.04.09 kl 16:25