Akvarie på soverommet / dårlig luft?
Jeg har en 11 år gammel sønn som har to akvarier på soverommet sitt (60+110). Han har de siste ukene vært mye kvalm om kvelden og sover dårlig. Mener selv at lyden ikke er plagsom. Er det noen som vet hva som slippes ut i luften fra et akvarie? Er det såpass mye co2 e.l. at man kan bli dårlig av det? Vinduet hans står alltid oppe så det er luft der, men kanskje ikke så mye sirkulasjon...
Postet 14.04.09 kl 10:53
Postet 14.04.09 kl 11:12
Postet 14.04.09 kl 13:03
Postet 14.04.09 kl 13:08
Postet 14.04.09 kl 13:33
dama leste noe i hjemmet om og ha akvariet på soverommet.
Det er noe med at det blir for fuktig vist rommet er lite og det er lite til ingen lufting der. Sånn som jeg skjønte det er det ikke akkurat noen problemer med og ha akvarier med dekkglass og lufting på et soverom. Det sto noe om at vist man sover i veldig fuktig luft kan det føre til sopp i lunger o.l.. Det er jo ikke akkurat ideelt. ;-P
Må få si at jeg ikke leste dette selv men fikk fortalt det bare.
Det er noe med at det blir for fuktig vist rommet er lite og det er lite til ingen lufting der. Sånn som jeg skjønte det er det ikke akkurat noen problemer med og ha akvarier med dekkglass og lufting på et soverom. Det sto noe om at vist man sover i veldig fuktig luft kan det føre til sopp i lunger o.l.. Det er jo ikke akkurat ideelt. ;-P
Må få si at jeg ikke leste dette selv men fikk fortalt det bare.
Postet 14.04.09 kl 14:20
Postet 14.04.09 kl 14:27
Postet 14.04.09 kl 16:11
NorthHawkdama leste noe i hjemmet om og ha akvariet på soverommet. Det er noe med at det blir for fuktig vist rommet er lite og det er lite til ingen lufting der. Sånn som jeg skjønte det er det ikke akkurat noen problemer med og ha akvarier med dekkglass og lufting på et soverom. Det sto noe om at vist man sover i veldig fuktig luft [B]kan[/B] det føre til sopp i lunger o.l.. Det er jo ikke akkurat ideelt. ;-P Må få si at jeg ikke leste dette selv men fikk fortalt det bare.
Dette må være i ekstremt sjeldne og ekstreme tilfeller. Det finnes jo hele land som har mye mye høyere luftfuktighet hele/halve året enn det man finner i et akvarierom i Norge, uten at hele befolkningen kreperer av sopp i lungene...
Postet 14.04.09 kl 16:39
Inaktiv bruker
SveinJeg har en 11 år gammel sønn som har to akvarier på soverommet sitt (60+110). Han har de siste ukene vært mye kvalm om kvelden og sover dårlig. Mener selv at lyden ikke er plagsom. Er det noen som vet hva som slippes ut i luften fra et akvarie? Er det såpass mye co2 e.l. at man kan bli dårlig av det? Vinduet hans står alltid oppe så det er luft der, men kanskje ikke så mye sirkulasjon...
jer tror det ikke har noe med akvarium å gjøre at han sover dorligere og er kvalm på kvelen jeg støter heler monas versjon at han sikert blir plaget på skolen.
jeg har selv at så høy luftfuktihet at det faktisk har bjynt å mugne i vinduskarmen på soveromet met og ja jeg merket inngen ting på meg
Postet 14.04.09 kl 17:01
Det koster ikke stort for et hygrometer slik at man kan følge med om luftfuktigheten blir i meste laget. Jevn luftfuktighet på over 50 kan føre til grobunn for bakterier, støvmidd og sopp og det er vel dette som i første rekke kan gi helseproblemer.
Jeg har fire akvarier på samme rommet som jeg sover på, ett av dem med delvis åpen topp og luftfuktigheten ligger sjelden på mer enn 40-50. De fleste norske hjem strever vel heller med for lav luftfuktighet. Luftfuktighet på under 20 kan faktisk bli ubehagelig tørr for oss mennesker. Stueplantene liker forresten høy luftfuktighet, gjerne 50-60, unntagen sukkulenter og kaktuser selvfølgelig.
Mitt tips er altså dekkende topp på akvariet og overvåking av luftfuktigheten med et hygrometer. Det er selvfølgelig også viktig med normal ventilasjon og utluftning av rommet.
Jeg har fire akvarier på samme rommet som jeg sover på, ett av dem med delvis åpen topp og luftfuktigheten ligger sjelden på mer enn 40-50. De fleste norske hjem strever vel heller med for lav luftfuktighet. Luftfuktighet på under 20 kan faktisk bli ubehagelig tørr for oss mennesker. Stueplantene liker forresten høy luftfuktighet, gjerne 50-60, unntagen sukkulenter og kaktuser selvfølgelig.
Mitt tips er altså dekkende topp på akvariet og overvåking av luftfuktigheten med et hygrometer. Det er selvfølgelig også viktig med normal ventilasjon og utluftning av rommet.
Postet 14.04.09 kl 17:37
Enig det er ikke karene
jeg er selv 12 år å har 4 kar på rome mit der jeg såver
å har 19 ker i garasjen der jeg også er offte men det skader ikke meg
å har 19 ker i garasjen der jeg også er offte men det skader ikke meg
Postet 15.04.09 kl 17:05
Tante AstridDet koster ikke stort for et hygrometer slik at man kan følge med om luftfuktigheten blir i meste laget. Jevn luftfuktighet på over 50 kan føre til grobunn for bakterier, støvmidd og sopp og det er vel dette som i første rekke kan gi helseproblemer. Jeg har fire akvarier på samme rommet som jeg sover på, ett av dem med delvis åpen topp og luftfuktigheten ligger sjelden på mer enn 40-50. De fleste norske hjem strever vel heller med for lav luftfuktighet. Luftfuktighet på under 20 kan faktisk bli ubehagelig tørr for oss mennesker. Stueplantene liker forresten høy luftfuktighet, gjerne 50-60, unntagen sukkulenter og kaktuser selvfølgelig.
Enig med Tante Astrid. Jeg kjøpte nylig et billig hygrometer på clas ohlson fordi min samboer var bekymret for høy luftfuktighet i stua (4 akvarier på liten stue) Den måler fra 20% , blanker ut hvis fuktigheta er under 20%. Og stort sett står den på blank fordi det er for tørr luft! (Har sjekket at den virker ja) Så det skal nok maaange akvarier til og uten dekkglass for å påvirke innemiljøet. Kjøp et hygrometer så får du i alle fall sjekket ut om det er for fuktig
Postet 16.04.09 kl 09:18