Hvilken fisk bør jeg velge til 28 l akvarium?

jeg vil ha fisk som kan ævre med reker og er ganske fredelige, og det er bra om de lett får barn.

rekene har en del mose å gjemme seg i.
Hvor stort akvarie har du da? og hva er vannverdiene?
28L, har ingen vannverdier å gi.
Killier, trestripet knurregurami, kampfisk eller en av de andre små bettaartene. Er ikke alle som er like snille med reker, men hvis du putter oppi javamose og har andre gjemmesteder for dem burde det gå bra.
jeg søkte på killi og fikk 92 treff. har du noen spessielle å vise meg?
Nigeria killi og klovnkilli er jo ganske fine. Mener å huske at klovnkilliene ikke er like aggressive som nigeriaene, men jeg kan ta feil akkurat her.
Mvjnz
Killier, trestripet knurregurami, kampfisk eller en av de andre små bettaartene. Er ikke alle som er like snille med reker, men hvis du putter oppi javamose og har andre gjemmesteder for dem burde det gå bra.


Jeg vil ikke anbefale trestripet knurregurami sammen med reker. Etter selv å ha erfart at mine 6 knurreguramier tok knekken på min store stamme av kirsebærreker i løpet av en uke vil jeg aldri i livet sette disse sammen med reker igjen. Og dette var i en 250L med masse javamose og andre finbladete planter rekene gjemte seg i. I en 28L vil ikke knurreguramien bruke lang tid på å finne rekene, de er vanvittig gode jegere og elsker reker til både frokost, lunsj og middag

Jeg ser det står fra 30L for denne fisken i basen, men tja, jo, jeg vet ikke helt om jeg er enig. Jeg syns de tar sin plass jeg da, selv om det er en liten fisk...
Aha, bare husket at det stod 30 liter, men har ikke noe personlig erfaring med dem. Bra du nevnte det

Og angående killier, nigeriakillier er mine personlige favoritter, med klovnekillier er fine de og, og hunnene er litt mer fargerike enn hos nigeriakilli. Du kan fint ha 4-5 nigeriakilli i en 28 liter. Men jeg ville ikke hatt mer enn en hann, med mindre du har veldig mye gjemmesteder. Jeg hadde to hanner og de slåss en dag og den ene døde
da blir det nok klovnkillier. er de fredelige?
Det står i fiskebasen at de er fredelige. Men de hopper også, så du må huske dekkglass, men det kan det jo hende du har fra før
holder det ikke med heldekkende lysarmatur?

er klovnkillier levendefødere?
Stian S
holder det ikke med heldekkende lysarmatur? er klovnkillier levendefødere?


ingen som vet?
Så lenge det ikke er noen ledningshull i armaturet holder det. Men hvis det er hull til ledninger eller av andre grunner burde du stappe filtervatt eller noe i disse.

De legger egg.
hva med noen Corydoras pygmeus og noen microrasbora-varianter?
noen flere forslag? jeg har lyst på mer liv i akvariet.
Stian S
noen flere forslag? jeg har lyst på mer liv i akvariet.



Er jo veldig begrenset hva en kan ha i et så lite karr Stian. Er det levendefødere du vil ha, hva med å prøve guppy eller platy? ;- =)
vil ikke guppyene spise opp alle rekene mine?
Jeg har platy sammen med mine reker. Det forsvinner nok litt rekeyngel, men de voksne får gå i fred.
Stian S
noen flere forslag? jeg har lyst på mer liv i akvariet.

Boraras - Bittesmå, ingen fare for rekene og etterhvert ikke umulige å få tak i. Du kan sikkert ha et dusin eller to i en 28-liter, og det bør bli ganske mye liv.
kan jeg ha disse små kuli ålene med reker?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap