Hvor ofte rense innvendig filter?

Dere som har innvendige filter. Hvor ofte renser dere dem?
Jeg har fluval pumper i akvariene mine, og ser at nå begynner vannet å renne sakte gjennom dem. Så det er på tide å skylle filtervatten. Men hvor ofte bør man egentlig gjøre dette? man skal jo rote minst mulig rundt oppi akvariene.
Har hatt flere innvendig filtere også fluval..
Dette kommer jo egetlig veldig ann på hvor stort akvarium du har og hvordan fluval pumpe du har
+ antall fisk og osv.. Er ikke noe eksakt tidsrom..
Jeg renset iværtfall mine 2xfluval 4+ i et 180L kar med rundt 15 maller minst 1 gang i måneden.. Dette er kanskje litt får ofte.. Men de var gangske så stygge og tette..

Kjørte også en Eheim(husker ikke modell) innvendig pumpe på et lite 54L kar og denne måtte også renses vær måned.. Hvor det gikk 2 maller og 20 guppy.

Min erfaring er iværtfall at det lønner seg å kjøpe for store filtere men å ha rette L/T til karet.. (Etter som hvordan fisk selvfølgelig)

Og vil nok alltid annbefalle å bruke utvendig..

Men alt i alt burde man rense når pumpen har synelig mindre effekt

Håper dette var til litt hjelp

Mvh: Kim Andre Martinsen




Skal renses når du ser at den er mindre effektiv

Ikke for ofte hverfall, da knerter du alle filterbakteriene. Men når du ser at det er lite trykk i den så kan du rense den. Husk du skal bare vaske svampen forsiktig i akvarievann. Ikke i rennende springvann og ikke grundig )
Har modifisert mine Fluvalfiltre og det gjør at de takler litt større belastning før de går tett. Det er likevel stor forskjell fra det ene karet til det andre. I søramerika-karet hvor jeg har satt inn et ekstra innvendig Fluval 3+ i tillegg til det utvendige filteret så renser jeg faktisk svampen hver uke. Her går det maller som roter opp rusk fra bunnen og i tillegg fôres det en del med bunntabletter som også tetter filtrene raskt. I mine to andre kar hvor jeg kjører innvendig modifisert Fluval så tar det kanskje 6-8 uker før de må renses, men så er det også veldig lite belastning i disse to karene. En gang i måneden synes jeg ikke høres så ille ut.
sessan
Så det er på tide å skylle filtervatten. Men hvor ofte bør man egentlig gjøre dette?


Skyller du virkelig filtervatten? Det er jo det billigste som finnes, og det koster ikke mange ørene å spandere på en ny filtervattbit?
Akkurat filtervatt er forbruksvare etter min mening. Å skylle den er bortkastet vann, det er bedre å ta en ny.

Svampene derimot, de skal ALDRI kastes. De skal bare klemmes relativt rene i en bøtte akvarievann til du ser noe av originalfargen igjen men de skal ikke bli gullende rene. De skal være litt småskitne. Så settes de kjapt tilbake i filteret, og startes opp igjen. De må ikke tørke ut!
Hensikten med rensen er bare å klare opp i svampens porer så vannet skal strømme fritt gjennom den igjen. Det er viktig at det ikke blir for tett av gørr heller, for da kan det stoppe helt opp når du minst venter det og på det minst passende tidspunkt (typisk tidspunkt er når man er bortreist i noen dager....)
Regner med at det er svampene du mener, ikke filtervatt, for det er jo ikke filtervatt i de innvendige Fluval-pumpene.

Jeg følger Fluval sin anbefaling og skyller ca. annenhver uke. Men jeg skyller bare en av de to svampene i Fluval 3 og Fluval 4 om gangen. Har ikke hatt noen dårlige erfaringer med det. Men skyller dem ikke helt rene.

Medfører ikke mye roting i akavriet, for man løfter bare hele pumpa rett opp i en liten bøtte f.eks.

Har to små yngelkar med Fluval 1 Plus-filter. De har bare en svamp og den skyller jeg også ca hver 14. dag.
Mente svampene ja
Det stod bare helt stille da jeg skulle skrive hva det het, hehe.

Da er det nok på tide å skylle litt tror jeg.

Men, renser dere mer i pumpen, enn å skylle svampene?
Ja, det er viktig å ta ut impelleren (rotoren) og rengjøre både den og impellerbrønnen (hullet den sitter i). Du kan bruke små børster eller q-tips for å komme til nedi brønnen. Om det samler seg mye dritt her så kan det faktisk hende at rotoren ikke går rundt til slutt. Det kan derfor være greit å gjøre rent dette når man likevel skal opp med pumpa for å skvise svampene.
Sånn, nå har tre akvarier fått rene pumper Vannet var helt mørkbrunt da jeg hadde klemt ut skitt fra svampene. brukte også q tips inni der som propellen er. Var på tide med en vår-rengjøring, hehe. Nå sirkulerer det som bare juling, tror fiskene fikk litt sjokk, for plutselig må de jobbe litt for å svømme dit de vil hehe.

har også slamsugd sanden, men synes nesten det ser like ille ut nå jeg etterpå. Det er utrolig hvor godt skitt og slam vises på hvit sand :-S

har også fjernet de vemmelige algene på rutene, så nå SER jeg faktisk fiskene, og ikke bare gule flekker, hehe.
Filter skal ikke renses før gjennomstrømningen blir merkbart reusert.

Har et innvendig amtop filter, som bare har svamp. Dette har nå gått siden august 2008 uten å ha gjort noe vedlikehold innvendig.
Filteret fingerer perfekt.
Rart igrunnen. For jeg renset for kanskje et par mnd siden, husker ikke helt. Og her sildret bare vannet ut, og det var tykkt med grums inni svampen. Men jeg synes også det generelt er mye slam og dritt i særlig det ene karet på 128 liter. Her har jeg lys rådasand, og jeg blir ganske oppgitt noen ganger, for det ser jo ikke pent ut.

har masse planter, som løser seg litt opp inniemellom og dette er vel også med på å tette for filtreringen.
Til akvarier over 100 liter er det generelt bedre med et utvendig filter. Innvendige kan aldri måle seg med disse mht kapasitet. De vil gå oftere tett, og jo mer de må håndtere, jo mer vedlikehold må man gjøre.
Til en 128 liter hadde jeg skaffet et utvendig Eheim filter. Da kan du slappe av og bare tenke på vedlikehold en gang i halvåret, knapt.
Enig med Mona.

Tror nesten en tommelfingerregel kan være at innvendige filtre må rengjøres en gang i mnd. og utvendige en gang i året.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap