Revestrekenes akvarieverden (side 2)

Lisbeth
[QUOTE=Rita Revestrek]Det er Betta Edithae. Jeg har sendt bildene inn så nå venter jeg bare for å se om de blir godtatt ;)


Det ville være veldig rart om de ikke godtok de bildene! Ligger jo bare ett bilde der og dine overgår det

Og der var bildene dine i basen :)
Morsomt at de kom med, jeg trodde kanskje de helst ville ha bilder av hele fisken ;o)
[External Image]
Dette er en av de unge håpefulle, tatt samme dag som de andre bildene.
Et dårlig bilde men det viser jo størrelsen på yngelen, rådasanden er 0,4-0,8 mm ;o)
Sånn må bare legge den tråden til en av de jeg skal følge med i, flotte bilder og fine fisk
[External Image]
Scalareparet har lagt egg flere ganger men det har ikke gått så bra.
Nå har de endelig klart å få frem yngel og de er i full gang med barneoppdragelsen... det er litt av en gjeng de skal holde samlet

[External Image]
For noen uker siden tok jeg et realt ryddesjau i 240-liter'n. Plukket ut stygge planter og flyttet rundt på det meste. Da ble det stor aktivitet blandt L134'ene mine.

[External Image]
Forrige søndag oppdaget jeg til min store glede at en av L134-hannene lå med yngel i den ene skiferhula I dag er plommesekken så og si borte så jeg regner med at han slipper dem ut snart. Jeg snudde også en av de andre hulene (den ligger med åpningen i feil retning for innsyn) og der ligger jammen en annen hann med yngel

[External Image]
Her går det i striper og prikker for tiden...

[External Image]
[External Image]
L134-hannene ligger fortsatt i hver sin hule... men en av ynglene har nok rømt i et ubevoktet øyeblikk
Så gøy at at du fått oppdrett på disse! Vi har også L134 og L201, og har ikke fått dem til enda. Får jeg spørre om din hemmelige "oppskrift", og hvilke vannverdier du har?
Mange takk Joanna & Pål, jeg er kjempeglad de har fått det til
Har kikket litt på de som ligger i hulene og de er jo myyye mindre enn den jeg tok bilde av (den var ca 2 cm med halen) så de har nok klart det uten min viten tidligere.

Jeg har ingen hemmelig oppskrift, får sitere en som har registrert oppdrett tidligere; "som ancistrus". Må innrømme at det er en stund siden jeg målte vannverdiene, de som var finner du på profilen min. Temperaturen er lavere nå, karet har stått uten varmekolbe i sommer så tem. har nok gått litt opp og ned. Ellers ser jeg at de foretrekker skiferhuler fremfor keramikkrør og jeg fórer dem mye.

Ønsker dere lykke til med deres maller og håper de finner ut av det etter hvert!
Knipset et nærbilde av en Hypancistrus Contradens i går, de er noen snedige skapninger når man får dem så tett på
I går hang fire malleyngel på ruta, de ble fanget og puttet i en yngelboks i samme kar. Jeg la oppi en liten bit av en rot så de har et skjulested. I morges hang fem nye yngel på rute og røtter. Jeg kommer til å fange disse også og prøve noen i oppfóringskar, og noen etter naturmetoden (løs i karet). Det blir litt spennende å se om det blir forskjell i veksten på yngelen.

Tenkte jeg skulle putte noen pestsnegler i yngelboksen men det finnes faktisk ikke en eneste en i 240-liter'n, spiser L134 snegler? I andre kar er det jo fullt av dem.
I dag er den ene hulen tom for yngel og det er ihvertfall 11 små L134'er i karet

I går kom min bedre halvdel hjem med en reol på 1 x 160 liter, og 2 x 180 liter. Det blir morsomt å innrede den, tror de 6 L204'ene skal få sitt eget kar med masse røtter og huler. Flotte fisk som griser litt da de spiser trevirke.

I et av de andre karene vil jeg ha den lille gjengen med Corydoras Venezuelanus, er på utkikk etter flere av denne sjarmerende arten.
Noen oppdateringer fra 180-literen... daglige "drama" foregår også i akvarieverdenen... som i går da den lille kakaduehannen gapte over mer enn han klarte. Han brukte mange timer på denne kirsebærreken (selvfølgelig den rødeste, fineste og største som var i karet). Men flott var han der han svømte rundt og "bruste med fjærene"

Vi tok også en titt med lommelykt bak den innvendige bakgrunnen og der var det fullt av liv. Blant alt blåfilteret lever masse reker... og ihvertfall tre yngel av Keisertetra (ca 1 cm lange), så nå må vi til med en improvisert redningsaksjon. Tetraene har mest sannsynlig spredd eggene sine på vallisneriaen som vokste utenfor innsuget til bakgrunnen. Noen egg har nok blitt sugd inn og har klekket i mørket, trygge for sultne munner. Heretter blir det nok noe oftere sjekk av eventuelt liv bak de innvendige bakgrunnene.
Joanna & Pål
Så gøy at at du fått oppdrett på disse! Vi har også L134 og L201, og har ikke fått dem til enda. Får jeg spørre om din hemmelige "oppskrift", og hvilke vannverdier du har?


Bedre sent enn aldri... nå har jeg sjekket vannverdiene:
Temp: 27 grader
PH: 7.0
GH: 4.0
KH: 2.0

Det går forøvrig bra med yngelen, de spiser og spiser, det er forsatt noen igjen i den ene hulen. Ellers er det stor aktivitet i 240-liter'n, det ligger to maller i to av hulene, den ene hulen er den hvor det har vært yngel. Andre krangler om plassen... bildene ble litt rare i fargen.
Tusen takk! Det skal noteres ned så får vi se om ikke vi får fart på sakene Tror faktisk vi ikke er så langt unna disse verdiene. Eneste er at vi har det noe kaldere vann (25 grader).
Joanna & Pål
Tusen takk! Det skal noteres ned så får vi se om ikke vi får fart på sakene :-) Tror faktisk vi ikke er så langt unna disse verdiene. Eneste er at vi har det noe kaldere vann (25 grader).


Må legge til at vi har vann fra brønn, og brønnen fylles fra en bekk som renner ned åssiden her. Jeg vet ikke om det har noe å si men jeg vil tro at vannet endres noe i løpet av årstidene. I vårløsningen kan det være noe "grums" i det, det samme når det regner mye om høsten. Kanskje det blir litt som naturlig regntid-vann
De små L134'ene ser ut til å klare seg fint så langt, noen i yngelkar og noen løs i karet. Nå ligger det to maller i tre av hulene og jeg må skjerpe meg med lommelykt-bruken.
Er nok litt over gjennomsnittet nysgjerrig på hva som foregår i akvariet

Lurer på om temperaturforskjeller har noe å si for lek i karet, 240-literen står på soverommet vårt og her er det iskaldt om natten. Temp. i karet er 25 grader om morgenen, og øker til 27 grader om kvelden.
Spennende tråd! Artig når folk oppdaterer med detaljer, og ikke minst bilder .. Har lest igjennom hele, og må bare abonnere ..
Ronny-André
Spennende tråd! Artig når folk oppdaterer med detaljer, og ikke minst bilder :).. Har lest igjennom hele, og må bare abonnere :D..


Mange takk! Det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger
Detaljene blir nok litt nybegynnerpreget men det får være så
20 bittesmå maller "på boks", fortsatt friske og raske, og ingen dødsfall. Yngel nr. 21 ble puttet i yngelkaret i dag, og jeg tror det er flere løsgjengere i karet.
Tetra TabiMin går ned på høykant.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap