Revestrekenes akvarieverden (side 4)

Når jeg begynte å se på plantene i Axelrodi-karet var det ganske mange egg gjemt i brettene på bladene, og på undersiden. Eggene ble flyttet til yngel-karet.

Cory-yngel med skikkelig artemiamage
Axelrodi'ene la egg i går igjen. Nå håper jeg at eggene klekker og yngelen vokser opp så vi kan få en større gruppe av denne coryen (har bare fire fra før).

I forgårs flyttet ti Corydoras Weitzmani inn i 160-literen, de svermer rundt i sin nye bolig og ser ut til å trives Mange takk for flotte fisk Mona O
Skal si det er aktion hos coryene dine for tiden .

Mange flotte arter du har og
Sølvi Gullaksen
Skal si det er aktion hos coryene dine for tiden . Mange flotte arter du har og :)


Ja her er det action... det lille karet er fullt av yngel i flere størrelser, fra nesten usynlig til nesten 1 cm. Kjempegøy, og veldig lærerikt for oss som ikke har hatt coryyngel før

Når vi fikk øynene opp for cory merket vi av artene vi hadde lyst på i boken "Identifying Corydoradinae Catfish", nå gjenstår det å få tak i Eques og Oiapoquensis
Corybabyer er utrolig søte da

Har de samme på min ønskeliste og ,nydelige fisker. Skulle bare hatt plass til ørten flere kar.
Det høres litt greit ut med deling av kar da hvis en har plass til større kar (hvilket jeg ikke har , har du 2 pumper der da ?
Sølvi Gullaksen
Corybabyer er utrolig søte da :) Har de samme på min ønskeliste og ,nydelige fisker. Skulle bare hatt plass til ørten flere kar. Det høres litt greit ut med deling av kar da hvis en har plass til større kar (hvilket jeg ikke har :( :) , har du 2 pumper der da ?


Vi har en reol med 2 x 180l + 1 x 160l, de to 180-literne er delt i to og det står et filter i hver del. Skal egentlig bruke disse karene til maller, må bare få igang reolen med 63-litere først så vi får flyttet coryene. Når alt er klart får vi plass til ihvertfall 8 x 63l pluss den andre reolen på et lite barnerom Nå har vi en 400l og en 180l i stua, 240l på soverommet, vår yngste har 180l på sitt rom og den eldste har 250l i kjellerstua så her bobler det i alle hjørner
Oi,det var mange kar det og med bra størrelse på ,plass til mange flotte fisker da ja
I dag har vi tatt en kikk i alle skiferhulene i 240-literen hvor L134 lever, det er egg/yngel i fire huler Disse fire hulene er alle av den trange varianten, ca 2 x 3 cm hele veien inn. Tre av hulene ligger til venstre i karet, to i bunn med åpningen hver sin vei, og en hule på toppen av disse. Den fjerde hulen med yngel ligger med åpningen frem under roten til høyre i karet. Skulle disse fire kullene vokse opp har vi fått seks kull på noen få uker, kjempegøy!

Ellers har våre Corydoras Axelrodi fått ny identitet
Ian Fuller har bekreftet dem til å være CW021. Forskjellen til Axelrodi er at CW021 har parallelle striper, Axelrodi har en nedre stripe som ikke følger hele kroppslengden, og den buer opp mot øvre stripe i bakkant.

Nå har jammen Corydoras Weitzmani også lagt noen få egg, jeg er helt imponert over formeringslysten i karene for tiden Weitzmani'ene flyttet inn for noen få dager siden, og de har mer eller mindre danset på glassene siden de kom.
[External Image]
Søndag flyttet 11 Corydoras Oiapoquensis inn til Weitzmaniene, de skal være der til karet deres er klart. Nå svømmer alle sammen opp og ned, hit og dit.
Mange takk enda en gang til Mona O for flotte fisk

[External Image]
Venezuelanus'ene legger noen egg hver eneste dag... men de er gode på å spise dem opp også. Sikker derfor de er trillrunde


[External Image]
Nå kan jeg ikke samle flere egg å putte i 50-liter'n, der kryr det av cory-yngel i forskjellige størrelser og arter. Nå er det 17 dager siden de første eggene klekket og yngelen har vokst mye på den korte tiden. Jeg venter i spenning på den dagen man begynner å se hvilke art, og hvor mange det er av hver.

[External Image]
[External Image]
Da var den første L134-yngelen fra kull.3 fanget og puttet i yngelboksen
Jeg fanget inn en av de fra forrige kull (ca seks uker gammel) for å sammenligne størrelsen. Den har vokst ganske mye syns jeg Det er også stor forskjell i farge- og mønsterutviklingen.

[External Image]
De eldste ynglene klarer seg veldig fint. Jeg har begynt å slippe fóret ned på samme plass hver gang og det har de skjønt. Så snart maten lander kommer de pilende fra alle kanter.

[External Image]
Corydoras sp. C140'ene nyter også godt av all yngelfóringen
[External Image]
I dag har det vært litt krangling rundt den ene skiferhulen og seks små yngel havnet utenfor. Jeg har lagt dem i en yngelboks med luftestein i karet, og håper de klarer seg. Ser man på bildene i Erlend D. Bertelsens artikkel om L-134 Peckoltia sp. vil jeg tippe at disse ynglene er på dag 2 eller 3 etter klekking.
Det er bare helt utrolig fasinerende hvor stor plommesekken er! :-o
Se, den ligger jo formelig å gynger og kommer ingen vei )

Håper de klarer seg. Og som alltid; flotte bilder Rita!
Ganske så misunnelig på de Oiapoquensisène dine
Janne
Det er bare helt utrolig fasinerende hvor stor plommesekken er! :-o Se, den ligger jo formelig å gynger og kommer ingen vei :)) Håper de klarer seg. Og som alltid; flotte bilder Rita!


Mange takk Janne
De klarer faktisk å flytte seg rundt, men de ser jo ut som slike steiner de bruker i curling på glattisen De vrikker på det lille de har av kropp og så snurrer de bortover
Sølvi Gullaksen
Ganske så misunnelig på de Oiapoquensisène dine :)


Jeg er kjempefornøyd med dem, og de har stått høyt på ønskelisten ganske lenge
Det har de hos meg og,er de mye fremme eller er de av den mer skye typen ?
Sølvi Gullaksen
Det har de hos meg og,er de mye fremme eller er de av den mer skye typen ?


Syns ikke de er spesielt skye, de fyker mye rundt på glasset sammen med Weitzmani'ene og da bryr de seg ihvertfall ikke om oss tobente. Er man rolig kommer de også frem og driver med sine vanlige sysler. De er virkelig flotte
Det høres jo lovende ut
Synes det er ekstra gøy med coryer en kan se litt til .
Sølvi Gullaksen
Det høres jo lovende ut :) Synes det er ekstra gøy med coryer en kan se litt til .


Stod å kikket på dem akkurat nå og da inntok de T-posisjonen, og den ene hunnen svirrer rundt med egg Her går det fort for seg
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap