Tett fluval 2+?

Hei

Jeg har et 60 liters akvarium med en Fluval 2+ pumpe. Den har fungert kjempebra i over ett år nå med god gjennomstrømmning. god strøm i overflata og fine vannverdier. Tar de ukentlig vannbyttene og har skylt filteret noen ganger i vann fra akvariet.

Var borte knappe to uker i forbindelse med påske. Da jeg kom tilbake var 4 fisker død og det virket som gjennomstrømmingen i pumpa var minimal. Når jeg tok hånda ned i akvariet kunne jeg før ferien kjenne utstrømmen fra pumpa på langs av hele akvariet, nå forsvinenr den 2-5 cm fra utløpet.

Så spørsmålet er hva det kan være. Jeg har prøvd å skylle toppdelen godt, både inn i utløpet og på undersiden der det finnes et par innløp. Har også tatt ut filterdelen og skylt den og filterene i litt vann tappet fra akvariet. Ikke noe dette har ført til forberinger.

Mine forslag om hva det kan være er dermed:
1. Det er noe inne i toppdelen som tetter slik at vannet strømmer saktere igjennom. Da har min skylling ikke vært god nok, eller så har jeg ikke kommet til der det tettes.
2. Filteret tetter. Det kan kanskje skje i løpet av et par uker hvis et par fisker dør og lager litt ekstra bakterieaktivitet?
3. Det er noe galt med motoren så pumpa rett og slett går saktere.

Er det noen som har erfart dette og kan hjelpe meg med hva det er og forslag til hvordan det kan fikses.

(Link gjerne til andre relevante tråder)
Tok å vasket filterene en rund til, det ga gjennomstrømningen jeg er vant til. Så gikk det bra tilslutt denne gangen også. Det ble nok litt mye press på filterene med de død fiskene.
Har ett par linker som kanskje kan være greit å lese til senere Her og innlegg 259 i denne tråden.
Tørrfisk
Har ett par linker som kanskje kan være greit å lese til senere:) [URLBLOCK1]og innlegg 259 i [URLBLOCK2].


Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap