Kan man flytte en stor flyteplante fra karantenekar uten ev smittefare hos fisk?

Jeg har 2 store Ceratopteris pteroides i et 62Liters Karantenekar. Nå har de blitt så store at de tar for mye av plassen i vannskorpa, men jeg har ikke lyst til å kaste den. Den hadde vært kjempefin i 110Literen jeg har, men siden fiskene går i karantene i det karet plantene ligger i så er jeg redd for at den kan bringe smitte om jeg flytter den...

Kan jeg flytte den over til 110Liters karet uten å smitte om det skulle være sykdom i karantenekaret?
Mest sannsynlig ikke, jeg ville ikke tatt sjansen. Sykdom kan smitte via en eneste dråpe vann, og da er en gjennomvåt plante helt klart nok til å flytte smitte.
Enig med Elin. I ordet "karantene" ligger det jo begrepet "å holde det isolert fra annet", slik at smitteoverføring ikke gjøres.

Flytter du planten, vil du overføre eventuell smitte også. Så godt som garantert. Surt hvis det f.eks. bryter ut sykdom i karantenekaret dagen etter at du flyttet planten da
Jeg regnet med dette ja, men måtte bare spørre for sikkerhets skyld i fall jeg slapp å kaste den fine planten... Ja ja, jeg får vel tak i ny senere

Takk for svar!
har dem ikke fått noen små avleggere du kan ta vare på da? jeg har en annen cornuta plante, som jeg akkurat måtte kaste den største av da den okkuperte mesteparten av en 96 liter, men det var masse småplanter som jeg tok vare på. disse sitter noenganger inneklemt innimellom bladene på morplanta
En slik plante kan jo få dusinvis av avleggere. Tar man dem ikke bort, så oversvømmes overflaten på kort tid av dem. De popper opp langs hele bladkantene på moderplanten. Starter som en liten prikk med en rot-tråd, som så utvikler seg til egne planter.

Hvis den planten er blitt for stor til akvariet du har den i nå, kan du fjerne moderplanten uten fare. Ta vare på 5-6 avleggere og de vil raskt vokse og fylle hele overflaten. Etter min erfaring gjør veksten på avleggerne et kjempehopp når moderplanten fjernes, for da får de all næringen selv. De vokser kjemperaskt.

[External Image]
Det var bare dette med at jeg har vært så dum å putte begge de store moderplantene i karantenekaret og avleggerene i 110Litern ser ut til å ha forsvunnet, mulig slamsugd når jeg ikke har vært til stede og assistenten har gjort det De var veldig små da..
hm, har du en balje stående? kan jo putte planta i en balje med littegrann plantegjødsel og ha den på badet eller noe.. de fleste uhumskheter vil vel forsvinne av mangel på husvert etter en stund
Du kan jo også bare vente til karantene tiden er ferdig, og så flytte den
Jeg får vel bare vente. Kanskje jeg finner den til salgs og kjøper en før det, karantenen er ikke ferdig før om ca 4 uker:/

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap