- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Alternativ plantenæring??
Alternativ plantenæring??
Postet 28.04.09 kl 22:40
Før jul prøvde jeg torv med hønseskompost tilsatt, jeg vil ikke anbefale andre å prøve det samme. Største problemet er naturligvis dosering, hvor mye må en tilsette før det er nok? Etter det kommer det en del andre problemer også. Jeg kuttet det ut etter en måned.
Hvis du vil prøve ett seriøst alternativ til plantegjødsel fra butikk så er PMDD veien å gå. Da får du kjøpt nøyaktig de stoffene plantene trenger og det finnes en masse erfaringer som gir oss en pekepinn på hvor mye en skal tilsette for å få god plantevekst uten å ta livet av innbyggerene i akvariet.
Billig er det også.
Hvis du vil prøve ett seriøst alternativ til plantegjødsel fra butikk så er PMDD veien å gå. Da får du kjøpt nøyaktig de stoffene plantene trenger og det finnes en masse erfaringer som gir oss en pekepinn på hvor mye en skal tilsette for å få god plantevekst uten å ta livet av innbyggerene i akvariet.
Billig er det også.
Postet 28.04.09 kl 23:58
Jeg er ikke så inne på dette, men PMDD er jo flytende og jeg har forstått at dette er best for de plantene som tar opp næringen gjennom bladene. Stemmer dette?
Etter som jeg forsto kunne en stikke noen kaninkuler ned i rundt rota på de som tar næringen opp der. Uansett, er det slik at man også trenger næringstilførsel i bunnlaget for disse plantene i tillegg til flytende næring?
Etter som jeg forsto kunne en stikke noen kaninkuler ned i rundt rota på de som tar næringen opp der. Uansett, er det slik at man også trenger næringstilførsel i bunnlaget for disse plantene i tillegg til flytende næring?
Postet 29.04.09 kl 00:16
LittaI en akvariebok (Aschehougs store akvarieleksikon) jeg har står det at det går å bruke tørket bæsj fra marsvin eller kanin som plantenæring. Er det noen som har prøvd dette?
jeg tror de mener at marsvin/kanin bæsjen skal puttes i sanden under planter med et stort rotsystemslike som sverdplanter, har aldri prøvet det selv, men hadde nok gjort det om jeg hadde hatt tilgang til denne typen gjødsel.
hønsegjødsel blir nok alt for sterkt kan jeg tenke meg.
Postet 29.04.09 kl 00:27
Postet 29.04.09 kl 00:29
Kanskje en god ide å putte litt kaninbæsj nedi grusen rundt plantene, kan godt tenke meg at det vil gå greit og at en kan få synlige resultater. Jeg hadde ikke da bekymret meg så mye for korrekt dosering.
SKulle jeg valgt mellom kun flytende næring eller kun næring tilsatt substratet hadde jeg enkelt valgt flytende. Men det mest optimale er nok ganske sikkert å gjøre begge deler.
SKulle jeg valgt mellom kun flytende næring eller kun næring tilsatt substratet hadde jeg enkelt valgt flytende. Men det mest optimale er nok ganske sikkert å gjøre begge deler.
Postet 29.04.09 kl 00:30
Postet 29.04.09 kl 12:29
LittaTakk for svar. Da skal jeg prøve det. Når man gjødsler slik, skal man da stikke kuler ned rundt hver plante?
om samenligner med vanlig gjødsel stiks så skal de stikkes i sanden helt ved roten, ville nok ikke satt inn for mange av kaninkulene til å begynne med, kansje 1 til 2 stykker til hver plante som har et godt rot system, du får se etterhvert om du får alger etter at du har satt inn kulene.
Postet 29.04.09 kl 19:33
Endret: 29.04.09 kl 19:37
LittaTakk for svar. Da skal jeg prøve det. Når man gjødsler slik, skal man da stikke kuler ned rundt hver plante?
Du må huske på at dette kan lekke ut i vannet og gi veldig forurensning, det er jo rett og slett avføring. For vannkvalitetens del kan dette gå rett vest.... Filteret ditt bør være kraftig overdimensjonert for akvariestørrelsen.
Hva heter filteret og modellen du bruker, og hvor stort er akvariet ditt? Hvor mange fisk har du i det?
Postet 29.04.09 kl 19:55
Postet 30.04.09 kl 10:18