Trenger hjelp til fiskevalg

Hei.

Jeg skal nå kjøpe meg en gruppe med Corydoras. Denne gangen skal jeg ha en av de såkalte dverg-artene. Det står mellom Cory. habrosus og Cory. pygmaeus. Hva bør jeg velge?

Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken art jeg skal ha, så jeg trenger litt hjelp av dere.

Hva mener dere?
-Gode/dårlige erfaringer
-Hardfør
-Aktiv
-Oppdrett

De skal få være i en 185liter med finkornet sand, masse eikebalder og en del planter. Røtter til å gjemme seg i får de også. I tilleg skal det være noen Guppy i karet, samt en del snegler.
Jeg har hatt begge deler og jeg syns habrosusen virker mest hardfør.
Pygmaeusen hos meg oppførte seg ikke så veldig cory egentlig, de svømte i midtsjiket, eller overalt i karet og ikke så ofte på bunnen. De har heller ikke den flate underkroppen som er naturlig for cory som lever på bunnen. Pygmaeusen blir jo mindre enn habrosusen så vil du ha en skikkelig liten cory er jo pygmaeusen ypperlig. Veldig søte begge typene

Men er du sikker på at du vil ha guppy sammen med cory? Guppy skal jo helst gå i hardere vann enn cory.
Godt du sa det, Lisbeth.

Har altid tenkt at Guppy er en hardfør fisk som tåler det meste, men etter å ha sett litt, så skal jeg ikke kjøpe Guppy.

Har dere noen andre forslag til hva jeg kan ha sammen med Coryene? Må være en fisk som holder seg i midten/toppen av akvariet.

Har sett litt på Venusfisk.
Men det står i basen at den vil ha temp. fra 18-22, men at den overlever opp til 28°C, hvordan er det da å ha den i et kar på rundt 26°C?
Har også sett at flere har denne i lag med Corydoras.

Ang. andre vannverdier ser det jo ut som disse kan passe godt i lag, men eneste er den tempen jeg tenker på.
mine venuser går i kar med ca 25-26 grader, og de farger ut som bare det. veldig hardfør fisk, og lett å få yngel på. yngelen har overlevd alt fra nitritt til kaldvannsbytter. ang ph er de og tolerante, før jeg fikk stabilisert ph målte jeg til tider ph helt nede på 5-5.5 uten at fisken brydde seg nevneverdig.

eneste du bør passe på er at disse er noen sinnsyke matvrak.. de piller på bunntabletter og andre ting som havner på bunn, så du kan med fordel vente med å mate coryene til venusene har sovna :p
Hva med klovnkilli? Den er bare råfine, men må ha godt dekket kar da den kan hoppe ut. Den står i allefall på min ønskeliste og da skal jeg ha de sammen med mine C. habrosus
Hei Lisbeth.

Jeg har også tenkt litt på Klovnkilli, men de har den ikke på bestillingslisten. Hadde ingen Killi denne gangen, som jeg har sett.
Det er en flott fisk.
Jeg har begge disse artene du ønsker og eneste jeg merker hos meg er at habrosusene virker mye tøffere, men de stimer ikke så mye, med tøffere mener jeg at de ikke fyker i skjul når jeg kommer. Kan ha noe med innredninga i karret, ikke vet jeg.

Pygmeusene er mye mere pysete, de fyker i skjul og ligger gjerne der lenge, men de stimer mye bedre. Som sagt før har ikke disse det typiske cory utseende og er gjerne oppover planter og rundt i hele karret mye mer enn andre coryer. Men en stor stim av disse er utrolig flott og gjør nok at du ikke trenger annen stimfisk i akvariet og heller kan holde apistogramma eller andre par dannende fisk sammen med disse.

Sanne
mine venuser går i kar med ca 25-26 grader, og de farger ut som bare det. veldig hardfør fisk, og lett å få yngel på. yngelen har overlevd alt fra nitritt til kaldvannsbytter. ang ph er de og tolerante, før jeg fikk stabilisert ph målte jeg til tider ph helt nede på 5-5.5 uten at fisken brydde seg nevneverdig. eneste du bør passe på er at disse er noen sinnsyke matvrak.. de piller på bunntabletter og andre ting som havner på bunn, så du kan med fordel vente med å mate coryene til venusene har sovna :p


Etter å ha lest litt om Venusfisk, har jeg bestemt meg for å kjøpe en stim. Hvor mange anbefaler dere i en 185 liter? Mer en 20 stk? Koster nesten ingen ting...

Flere forslag ønskes, rekner med at det er plass til flere enn Venusfisk og Corydoras...
vel, jeg har rundt 15-20 i en 64 liter, men de skal flytte til en 96 liter med tid og stunder. jeg startet med 10 :p så i et så stort kar kan du ha en god stim, de blir ikke så store. ville nok hatt minst 20 stykker hvertfall. er ganske enkelt å se kjønnsforskjell på de og.
Jeg tror jeg ville leitet litt mer etter den "perfekte" stimfisken. Selv liker jeg små arter og først nå har jeg begynt å få tak i, da angrer jeg litt på de artene jeg har fra før vettu.

Så let og les.

Et annet tips er å holde seg til samme kontinent, fisker fra sør amerika med andre fisk fra sør amerika passer på en måte bedre sammen enn blandings. Har stjernedanio i et sør amerikansk inspirert karr, det funker lissom ikke. De passer bedre i ett asia karr hvor det er masse planter.
Mens ildtetra passer veldig godt i sør amerika.
Galemor
Jeg tror jeg ville leitet litt mer etter den "perfekte" stimfisken. Selv liker jeg små arter og først nå har jeg begynt å få tak i, da angrer jeg litt på de artene jeg har fra før vettu. Så let og les. Et annet tips er å holde seg til samme kontinent, fisker fra sør amerika med andre fisk fra sør amerika passer på en måte bedre sammen enn blandings. Har stjernedanio i et sør amerikansk inspirert karr, det funker lissom ikke. De passer bedre i ett asia karr hvor det er masse planter. Mens ildtetra passer veldig godt i sør amerika. :)


Ildtetra, nei, liker ikke den, helt vanlig, lite fager, hehe. Nei, ikke for å være kresen, men vet ikke helt, det er bare ikke en fisk for meg.

Hvordan mener du med å holde seg til fisk fra samme kontinent? At det blir feil, på hvilken måte? Feil for fiskene eller din del?

Har lest mye i kveld om Venusfisken, og jeg må bare ha den. Tror at jeg går for Venusfisk og Cory. pygmaeus eller hobrosus. Syns pygmaeus er finest, og ser at felst har oppdrett på den. Kommer det av at Cory. pygmaeus er mer vanlig i hadelen, eller er den vanskleligere å få i lek/for opp yngel??

Vanskelig dette her!
Aner ikke hvordan pygmeusen er å få oppdrett på, men ifølge Ian fuller er det utrolig enkelt. Har selv fått mine Habrosus til å legge egg uten noen form for trigging, desverre fikk jeg ikke reddet yngelen (selskapskarr).

Det jeg mener med å ha fisk fra samme region er at de passer bedre sammen utseende messig. Asia fisk synes jeg har mye sterke farger og er noe stressa, mens sør amerikansk fisk er mere lay back. Så blander man fra de forskjellige verdensdelene kan det bli krøll utseende messig.
Tror ikke fiskene bryr seg så mye da de fleste krever omtrent samme verdier i vannet uannsett.

Bare husker hvor flott jeg syntes karret var når det var (nesten) fullstendig sør amerikansk. Stor ro lissom, fiskene virket mere avslappet og ja karret lyste harmoni.
Fisken Magnus
Har dere noen andre forslag til hva jeg kan ha sammen med Coryene? Må være en fisk som holder seg i midten/toppen av akvariet.


Jeg har et forslag! En stim av en art blant de lekre Nannostomus-artene!
En liten og utrolig vakker tetra-familie.
For eksempel Nannostomus marginatus. Pleier å være enkel å få tak i, dvs den ses relativt ofte i handelen. Eller, om du har tjukk lommebok når skattepenga har kommet (hehe) så kan du slå på stortrommen og kjøpe Nannostomus mortenthaleri! Åh, den er fin! Utrolig vakker stimfisk.

Felles for Nannostomus er at de er utpreget fredelige (hannene kan kanskje kjekle litt seg i mellom men aldri noe alvorlig) og gjør aldri noen andre fisk noe fortred. Slektsnavnet Nannostomus henspeiler til en ting; "liten munn". De har altså små munner, og er derfor veldig fine tank-kamerater til arter som yngler osv. Jeg har bl.a. hatt Nannostomus sammen med Apistogramma som har ynglet og fått opp kull i samme kar som tetraene.

Nannostomus er noe jeg tør å ha i sammen med mine Corydoras iallefall Det er ikke så mange som godkjennes til det hos meg, men Nannostomus er perfekte om man ønsker mer liv og bevegelse i øvre vannlag i et Corydoras-kar.

PS!
Jeg ville gått for C. habrosus Jeg synes den er så fin.
Tusen takk for tipsene.

Såg litt på div. Nannostomus-arter, og likte godt Nannostomus beckfordi. Hvordan er den? Syns den var veldig fisk, og ikke så høy pris heller.

De var også ganske så like som Venusfisken, så jeg kjøper heller en stim med 20 stk Nannostomus beckfordi en Venusfiskene.

Utrolig fine de smykketetraene, men litt dyre. Å batale over 70,-kr stk for en Koralrød Smykketetra og jeg må ha 20stk, så blir det fort litt mye for en 15 årings lommebok.
Jeg ville gått for begge, det er virker veldig flott med en stor stim C.Pygmeus i midtsiktet og en del C.Habrosus i bunn det ville sikkert vært ganske fint.

PS. Har litt dårlig erfaring med slikt da men.....
Habrosusene er ikke særlig kjent for å stime, de svømmer hver for seg over hele bunnen, men de fyller da karret ditt
Hei igjen.

Har nå tatt valget og fiskene er bestilt.

Jeg bestilte 10 stk Corydoras habrosus og 20 Nannostomus beckfordi. Vet ikke om jeg skal ha flere, men kan ikke fylle opp karet med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap