Filterløsning i 20 liter (erstatte fluval 1+)

Er nå lei Fluval 1+ og trenger forslag til annet filter. Karret er en 20 liters sekskant, dette brukes til oppvekst for Nigeria killiene mine så det fores en del, trenger derfor en del filtrering. Karret står på soveromet til guttungen så luftdrevet er uaktuelt ( også for svak filtrering) Konstruksjonen på 1+ er slik at den går veldig fort tett ved hard foring U1 er lettere å rense filteret på men er ellers lik 1+ (bare snudd på hodet).. Karrets opbygging er slik at jeg synes en 2+ blir for stor og kraftig . Har ett Rena crystal clear i karret til foreldrene (omtrent like stort) etter en enkel modifikasjon fungerer dette filteret ekstremt godt, det filteret i en størrelse større hadde vært perfekt, men det finner jeg ingen norske forhandlere på.... Alternativet er enten å finne ett godt innvendig filter av bedre konstruksjon eller å bruke ett utvendig filter, kanskje en tetratec 400 (noen som kjenner dette? Slange/spraybar størrelse i forhold til f.eks 700 som jeg har fra før)
Forslag på andre små utvendige filter mottas med takk. (hva er det minste utvendige til Eheim?)
Inaktiv bruker
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=43679

Du kan jo lage en mini versjon av denne. Det finnes veldig små sirkulasjonspumper, samt tynne filtermatter.
smeagol2000
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=43679 Du kan jo lage en mini versjon av denne. Det finnes veldig små sirkulasjonspumper, samt tynne filtermatter.


Vil ta alt for mye plass , med ett absolutt minimum av plassforbruk med ett slik filter i dette karret ville jeg vel miste rundt 4 liter plass... Men takk for forslaget.
Elite stingray 5
Hei!

Jeg har en pumpe i min 19 liter som er av merket [URL=http://images.google.com/images?hl=en&client=safari&rls=nb-no&um=1&sa=1&q=elite+stingray+underwater+filter&btnG=Search+Images&aq=f&oq=]Elite[/URL], er veldig fornøyd med den.
Den tar ikke opp stor plass, og den har sånn filter i innsuget slik at yngel ikke blir sugd inn, og lager ikke lyd i det heletatt
Digi
Er nå lei Fluval 1+ og trenger forslag til annet filter. Karret er en 20 liters sekskant, dette brukes til oppvekst for Nigeria killiene mine så det fores en del, trenger derfor en del filtrering. Karret står på soveromet til guttungen så luftdrevet er uaktuelt ( også for svak filtrering) Konstruksjonen på 1+ er slik at den går veldig fort tett ved hard foring U1 er lettere å rense filteret på men er ellers lik 1+ (bare snudd på hodet).. Karrets opbygging er slik at jeg synes en 2+ blir for stor og kraftig . Har ett Rena crystal clear i karret til foreldrene (omtrent like stort) etter en enkel modifikasjon fungerer dette filteret ekstremt godt, det filteret i en størrelse større hadde vært perfekt, men det finner jeg ingen norske forhandlere på.... Alternativet er enten å finne ett godt innvendig filter av bedre konstruksjon eller å bruke ett utvendig filter, kanskje en tetratec 400 (noen som kjenner dette? Slange/spraybar størrelse i forhold til f.eks 700 som jeg har fra før) Forslag på andre små utvendige filter mottas med takk. (hva er det minste utvendige til Eheim?)


Veldig OT men er Fluvalen i orden? Du vil ikke selge den? Har evnt et slikt ELITE filter som nevnt ovenfor til overs.

Digi
Har ett Rena crystal clear i karret til foreldrene (omtrent like stort) etter en enkel modifikasjon fungerer dette filteret ekstremt godt, det filteret i en størrelse større hadde vært perfekt, men det finner jeg ingen norske forhandlere på....


Jeg har Rena Superclean 90 som jeg har modifisert og fungerer bedre enn fluval 2+ faktisk!
De selger Rena på TAM, så da regner jeg med at tropehagen-kjeden fører den. De kan sikkert bestille
Bygg om fluval 1+en , dvs sett inn en grov blåsvamp og dropp "lokket"i bunnen og vips du har et filter som ikke går like fort tett.

Har selv alle fluval filtrene i serien 1+ til 4+ og er kjempe fornøyd.
Har også elite filter i omtrent samme stølrrelse/effekt som fluval 2+ som jeg har satt inn slik filtermedium som man bruker i utvendige filtre og den går omtrent aldri tett lengre, så det er også en mulighet å gjøre med fluval 1+en, fylle den med et eller annet utvendig filtermedium.
Takk for alle svar. Tror jeg forsøker med en ommbygging i første ommgang. Får sette meg litt med tegneblokka og se om jeg finner en god teknisk løsning. Har vel noe konstruksjonsmatrialer, bioballer og efisubstrat liggende så kan jo hende jeg finner en god løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap