Corydoreasen dør en etter en! hjelp!

Hva skjer?

Corydorasene mine dør en etter en. Den første døde i mars/april og siden har 5 dødd... Det er ingen synelige skader/sykdom på dem. Alle spiser godt og er aktive. Vannverdiene er bra. Noen som har noen råd?
Hva annet har du i akvariet?

Sjekket det nå, men har du hatt de lenge?
i et 240 l selskapsakvarium har jeg

5 sommerfuglciklider
1 L144
5 corydoras adolfi
4 viftereker
20 kardinaltetraer
Dette er for tynt grunnlag å svare noe på. Du skriver altfor lite til at det er mulig å hjelpe deg med noe. At "de dør en etter en" sier oss jo ingenting.

Du bør også alltid opplyse en hel del fakta om akvariet når det er problemer med fisk. Vannverdiene skal oppgis konkret, ikke bare si "fine". Folk har forskjellige oppfatninger om hva som er "fine", og ikke vet vi hva du har testet og hvordan du har testet heller. Man må oppgi ph, nitritt og nitrat og evt gh og kh. Temperatur, dine rutiner for vannbytter (hvor ofte og hvor mye pr gang), samt de andre fiskene du har i samme akvarium. Det er også en lur idè å oppgi hvilken art det er snakk om, helt konkret, ikke bare "en rød fisk" eller "en blå" eller "Corydoras"....

Man skal også alltid oppgi hvor lenge akvariet har vært i drift, og når de fiskene det er problemer med ble innkjøpt og satt inn i akvariet. Sånn ca iallefall. Har man hatt dem i mange måneder kan man si ca hvilken mnd de ble kjøpt, og ble de kjøpt for tre dager eller to uker siden så sier man det.

Alt dette er ting som kan gjøre det mulig for andre å hjelpe deg. Uten dette er det ren gjettelek.
ok beklager, skal svare litt mer konkret her jeg. ser jo egentlig at spørsmålet mitt er helt på jordet. skjønner at det ikke er så lett å forstå men det ble skrevet litt i hui og hast da en telefon gjorde at jeg måtte raskt avgårde. samme det.

jeg skal få tatt nye vannprøver i mårra så kommer tilbake til de verdiene, men fine betyr sist jeg sjekket at ph var på 7, kh husker jeg ikke... verdiene har blitt sjekket i mellom fiskedødene, men jeg har ikke flere tester hjemme nå så jeg må kjøpe i mårra

arten det er snakk om er corydoras adolfoi som jeg har hatt i et par mnd. jeg har mistet 5 stk på halvannen mnd i uforklarlig død. Vet ikke om det har noe å si men alle corydorasene har dødd i løpet av natterstimene

Karet har gått i ca 2 år så burde ikke være problemer med det.

Det som har skjedd er at den utvendige pumpen gikk fløyten for en stund siden men det går en fluval 4 (+?) og co2 pumpe så det skulle ikke være noe med oksygen.

vannbytte taes ca 1/3 en til to ganger i uka etter fiskenes oppførsel (om corydorasene henter luft i overflaten oftere enn normalt og om fiskene ser litt trege ut)

Temperaturen ligger stabilt på 26-28 grader og der har den vel vært ihvertfall det siste året.

håper dette dekket litt mer av hva som trengs for å forstå situasjonen. er vel ikke mer å gjøre før jeg får testet vannet i mårra, har ihvertfall hatt et vannbytte i dag
Hei!
Har du fått testene?
hei

ja ph lå på 7,1 og kh på 2 og null nitrill. (sera dråpetest forresten)

tror problemet lå i for hyppige vannbytter og derfor ustabil ph. jeg trodde at det hjalp med vannbytter men i dette tilfelle kan det virke som om det ble verre. jeg har gått tilbake til vanlig vannbytterutiner og ikke mistet flere corydoraser heller^^
"Gå tilbake til vanlige vannbytterutiner"...? Hva betyr det? Sjeldnere enn en gang pr uke? Jeg synes ikke det er noen god idè, egentlig. En gang pr uke er flott.

Rent vann er alltid bra for fiskene, så lenge vannkilden er god. Det første jeg gjør hvis jeg lukter noe muffens i et akvarium, er å bytte vann. Ofte er det et ekstra vannbytte eller to alt som skal til for å rette opp hva det nå enn var.

Fisk dør ikke av et vannbytte. Da må det være noe annet, eventuelt noe med måten du gjør det på. Kan du si noe mer om det? F.eks. bruker du kaldt vann, eller mikser du inn varmt vann fra varmtvannsberederen når du bytter vann i akvariet ditt? Hvordan vet du i så fall da hvilken temperatur det nye vannet har? Bruker du "finger-målings metoden sånn ca"...?

Kaiamor
Det som har skjedd er at den utvendige pumpen gikk fløyten for en stund siden men det går en fluval 4 (+?) og co2 pumpe så det skulle ikke være noe med oksygen.

Hvor lenge har den Fluval filterpumpen stått i karet? Satte du inn den som erstatning for den som gikk i stykker?

CO² pumpe....? Det er jo karbondioksid....Du mener vel heller en luftpumpe, altså O², oksygen?

Kaiamor
vannbytte taes ca 1/3 en til to ganger i uka etter fiskenes oppførsel (om corydorasene henter luft i overflaten oftere enn normalt og om fiskene ser litt trege ut)

Her synes jeg det virker som det har vært noe galt med vannkvaliteten på et tidspunkt i akvariet ditt. Corydoras som snapper luft oftere enn normalt i overflaten, og i tillegg ser trege ut og noen som dør i blant... vel, det er typiske tegn på at det har vært enten en nitrittforgiftning eller ammoniakk. Du har ph akkurat over sju, så det kan meget godt ha vært tilfelle.

Men jeg er litt usikker på hvordan dette henger sammen og skjedde, dette med at filterpumpen din gikk i stykker og du erstattet det med en innvendig Fluval. Denne Fluvalpumpen var sannsynligvis ikke innkjørt da du tok den i bruk, kan det stemme? Eller har du flere akvarier der den stod i drift fra før?

Nå er det imidlertid gått mange uker siden disse problemene med at de døde en etter en pågikk, du skriver mars/april, og dermed er det jo umulig å vite nå hva vannverdiene var da. Nå har jo FLuval-filteret rukket å bli innkjørt i mellomtiden og derfor har dødsfallene stoppet....
[QUOTE=Kaiamor]hei

ja ph lå på 7,1 og kh på 2 og null nitrill. (sera dråpetest forresten)

tror problemet lå i for hyppige vannbytter og derfor ustabil ph.QUOTE]

Er det kranvannet ditt som er 7,1 eller bruker du noe for å redusere PH`n? Jeg synes det er rart om det skulle være PH`n som er problemet hvis du ikke bruker å forandre PH selv. Mystifistisk:/
Kan det være nitrat? Du har ikke måler for det? Noen ganger kan faktisk nitraten bli for høy uten at nitritten har noe uvanlig utslag
Men jeg støtter Mona o på at vannbytter ikke skader! Jeg tar vannbytte så fort jeg ser noe unormalt.
Jeg har også hatt litt tendenser til "luft-slurping" som jeg kaller det Etter at jeg puttet oppi en luftpumpe og satte på større hastighet på pumpa så ble det bra og jeg har C. Duplicareus(falsk adolfi), så det er ikke sikkert det er så stor forskjell på de og adolfien? Jeg har også C. Sterbai der og de er ikke så sensitive når det gjelder oksygen i vannet.

Når det gjelder vannverdiene, hvordan var de når fiskene døde? Du skriver jo at du testet litt i mellom begynnelsen av tråden
Hvis dødsfallene er stoppet så er sannsynligvis situasjonen under kontroll, men jeg har bare et par tanker.

Fluval 4. Den er snau til en 240-liter. Den har brukbar gjennomstrømming, men litt lite filtreringskapasitet etter min mening. Du kan ha hatt problemer med nitritt evt. ammoniakk på et tidspunkt. Hvordan og hvor ofte rengjør du filteret ditt?

Èn annen ting jeg tenker på er foringen. Coryer er jo litt forsiktige ofte og kan kanskje ha havnet bakerst i køen ved matutdelingen hele tiden. En stim på 20 kardinaler tar for seg mye av maten før den detter til bunn; det samme gjør forøvrig sommerfuglciklidene. De siste kan også bli hissige ved lek, noe som kan gå ut over coryene. Hva forer du coryene med?
mona o
"Gå tilbake til vanlige vannbytterutiner"...? Hva betyr det? Sjeldnere enn en gang pr uke? Jeg synes ikke det er noen god idè, egentlig. En gang pr uke er flott.


Jeg har vanlige bytterutiner på en gang i uka, ca 1/3 av vannet men når dette pågikk fikk jeg litt "panikk" og byttet to ganger i uka men like mye vann
Jeg bruker fingemetoden ganske nøye når jeg bytter vann for å få ca lik temperatur, gjerne bitte litt kaldere enn det som er i karet.

mona o
Det som har skjedd er at den utvendige pumpen gikk fløyten for en stund siden men det går en fluval 4 (+?) og co2 pumpe så det skulle ikke være noe med oksygen. Hvor lenge har den Fluval filterpumpen stått i karet? Satte du inn den som erstatning for den som gikk i stykker?


Fluvalen hadde stått i et annet kar så den var innkjørt men ja den ble satt inn som erstatning frem til jeg fikk ny utvendig pumpe

mona o
CO² pumpe....? Det er jo karbondioksid....Du mener vel heller en luftpumpe, altså O², oksygen?

uhm nå gjorde du meg usikker men har den ihvertfall for plantene sin del^^
Tørrfisk
[QUOTE=Kaiamor]hei ja ph lå på 7,1 og kh på 2 og null nitrill. (sera dråpetest forresten) tror problemet lå i for hyppige vannbytter og derfor ustabil ph.QUOTE] Er det kranvannet ditt som er 7,1 eller bruker du noe for å redusere PH`n? Jeg synes det er rart om det skulle være PH`n som er problemet hvis du ikke bruker å forandre PH selv. Mystifistisk:/ Kan det være nitrat? Du har ikke måler for det? Noen ganger kan faktisk nitraten bli for høy uten at nitritten har noe uvanlig utslag:) Men jeg støtter Mona o på at vannbytter ikke skader!:) Jeg tar vannbytte så fort jeg ser noe unormalt. Jeg har også hatt litt tendenser til "luft-slurping" som jeg kaller det;) Etter at jeg puttet oppi en luftpumpe og satte på større hastighet på pumpa så ble det bra og jeg har C. Duplicareus(falsk adolfi), så det er ikke sikkert det er så stor forskjell på de og adolfien? Jeg har også C. Sterbai der og de er ikke så sensitive når det gjelder oksygen i vannet.


kranvannet ligger på 7.1 stabilt ja, så jeg tilsetter ingenting.
Kaiamor
[QUOTE=mona o] CO² pumpe....? Det er jo karbondioksid....Du mener vel heller en luftpumpe, altså O², oksygen?

uhm nå gjorde du meg usikker men har den ihvertfall for plantene sin del^^

Hehe, om du gjør noe for plantenes del er det ofte greit å vite hva det er?

Co2 er bra for planter, O2-pumpe lufter Co2 ut av vannet og jobber sånn sett "mot" evt. Co2 tilsetting.

Greia med Co2 er at den senker ph, så om du har denne tilsetningen i karet kan det føre til ph-dropp med så lav KH du har og dermed være skyld i dødsfallene.

O2 gjør ingen skade, men heller "ingen" nytte utover det estetiske som luftbobler gir.

Joakim
Fluval 4. Den er snau til en 240-liter. Den har brukbar gjennomstrømming, men litt lite filtreringskapasitet etter min mening. Du kan ha hatt problemer med nitritt evt. ammoniakk på et tidspunkt. Hvordan og hvor ofte rengjør du filteret ditt?


Jeg renser filteret når jeg ser at vanngjennomstrømningen er betydlig redusert ettersom filteret er så lite at jeg må ta vare på de bakteriene jeg kan.

Joakim
Èn annen ting jeg tenker på er foringen. Coryer er jo litt forsiktige ofte og kan kanskje ha havnet bakerst i køen ved matutdelingen hele tiden. En stim på 20 kardinaler tar for seg mye av maten før den detter til bunn; det samme gjør forøvrig sommerfuglciklidene. De siste kan også bli hissige ved lek, noe som kan gå ut over coryene. Hva forer du coryene med?


Jeg er veldig bevisst på matingen av corydorasene, at kardinalene får mat på ene siden mens jeg slipper ned enten tabletter, corydoras pellets (husker ikke hva de heter) også får de rekemiks og røde mygglarver og ellers annet fôr fiskene får. (artemia, cyclops etc) men rekemiks og røde mygglarver er en storfavoritt blandt alle i karet^^
Joakim
[QUOTE=Kaiamor] [QUOTE=mona o] CO² pumpe....? Det er jo karbondioksid....Du mener vel heller en luftpumpe, altså O², oksygen?

uhm nå gjorde du meg usikker men har den ihvertfall for plantene sin del^^

Hehe, om du gjør noe for plantenes del er det ofte greit å vite hva det er?

Co2 er bra for planter, O2-pumpe lufter Co2 ut av vannet og jobber sånn sett "mot" evt. Co2 tilsetting.

Greia med Co2 er at den senker ph, så om du har denne tilsetningen i karet kan det føre til ph-dropp med så lav KH du har og dermed være skyld i dødsfallene.

O2 gjør ingen skade, men heller "ingen" nytte utover det estetiske som luftbobler gir.



greit at jeg ikke har fyllt den på igjen da, har ikke vært noe "påfyll" i pumpa på et par uker nå ihvertfall^^
De første fiskene som merker mangel på oksygen og for mye Co2 er maller på bunnen av et akvarium. Dette med overdose av karbondioksyd og for lite oksygen i vannet kan rett og slett være årsaken til dødsfallene hos Corydorasene.

Man skal aldri tilsette CO2 uten å vite akkurat hva man driver med og har nøye kontroll på mengden CO2, samt nøye kontroll på vannverdiene når man bruker det. PH og KH er ting som må måles hele tiden, inntil man er kommet inn i en god og fast rutine på det.

Jeg husker forresten at jeg så en annen fyr fra Fredrikstad som skrev på forum at kranvannet der passer perfekt for afrikanske ciklider fordi det hadde ph på 8 eller der omkring. Det var vesentlig forskjell fra din oppgitte ph på 7.1. Men kanskje dere har ulik vannforsyning? Har din husholdning privat brønn eller noe, siden du har så mye lavere ph enn en annen fra samme by?
hmmm nei jeg har akkurat helt vanlig springvann men det er nå virkelig 7.1 hver gang jeg måler det^^ bor rett utenfor sentrum så burde være rimelig vanlig vann som alle får. ph på 8 er helt ukjent for meg her.
aha! at co2 tilsetting var så skadelig visste jeg ikke! Tenkte en gang at jeg skulle prøve å tilsette da det var noen riktig pene, men vanskelige, planter jeg hadde lyst på. Damen i butikken fortalte ikke noe av dette, bare hvor positivt det var for egentlig samtlige i karet:S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap